سبد خرید 0

استفاده از چمن مصنوعی در ورزشگاه های دنیا

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 23 اسفند 1399 در ساعت 13 : 57 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

درواقع جنس چمن مصنوعی از الیاف مصنوعی می باشد که توسط دخالت انسان به وجود می آید. همچنین چمن مصنوعی برای زمین هایی که امکان رشد چمن را ندارد بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. و هزینه ایی برای نگه داری ندارد. چمن مصنوعی توانسته توجه تمامی قشر از جامعه را به خود جلب کند و همچنین چمن مصنوعی در مکان های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است.

اولین استفاده از چمن مصنوعی در کدام ورزشگاه بوده است؟

میدانیم برای خرید هر چیزی لازم داریم که حتما درباره ی تاریخچه  و گذشته ی آن شی اطلاعاتی را داشته باشیم، زیرا تاریخچه هر چیزی میتواند برای ما جالب باشد و همچنین درباره سیر آن میتوانیم اطاعاتی را به عنوان پیش زمینه برای خود داشته باشیم. استفاده از چمن مصنوعی مربوط به 40 سال پیش است زمانی که در ایالات متحده ی آمریکا استفاده از بازی های ورزشی بسیاری که به وجود چمن مصنوعی احتیاج داشتند برمیگردد مانند راگبی، فوتبال آمریکایی و... که اینگونه رشته های ورزشی بسیار خشن هستند که با وجود خشنونت این سبک ورزش ها چمن طبیعی توانایی مقابله با این ها را ندارد بنابراین امکان دارد کنده شوند که این باعث ترمیم یا کاشت نگه داری و آبیاری و... در چمن می باشد که برعهده ی بسیاری از افرادی که وظیفه ی نظارت و محافظت از چمن را برعهده دارند می باشد.

بنابراین باید به فکر جایگزینی بهتر بود تا شرایط را از این حالت بهتر سازد  که به فکر عده ایی متخصصین خطور کرد که شرایطی را جهت راحتی و همچنین طرحی حفاظت گونه با محیط زیست ایجاد کنند. بنابراین این طرح بسیار کاربردی و زیبا را ایجاد کردند در سال 1966 اولین چمن مصنوعی را تحت نام تجاری Astro Turf تولید شد و در سراسر جهان به نمایش گذاشته شد سپس برای اولین بار در مدرسه ایی نصب چمن مصنوعی راه اندازی شد. در ادامه با مای دکوری با جزئیات این کمپانی ها آشنا می شویم.

 تولید چمن مصنوعی در دوران دهه 60 میلادی آغاز شده است که توسط کمپانی چمسترند تولید و سپس به بازار عرضه شد، چمن مصنوعی از آن دوران تاکنون تغییرات زیادی از نظر پیشرفت در طرح و رنگ و جنس و نوع کاربری کرده است.

در دوران 50میلادی سه شریک کاری تجهیزات آزمایشگاهی آموزش بنیاد فورد، صنایع مونسانتو، شریک چمسترند، تصمیم گرفتند جهت رفاه کودکان برای بازی در محیط طبیعی و همچنین تغییراتی در محیط شهری با یکدیگر در این پروژه فعالیت کنند.

ساخت اولین چمن مصنوعی ورزشی:

کمپانی مونستانتو با گذشت سالیان متمادی و همچنین تحقیق در زمینه ی علوم کشاورزی و... توانست برای نخستین بار چمن مصنوعی ورزشی را تولید کند و همچنین با توجه به نیاز مصرف کنندگان آن ها را به وجود آوردند و توانستند راحتی را برای همگان فراهم آورند.

