سبد خرید 0

چمن مصنوعی از چه ساخته شده است؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 31 فروردین 1400 در ساعت 9 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

چمن مصنوعی در سال های اخیر بسیار محبوب شده و به جای چمن واقعی در موارد بسیاری مورد استفاده قرار میگیرد. از چمن مصنوعی در مناطقی استفاده می شود که نتوانیم در آنجا چمن طبیعی درست کنیم. یا نگهداری از چمن واقعی دشوار است. امروزه بیشتر در مجموعه های ورزشی و استادیوم ها و بطور فزاینده ای در خانه ها ، زمین های بازی و سایر موارد از چمن مصنوعی استفاده میشود.


چه موادی برای ساخت چمن مصنوعی استفاده می شود؟


مهم ترین جنبه ی چمن مصنوعی کیفیت مواد اولیه مورد استفاده است. زیرا این مواد اولیه است که عملکرد چمن را مشخص می کند. پیشرفت های فنی و فرآیند های برتر باعث تولید چمن های مصنوعی ای شده که بسیار نزدیک به چمن های طبیعی و واقعی هستند. چمن ها در برابر سایش و اشعه ماورا بنفش مقاوم هستند. که باعث می شود رنگ چمن به دلیل شرایط سخت آب و هوایی محو نشود. و امروزه چمن های مصنوعی بلندتر شادتر و نرم تر هستند.


چمن مصنوعی عمدتا از سه ماده تولید می شود:


1_پلی پروپن
2_پلی اتیلن
3_نایلون


تیغه های چمن:


تیغه های چمن مصنوعی با استفاده از پلی اتیلن یا نایلون ساخته می شوند. پلی اتیلن اساسا پلاستیکی است که به طور کلی در ساخت بطری کیسه های پلاستیکی و غیره استفاده می شود. تیغه ها از ورقه های نازک نایلون ساخته شده اند که از طریق قالب ها خارج می شوند و الیاف ریز با مقطع بیضی یا گرد تولید می کنند. تیغه های نایلونی تیغه های بسیار با کیفیتی هستند که تقریبا شبیه چمن های طبیعی و واقعی به نظر می رسند.


کاهگل:


لایه های کاهگل معمولا از پلی پروپن ساخته می شوند. و این لایه کاهگل اساسا به چمن مصنوعی استحکام و پشتیبانی می بخشد.


پشتیبان چمن:


امروزه چمن های مصنوعی با کیفیت بالا از طناب پلی استر به عنوان پشتیبان استفاده می کنند و تیغه های چمن با استفاده از دستگاه تافتینگ روی تکیه گاه چمن ثابت می شوند. که این امر باعث می شود تیغه های چمن و کاهگل به طور محکم ثابت شوند.


بالشتک کاری:


معمولاً سیستم های بالشتک سازی با استفاده از فوم پلی استر یا ترکیبات لاستیکی ساخته می شوند.
 بعضی اوقات از لاستیک در ساخت پایه  استفاده می شود. یا پایه از پلاستیک یا لاستیک بازیافتی ساخته می شود. پانل های پارچه ای و نخ مورد استفاده برای دوخت قطعات معمولاً از موادی ب

ا کیفیت بالا ساخته می شوند. که با کیفیت و با دوام هستند و از مقاومت بالا بر خوردار هستند و می توانند رنگ را حفظ کنند.


فرآیند ساخت چمن مصنوعی:


  چمن مصنوعی با استفاده از تکنیک های تافتینگ مشابه آنچه در تولید فرش استفاده می شود ، ساخته می شود


انواع مختلف چمن مصنوعی:


پلی اتیلن:

پلی اتیلن شباهت زیادی به چمن طبیعی دارد و یک پوشش ایده آل ، نرم و سبز برای مصارف خانگی ، ورزش های رزمی و زمین های ورزشی است. چمن مصنوعی ساخته شده از پلی اتیلن بسیار مقاوم است و حتی در سخت ترین بازی ها نیز شکل اصلی خود را حفظ می کند. این نوع به جز شستشو به نگهداری خاصی نیاز ندارد.


