سبد خرید 0

علت جیر جیر کردن پارکت لمینت چیست

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 16 اسفند 1399 در ساعت 14 : 15 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

در حین راه رفتن بر روی پارکت لمینت ها امکان دارد، افراد صدا هایی را احساس کنند؛ که در واقع این یکی از مشکلاتی است که ممکن است بعد از نصب آن ها با آن مواجه شوید و در این شرایط احساس ناخوشایندی برای خریدار پیش می آید که آیا بعد از ساعات طولانی که وقت تحقیقات برای خرید پارکت لمینت کرده ام آیا باز هم نکته ایی را مورد توجه قرار نداده ام؟

اما جواب سوال اینجاست؛ بخش زیادی از این صدا امکان دارد بخاطر نوع نگه داری بعد از نصب پارکت لمینت باشد.

گاهی شما تغییراتی بر روی پارکت لمینت ها میبیند از جمله فاصله افتادن بین پارکت لمینت ها یا بعد از تعمییر پارکت لمینت ها باد کرده است که این موارد میتواند علت مناسبی برای یافتن علت تغییر صدای پارکت لمینت ها باشد

برای نصب پارکت لمینت باید به چند موضوع توجه کرد:

1_تغییرات دمایی:

تغییرات دمایی خود میتواند علت صدای بد پارکت لمینت ها شود که تغییرات دمایی مثلا در فصل تابستان منجر به فشرده شدن کلیک لایه های میانی میشود و در زمستان یه جور از هم گسیختگی بین آن ها دیده میشود

2:تغییرات رطوبت محیط:

یکی دیگر از علت صدای جیر جیر پارکت لمینت ها تغییرات رطوبت محیط می باشد زیرا پارکت دارای سطحی تمام چوب و صاب و یکدست است و همچنین درون پارکت لمینت ها مغزی به صورت HDF می باشد. (همانطور که در مقاله های قبلی اصطلاحات مختلف پارکت لمینت ها را خواندیم) همانطورمیدانید چوب خود میتواند علت جذب و دفع رطوبت باشد، که این رطوبت خود عامل ایجاد صدا در پارکت لمینت است.

راه حلی جهت از بین صدای جیر جیر پارکت لمینت ها بعد از تغییرات رطوبت محیط می باشد:

جهت هماهنگی و سازگارشدن تایل های پارکت لمینت با درجه حرارت و رطوبت محیطی که قرار است در آن نصب شود، حداقل به مدت 48 ساعت پیش از نصب، قطعات آن در آن مکان گذاشته شوند. این نکته بسیار مهم است و رعایت آن کمک بزرگی به دوام پارکت لمینت می کند.

3_ سطح اصلی زمین

زمانی که پارکت لمینت ها را وصل نمودید گویا صداهایی را می شنوید و بسیار گوشخراش است، در بعضی مواقع کف پوش سطح ناهمواری به خود میگیرد که امکان دارد سطح اصلی زمین ناهوار باشد که پس از نصب؛ شکل ناهمواری گرفته باشد و صدا هایی از خود تولید نماید.در چنین مواقعی باید یک فکر اساسی برای سطح اصلی زمین کنید یا با کندن و هموار کردن سطح زمین یا با صافکاری مجدد و... سطح زمین را به درجه نرمال برسانید.

4_فوم نامناسب

استفاده از فوم نامناسب برای لایه ی زرین پارکت لمینت میتواند باعث ایجاد صدا هایی شود و انتخاب به جا و درست آن بسیار مهم می باشد. دو نوع فوم وجود دارد فوم سایلنت، فوم ساده که هر کدام برای مکان هایی خاصی کاربرد خاص خودشان را دارند.

5_ نصب پارکت لمینت ها توسط افراد ناشی

بعد از نصب، هنگام راه رفتن بر روی پارکت لمینت صداهایی میشنوید که اگر این صدا ها بسیار گوشخراش و اعصاب خورد کن است. باید بگوییم که متاسفانه توسط افرادی که مهارت لازم را ندارند نصب شده است. اما در حالت کلی پارکت لمینت ها هنگام راه رفتن صدا های خیلی کوچکی را از خود بروز میدهند اگر در این شرایط قرار گرفتید خونسردی خود را حفظ نمایید و به هیچ وجه ناراحت نباشید زیرا این صدا بسیار طبیعی است. نصب نامناسب پارکت لمینت ها توسط افرادی که توانایی و یا مهارت بالایی برای نصب ندارند اما متاسفانه شروع به نصب نمودن پارکت لمینت های شما میکنند در نتیجه شما با مشکلایی از جمله صدا های ناشی از آن و بالا آمدن پارکت لمینت و باز شدن درز پارکت مواجه میشوید.

البته ذکر این نکته ضروری است که زمانی میخواهیم کاری را به پایان برسانیم به عنوان مثال برای پارکت لمینت ها نیاز به یک نصاب حرفه ای پارکت لمینت، داریم که با کمک تجربیات خود یا مهارت و خلاقیت خود بتواند شرایط استفاده را برای ماراحت سازد و خوشی و لذت آن را از ما نگیرد.