ساخت چمن مصنوعی در گذشته به چه صورت بوده است:

برای ساخت چمن مصنوعی از تعداد زیادی سوزن استفاده میشد که رشته های فیبری را در پشت پارچه قرار میدادند و بعد از چسب انعطاف پذیری مانند پلی اورتان و پلی و نیل کلراید برای اتصال این فیبر ها به پشت پارچه استفاده می کردند، و همچنین برای ساخت چمن مصنوعی به عرض 4/6 و طول 1 متر از ماشین ها کمک گرفته می شد. برای جزئیات بیشتر برای ساخت چمن مصنوعی با ما همراه باشید

مرحله اول برای ساخت چمن مصنوعی،از ترکیب اجزاء سازنده اصلی درون محفظه قرار میگیرد. ابتدا مواد اولیه سازنده به درون محفظه ریخته می‌شوند. سپس مواد افزودنی و رنگ‌ها برای بادوام کردن تارهای چمن و مقاوم کردن آن‌ها در برابر اشعه ماوراءبنفش و همچنین بخشیدن رنگ سبز به مخلوط اضافه می‌شود.

زمانی که اختلاط تکمیل شد، محتوای محفظه به دورن یک مخلوط‌کن صنعتی وارد می‌شود تا به ترکیبی تافی شکل و منسجم تبدیل شود.

مایع غلیظ به درون یک اکسترودر ریخته می‌شود -وظیفه اکسترودر رشته ای کردن خوراک ورودی است. مایع ترکیب شده از اکسترودر به شکل تاری نازک و بلند خارج و دور قرقره بزرگی پیچیده می‌شود.

رشته‌ها به درون دستگاه شانه‌زنی وارد و به شکل ریسمانی آزاد و شل تنیده می‌شود. این ریسمان‌های شل سپس کشیده و صاف شده، مانند نخ تابیده می‌شوند. اکنون این نخ‌های تابیده شده مجدداً به دور یک قرقره بزرگ پیچیده می‌شوند.

این نخ نهایی گرما می‌بیند تا شکل تابدار به خود بگیرد. پس از این مراحل نوبت پرزگذاری الیاف تولید شده است. نخ روی تسمه نقاله‌ای قرار می‌گیرد که به یک ماشین دوخت منتهی می‌شود. سوزن ماشین‌دوخت نخ را به کفی می‌دوزد. پس از دوخته شدن یک ردیف، کفی به جلو می‌رود و در یک لوپ می‌افتد و به همین ترتیب سرتاسر کفی با تارهای چمن مصنوعی فرش می‌شود. البته این فرایند با صدها سوزن و با سرعت بالا صورت می‌گیرد و با تعداد بالایی دوخت در ثانیه در ردیف‌های مختلف پیش می‌رود. اکنون یک سطح پوشیده شده با چمن مصنوعی در اختیار داریم.

موکت چمن مصنوعی رل شده، وارد یک توزیع‌کننده می‌شود که سطح زیرین آن را با یک لایه لاتکس می‌پوشاند. در همین زمان، لایه زیرین دیگری از جنس لاتکس مقاوم نیز به آن افزوده می‌شود و این مجموعه وارد یک رل‌کننده می‌شود، در آنجا فشرده شده و به شکل ساندویچ در می‌آیند.

اکنون لایه چمن مصنوعی تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرد تا لاتکس مقاومت لازم را پیدا کند.

پس از این مراحل لایه چمن مصنوعی وارد دستگاه برش می‌شود تا چمن‌های با ارتفاع بلندتر را کوتاه کند و مجموعه یکدست و منظم شود.

در انتها مرحله بسته‌بندی انجام شده و چمن مصنوعی آماده ارسال به فروشنده می‌گردد.

 

چمن مصنوعی ابتدا در کجا نصب شد؟

این محصول ابتدا در مدرسه ایی نصب شد و بعد از نصب در مدرسه در یک ورزشگاه بیس بال نصب گردید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری شما متوجه می شوید چقدر تغییرات گسترده ایی در این زمینه رخ داده است، امروزه چمن مصنوعی از نظر راحتی و شکل بسیار زیبا و لطیف می باشند اما درگذشته کمی در سطح پایین تری قرار داشت و مانند یه کفپوش معمولی عمل میکرد.