پلی پروپیلن:


ارزانترین نوع چمن مصنوعی پلی پروپیلن است. علاوه بر قیمت مناسب ، از ویژگی های دیگری مانند دوام و انعطاف پذیری نیز برخوردار است. ما توصیه می کنیم از این چمن در مناطق گرم استفاده نکنید زیرا نقطه ذوب آن نسبت به انواع دیگر پایین است. به طور کلی ، از پلی پروپیلن معمولاً برای کف سازی در فضای سبز ، زمین های بازی ، کودکستان ها ، مدارس و پارک ها استفاده می شود.


نایلون:


چمن مصنوعی نایلون قوی ترین و با دوام ترین نوع چمن مصنوعی است. این نوع بدون توجه به تراکم ترافیک و وزن افراد قادر به حفظ شکل اصلی خود است. نایلون می تواند گرمای زیادی را تحمل کند و بنابراین بهترین گزینه در کشورهای گرمسیری است. لازم به ذکر است که این نوع چمن مصنوعی از نظر قیمت از انواع دیگر گرانتر است.

 


انواع الیاف چمن مصنوعی:



چمن مصنوعی با الیاف بیضی شکل:


برخی از انواع چمن مصنوعی دارای "الیاف بیضوی" هستند. این نوع چمن مصنوعی کاربردهای گسترده ای دارد و در بسیاری از مکان ها قابل نصب و استفاده است. چمن مصنوعی با الیاف بیضی بسیار نرم و در عین حال از دوام و مقاومت خوبی برخوردار است.


الیاف چمن مصنوعی که نمی درخشند اما مانند الماس هستند


نوع دیگر چمن مصنوعی چمنی با الیاف الماس است ؛ بسته ای از الماس های بدون زرق و برق و درخشش! چمن مصنوعی الیاف الماس برای مصارف مسکونی و تجاری ایده آل است و از مقاومت لازم برای چنین کاربردهایی برخوردار است


چمن مصنوعی وی شکل:


نوعی چمن مصنوعی نیز تولید می شود که مانند حرف انگلیسی وی است. چمن مصنوعی با فیبر ویستا دارای تیغه های مقاوم و محکم است و چنین ساختاری به طور کلی باعث دوام بیشتر چمن می شود


سه بعدی های پرقدرت


چمن‌های مصنوعی که ساختاری متمایل به اشکال سه بعدی دارند ،از قدرتی فوق‌العاده برخوردارند. سه بعدی‌های دبلیو شکل، الیافی پرقدرت به شمار می‌روند که قادرند، میزان فشار زیادی را تحمل کنند. چنین ساختار و بافتی، باعث می‌شود تا چمن مصنوعی بعد از تحمل فشار زیاد، دوباره به حالت اولیه خود برگردد. چنین الیافی، از پشتیبانی بالای بافت و تارها بهره می‌گیرد بنابراین دوام بهتری داشته و خاصیت ارتجاعی دارد؛ یعنی قدرت زیاد برای فرو رفتن و سپس، برگشتن به حالت اولیه. اگر اجسام سنگین بر روی چنین چمنی قرار گیرد

علی رغم فشار وزن بر واحد سطح، در قیاس با سایر انواع چمن مصنوعی، می‌تواند سریع‌تر و راحت تر به حالت اولیه خود برگردد


چمن مصنوعی، دارای بافتی شبیه به چمن طبیعی


چمن‌های تخت که دارای مرکزی بیضی شکل هستند. ظاهری بسیار شبیه به چمن طبیعی دارد. این نوع چمن مصنوعی شبیه به بیضی صاف شده‌ای است که تیغه‌هایی در دو طرفش دیده می‌شود و چنین طرحی، ظاهری طبیعی به آن بخشیده است. چنین ساختاری برای الیاف چمن مصنوعی ، نقطه مرکزی پره را قوی‌تر می‌کند و در کل، به استحکام چمن کمک می کند.


  

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()