یک نصاب ابتدا چه کار هایی را انجام میدهد؟

 قطعا نصاب پیش از نصب باید ارزیابی دقیق از وضعیت کف اصلی آنجا انجام دهد. یک پارکت لمینت با کیفیت صدرصد این قابلیت را دارد که هنگام نصب کلیک های آن به راحتی متصل گردد. ولی اگر کیفیت پارکت لمینت پایین باشد، شما نمیتوانید درخواستتان را نسبت به پارکت لمینت بالا ببرید زیرا همیشه اولین سخن ها با کیفیت نوع جنس بوده است پس زمانی که کیفیت پارکت لمینت پایین باشد به آسانی نمی توانند بهم وصل شوند و این خود باعث میشود که باز هم موجب ایجاد ناهمواری در سطح آن شده و مجبورشوید برای اینکه سطح ناهموار پارکت لمینت با کیفیت پایین را صاف کنید. تا صدای اضافی و جیرجیر آن برطرف شود. اما گفته میشود در بعضی مواقع میتوان از چسب هایی مخصوص استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود از همان ابتدا در خرید پارکت لمینت دقت کافی را بکار ببرید تا بعد ها دچار مشکلات این چنینی نشوید و از پارکت لمینت های با کیفیت استفاده نمایید.

معمولا گفته می شود که زمانی که تمام کفپوش های چوبی که در نواحی بسیار گرم و یا مرطوب نصب شوند، بعد از مدتی سطح آنها شروع به باد کردن و یا ورم کردن، می کنند. البته این میزان در کفپوش های پارکت لمینت نسبت به پارکت های چوبی قدیمی؛ تقریبا بسیار کم تر است. اما همیشه گفته شده است که پیشگیری بهتر از درمان است و باید به توصیه ی سازندگان و تولید کنندگان پارکت لمینت توجه کرد.

توصیه ی سازندگان پارکت لمینت ها چیست؟

توصیه ی اول:

سازندگان پارکت لمینت ها توصیه کرده اند که فاصله ای در حدود 10 میلی متر بین تایل ها قرار داده شود تا هنگام انبساط و متورم شدن کناره های آنها، مشکلی پیش نیاید.

توصیه ی دوم:

 از طرف دیگر معمولا توصیه می شود که جهت هماهنگی و سازگارشدن تایل های پارکت لمینت با درجه حرارت و رطوبت محیطی که قرار است در آن نصب شود، حداقل به مدت 48 ساعت پیش از نصب، قطعات آن در آن مکان گذاشته شوند. این نکته بسیار مهم است و رعایت آن کمک بزرگی به دوام پارکت لمینت می کند. زیرا پارکت لمینت ها با محیط اطراف خود سازگاری پیدا میکنند و این موضوع به  دوام و قوام آن می انجامد.

توصیه ی سوم:


همچنین باید در زمان نصب، اتاق یا سالنی که قرار است با این کفپوش ها، پوشانده شوند خالی نباشد و همچنین در طول مراحل نصب افراد بر روی سطح تایل های نصب شده نباید راه بروند و یا اشیائی مانند تخت، مبلمان، میز و غیره گذاشته شود. این کار به سطح کفپوش پارکت لمینت فشار می آورد و بعدا ممکن است موجب ایجاد ناهمواری بین قطعات تایل های آن شود. این فشار و ایجاد ناهمواری هم همچنین به مرور زمان میتواند موجب ایجاد صدا از تایل ها خواهد شد. زمانی دچار سروصدای جیر جیر نمیشوند که به مدت 48 ساعت در محیط های بسیار گرم و مرطوب مورد استفاده قرار گیرند.

 اما هم اکنون خوشبختانه پارکت لمینت های جدید در این زمینه دوام و مقاومت بسیار بیشتری دارند. اما باز هم باید برای نگه داری آن کوشا بود و به تمامی مسائل نگه داری و.. آن توجه کافی داشت. که در صورت نگه داری نامناسب از آن ؛ مواردی مانند رطوبت بیش از حد و یا ریختن آب بر روی سطح آن می تواند این مشکل را بر روی پارکت لمینت ایجاد کند.

6_فضای خالی بین تایل ها:


فضای خالی بین تایل ها را تا حد امکان گسترش دهید. اگر می بینید که نصب پارکت لمینت در بعضی از جاها به درستی صورت نگرفته و باعث شده که بعضی از تایل ها کاملا ناهموار و سطح آنها به سمت بیرون زده. در چنین مواقعی اگر به متخصص نصب پارکت لمینت دسترسی ندارید تلاش کنید با استفاده از ابزار مخصوص به بیرون آوردن تایل ها که در ظواهر انبساط پیدا کرده و یا بیرون زده اند، آن ها را بیرون بیاورید و بعدا فضای خالی بین تایل ها را تا حد امکان افزایش دهید. برای این کار، می توانید با استفاده از ابزار مخصوص مانند چکش فلزی و چند ابزار ساده دیگر اقدام کنید. همچنین قطعات یدکی یعنی تایل های اضافی حتما از قبل کنار بگذارید تا در صورتی که هنگام بیرون آوردن تایل های متورم شده، مشکلی پیش آمد و دچار شکستگی و یا خراش شدند، بتوانید بعدا آنها را عوض کنید. 
در فضاهایی هم که رطوبت آنها بسیار زیاد است (مثلا نواحی گرم و شرجی جنوب و یا شمال ایران مثل گیلان و مازندران) برای جلوگیری از متورم شدن و باد کردن تایل های پارکت لمینت و در نهایت ایجاد صدای اضافی هنگام راه رفتن بر روی آنها، باید همین کار را انجام دهید.

 اما باز هم با بیان این نکات اگر میدانید که جرات انجام این کار را ندارید حتما منتظر شخصی که دارای مهارت است باشید زیرا امکان دارد شما با تجربیات کم خود باعث از بین رفتن آن ها بشوید و دچار ضرر و زیان زیادی شوید.

امیدوارم تا این بخش مقاله توانسته باشیم نکات مهمی را برای شما گفته باشیم.

 

 

 

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()