همانطور که گفته شد ساخت چمن مصنوعی از دهه 60 میلادی شروع شد. در یک باشگاه ورزشی به اسم استادیوم ورزشی هوستون که از چمن مصنوعی استفاده شد که چمن مصنوعی ابتدا  به صورت نایلونی به کار رفت، اما با گذشت زمان و استفاده ی بازیکنان از چمن های به شکل نایلونی باعث نارضایتی  بازیکنان شد. این چمن مصنوعی با ویژگی های که داشت جز چمن مصنوعی نسل اول با بافت محکم و مقاوم بود که به وجود آمد. بنابراین مهندسان به فکر افتادند تا ایده ی بهتری برای چمن مصنوعی در نظر بگیرند، بنابراین با گذشت زمان در دهه 70 میلادی چمن مصنوعی نسل دوم به وجود آمد که شباهت زیادی به چمن مصنوعی نوع اول داشت. از نخ پروپیلن استفاده شد. بین الیاف چمن با ماسه و شن پر میشد تا به زمین بچسبد و این ویژگی باعث میشد تا ورزشکاران به راحتی بازی کنند و اذیت نشوند، در واقع شرکت آلمانی موفق به تولید نوعی چمن مصنوعی شد ساخت این محصول از نخ پروپیلن استفاده شده است.

چمن مصنوعی ورزشی:

چمن مصنوعی ورزشی، بیشتر مناسب رشته های ورزشی هستند که در صورت صدمه و فشار و رفت و آمد از مقاومت کافی برخوردار باشند به عنوان مثال: چمن مصنوعی فوتبال، چمن مصنوعی فوتسال، چمن مصنوعی مینی فوتبال با یکدیگر فرق دارند یا به عنوان مثال چمن مصنوعی تنیس، چمن مصنوعی گلف، چمن مصنوعی راگبی، چمن مصنوعی هاکی، چمن مصنوعی دومیدانی، چمن مصنوعی چوگان و چمن مصنوعی بیس بال این موارد نام برده شده لیست چمن مصنوعی می باشد که در ورزشگاه ها و یا رشته های ورزشی که نیاز به چمن مصنوعی دارند استفاده میشود.

سر گذشت تغییرات مدرن ورزشگاه ها میتواند تاحدودی برای خوانند جذاب باشد، در ادامه با یک یک ورزشگاه های چهان آشنا میشویم تا درباره استفاده ی آنان درباره چمن مصنوعی بهتر بدانیم.

ورزشگاه ژیلت:

این ورزگاه در سال 2002 در ماساچوست امریکا ساخته شد که در ابتدای ساخت ورزشگاه از چمن مصنوعی استفاده نمیشد، اما در سال 2006 با وجود بارانی شدید که به همراه آن باعث تخریب چمن طبیعی شده بود به فکر استفاده از چمن مصنوعی افتادند و از آن استفاده کردند.

ورزشگاه سنچوری لینک فیلد:

استفاده از چمن مصنوعی در ورزشگاه سنچوری لینک فیلد که در سال 2002 اتفاق افتاد که این ورزشگاه در ایالت واشنگتن قرار دارد که در آن زمان از چمن مصنوعی استفاده کرده بود، به دلیل شرایط بد جوی و آب و هوایی خواستار استفاده از چمن مصنوعی شدند.

ورزشگاه کارسل پیکوت:

این ورزشگاه در سال 1926در فرانسه ساخته شد و در سال 2003 از چمن مصنوعی در این ورزشگاه استفاده شد که در واقع تنها ورزشگاهی است در فرانسه که از چمن مصنوعی استفاده شده است.

ورزشگاه دینو مانوزی:

این ورزشگاه در ایتالیا قرار دارد و جز بنا های قدیمی این کشور می باشد این ورزشگاه در سال 1957 ساخته شده است و در سال 1988 بازسازی شده است و همچنین در سال2011 در این ورزشگاه از چمن مصنوعی استفاده شده است، که این ورزشگاه یک حالت قدیمی مدرن به خود گرفته است، که زیبایی و راحتی را برای بازیکنان فراهم آورده است.

ورزشگاه زوزدا:

این ورزشگاه در در شهر روسیه قرار دارد که در سال 1969 ساخته شده است، به دلیل شرایط آب و هوایی سردی که دارد در سال 2005 در این ورزشگاه از چمن مصنوعی استفاده شده است.

 

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()