سبد خرید 0

نصب پارکت برای منزل چگونه است؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 29 آذر 1399 در ساعت 9 : 8 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پارکت نوعی پوشش چوبی است که روی سطوح کف خانه ها و دیگر محیط ها قرار می گیرد. نصب پارکت می تواند مزایای زیادی برای یک خانه و منزل داشته باشد. شما با نصب کردن پارکت در خانه خود آن را زیباتر می کنید و در عین حال کار تمیزی خود را هم راحت تر می کنید. در این مقاله چگونگی نصب پارکت برای منزل شرح داده شده است.

نصب پارکت برای منزل چگونه است؟

اگر شما می خواهید برای منزل خود، پارکت نصب کنید باید کارهایی را پیش از نصب، کارهایی را در حین نصب و کارهایی را هم بعد از نصب پارکت انجام دهید . ما در زیر هر کدام از این مراحل را توضیح خواهیم داد.

1.کارهای پیش از نصب پارکت

تمیز کردن کف: قبل از هر چیز شما باید کف منزل خود را برای نصب پارکت لمینت آماده کنید. یکی از کارهایی که برای این مورد باید انجام دهید این است که از تمیزی کف مطمئن باشید. پس بنابراین قبل از هر کاری کف خانه و قسمتی که می خواهید پارکت روی آن نصب شوند را حسابی تمیز کنید تا بدون هر گردوغبار و کثیفی باشد.

بررسی تراز کف: در کف خانه شما نباید ناهمواری وجود داشته باشد چون اگر این گونه باشد نصب پارکت به شکلی خوب انجام نمی شود و بعدها موجب دردسر خواهد شد. برای مثال اگر شما پارکت را روی سطحی ناهموار نصب کنید بعدها ممکن است بر اثر راه رفتن روی آن صدای جیرجیر را بشنوید که دلیل آن فاصله افتادن بین تایل های پارکت است. پس بنابراین تراز کف خانه خود را بررسی کنید و اگر مشکلی وجود داشت حتما در جهت رفع آن اقدام کنید.

اطمینان از خشک بودن کف: کفی که قرار است پارکت روی آن نصب شود نباید بیش از اندازه مجاز رطوبت داشته باشد. رطوبت نسبی مجاز برای کف 12 درصد است. بنابراین اگر کف خانه تان رطوبتی بیش از این اندازه دارد حتما با متخصص نصب صحبت کنید و دنبال راه حلی باشید تا میزان رطوبت را پایین آورید.

قرار دادن فوم:

یکی از کارهای بسیار مهم قبل از نصب پارکت برای منزل اجرای فوم می باشد. یک لایه فوم که عموما از جنس پلی یورتان،پلی اتیلن یا دیگر موارد است روی سطح کف قرار داده می شوند تا آن را برای نصب پارکت های چوبی آماده کنند.

این فوم ها به صورت لب به لب کنار هم قرار داده می شوند و نباید روی همدیگر بیفتند چون این کار باعث می شود تا نصب پارکت ها دچار ناهمواری شود. فوم ها در محلی که به دیوار می رسند تا 2 سانتی متر از دیوار بالا می روند. دقت کنید که لبه های این فوم ها با چسب نواری پهن به هم چسبانده می شود تا پوششی کاملا یکپارچه روی کف منزل تشکیل شود.

اگر کفپوش در زیرزمین انجام می شود نیاز به انجام نکات دیگری چون استفاده از یک لایه بخاربند زیر فوم است که البته همه این ها با نظر کارشناس انجام می شود.

نکته: در صورتی که از سیستم گرمایش از کف استفاده می شود به جای فوم معمولی باید از فوم هایی استفاده کرد که دارای یک لایه محافظ آلومینیومی هستند.

2.نصب پارکت:

پس از آماده کردن کف و قرار دادن فوم روی آن، نوبت قرار دادن قطعه های چوبی روی کف است. پارکت چوبی را می توان به روش های مختلفی چون جناقی، الواری، موزاییکی و غیره نصب کرد .

چگونگی نصب: در موقع نصب پارکت های چوبی باید نکات مهمی را رعایت کرد که در زیر آورده شده اند:

نصب از یک گوشه آغاز می شود و تا انتها ادامه می یابد:

یک گوشه و لبه یک دیوار را انتخاب کنید و با قرار دادن قطعات چوبی کنار یکدیگر کار را تا آخر جلو ببرید. پارکت ها به صورت محکم در هم چفت می شوند و برای محکم تر شدن از چسب هم باید استفاده کرد.

برش پارکت در اطراف لوله ها و چهارچوب ها:

برای این که بتوانید پارکتها را در اطراف لوله ها و چهارچوب ها نصب کنید نیاز به وسایل برشی دارید که  به خوبی و زیبایی کار مورد نظر را انجام می دهند.

پس از آن که کار نصب و رنگ را تمام کردید باید قرنیزها و یراق آلات را اجرا کنید. پس از انجام این کار شما کار نصب پارکت برای منزل را به پایان رسانده اید و می توانید از زیبایی کفپوش خانه خود لذت ببرید.

انواع پارکت چوبی

حالا که به طور کلی با چگونگی نصب پارکت برای منزل آشنا شدید خیلی خوب است که انواع پارکت های چوبی را نیز بشناسید. ما به طور کلی می توانیم پارکت چوبی را به دو دسته تقسیم کنیم:

پارکت چوبی مهندسی شده:

پارکت چوبی مهندسی شده همان گونه که از نامش پیداست،  پارکتی است که ساختار آن به شکلی مهندسی طراحی شده است. در نتیجه این پارکت دارای چندین لایه می باشد که هر کدام نقش خودشان را دارند. چوب این پارکت را می تواند از انواع چوب های راش، گردو ، بلوط و ... ساخت.

این نوع پارکت چوبی دارای کیفیت بالاتری نسبت به پارکت چوبی یک تکه است و ضد آب محسوب می شود و نگهداری آن نیز راحت تر است. ظاهر این دو پارکت شبیه هم است و فرقی از این لحاظ با هم ندارند اما پارکت چوبی مهندسی شده دارای مقاومت بالاتر و  قیمت بهتری هستند. از معایب آن هم می توان به این اشاره کرد که بعضی از این نوع پارکت های مهندسی شده از لایه رویی نازکی ساخته می شوند بنابراین به راحتی ساییده می شوند.

پارکت چوبی یک تکه:

این پارکت هم از نامش مشخص است که چه ساختاری دارد. این پارکت از یک تکه چوب سخت و محکم ساخته شده است و این تنها چیزی است که در ساخت این پارکت استفاده شده است و بر خلاف پارکت مهندسی شده دارای چندین لایه نیست. از مزایای این پارکت می توان به یکپارچه بودن آن، مراقبت و نگهداری آسان آن و نیز صیقل زدن راحت تر و سریع تر آن می باشد. از معایب این پارکت هم می توان به گرانتر بودن و مقاومت کمتر در برابر رطوبت اشاره کرد.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()