سبد خرید 0

بهترین روش های نگهداری و تمیز کردن پالاز موکت

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 29 بهمن 1399 در ساعت 22 : 42 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

موکت‌های پالاز، رنگ و بافتی خاص به فضای یک اتاق می‌دهند به شرطی که دقت کافی در نگه‌داری آن‌ها فراهم شود. برای آن که موکت همواره خوب به نظر برسد، باید بتوانید آن‌ را تمیز نگه داشته و لکه‌ها و سوختگی ایجاد شده روی موکت را برطرف کنید. نگهداری از فرش و داشتن فرش تمیز و سالم علاوه بر ظاهر خانه، برای سلامت افرادی که در آن خانه زندگی می‌کنند نیز مهم میباشد. اگر می‌خواهید با بهترین روش های نگهداری و تمیز کردن پالاز موکت آشنا شوید ما را تا اخر این مطلب همراهی کنید.

 

لکه زدایی

برای یک لکه‌زدایی مؤثر، باید به مشخصات موکت‌ها توجه کرد. در مورد قابلیت موکت‌های پالاز باید گفت که درصد بالایی از لکه‌های ایجادشده بر روی آنها، فقط با آب از بین می‌رود و به این ترتیب، عمر موکت‌ها نیز افزایش خواهد داشت، اما هرچقدر که مقاومت موکت بالا باشد باز هم مواردی وجود دارد که به بافت و رنگ موکت آسیب برساند.

به طور کلی مراحل لکه زدایی موکت شامل موارد زیر میباشد:

1-    تشخیص لکه

2-    لکه‌برداری بدون اینکه خراشی بر روی موکت ایجاد شود.

3-    شست‌وشوی محل لکه با آب

4-    به‌کاربردن راه‌حل‌های تمیز کردن

5-    رعایت حرکت از لبۀ لکه به سمت مرکز آن

6-    شست‌وشوی مجدد محل لکه با آب

7-    گرفتن آب موجود در موکت پس از شست‌وشو

مراحل لکه زدایی موکت  

اقدامات فوری

  • در صورت آلوده شدن موکت، ابتدا لکه را در صورت امکان با قاشق یا کاردک بردارید به طوری که خراشی روی موکت ایجاد نشوید و یا میتوانید فوراً یک حولۀ جاذب سفید یا حولۀ کاغذی را با آب شست‌وشو داده، لکه را برداشته و به وسیلۀ آب، آن را تمیز شست‌وشو دهید. همیشه این کار از لبۀ لکه تا مرکز آن انجام می‌شود، هرگز در صدد مالش لکه‌ها نباشید زیرا این کار سبب انتشار لکه‌ها می‌شود.

 

شاید برایتا سوال باید که هر لکه ای را با این گونه اقدامات گفته شده میتوان از روی موکت برداشت؟

مای دکوری در این خصوص محتویاتی را در لکه زدایی انواع لکه‌ ها برای شما مهیا کرده است:

سس گوجه فرنگی و آبمیوه:

پاک کردن یا بیرون کشیدن مادۀ اصلی لکه و شست‌وشوی کامل با آب تمیز اولین کاریست که باید انجام دهید. به مقدار خیلی کم از محلول رقیق کننده استفاده کنید و ناحیه‌ای که لکه ایجاد شده را مرطوب کنید. مادۀ اصلی لکه را بردارید. سپس با آبِ تمیز آن را شست‌وشو دهید تا پسماندهای لکه نیز برداشته شود و در نهایت، رطوبت اضافه را جذب کنید. ( اگر لازم باشد، مرحلۀ اول را تکرار کنید تا لکه کاملاً برطرف شود)

 

 

گریس، روغن یا واکس کفش:

ابتدا مادۀ اصلی لکه را برداشته و آن را تمیز کنید. سپس، مایع شوینده را به اندازۀ کافی جهت مرطوب نمودن ناحیه‌ای که بر روی آن لکه ایجاد شده، به کار برید. مادۀ موجود در لکه را تمیز نموده و با آب شست‌وشو دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهیدکه لکه از موکت به روی حوله تمیز انتقال یابد. دوباره موکت را با آب تمیز شست‌وشو داده و باقی‌ماندۀ رطوبت را جذب کنید.

ازیک محلول رقیق‌کنندۀ POG و یک حولۀ سفید تمیز یا حولۀ کاغذی برای پاک کردن لکه استفاده کنید؛ این کار را به‌آرامی و به‌تدریج انجام دهید. مادۀ اصلی لکه را برداشته، آن را با آب تمیز شست‌وشو داده و رطوبت اضافه را جذب کنید.

 

قهوه و چای

مادۀ اصلی لکه را برداشته، جای آن را با آب تمیز شست‌وشو دهید. این کار را تکرار کنید تا باقی‌ماندۀ آن نیز لکه‌زدایی شود و در انتها رطوبت باقی‌مانده را جذب کنید.

 

خون، ادرار و استفراغ :

لکه را برداشته و محل آن را به وسیلۀ آب تمیز شست‌وشو دهید. ( می‌توان از یک نوع مادۀ ضدعفونی‌کنندۀ قلیایی استفاده کرد ) دوباره محل لکه را با آب تمیز شست‌وشو دهید تا باقی‌ماندۀ لکه نیز پاک شود و در انتها رطوبت اضافه را پاک و جذب کنید.

**توجه کنید که بهترین زمان برای بر طرف کردن لکه‌ها ، سریع‌ترین زمان ممکن پس از ایجاد لکه است**

 

ادامس

لکه آدامس را ابتدا با یخ تا حد زیادی سرد کرده و بعد با کاردک آن را به آرامی از سطح موکت بردارید.

شمع

برای پاک کردن لکه شمع، ابتدا آن را با یخ تا حد زیادی سرد کرده، سپس لکه ی خشک شده را بتراشید . پس از آن پارچه سفید و یا کاغذ قهوه ای رنگی را روی لکه قرار داده و با حرارت کم اتو بکشید تا شمع به خوبی جذب دستمال شود.

 

جوهر

برای پاک کردن لکه جوهر یا دوات، از ماست استفاده کنید. ماست را روی لکه بریزید و سعی کنید لکه را با آن جمع کنید . تکرار این کار را تا وقتی که جوهر به خوبی جذب ماست شود ادامه دهید.

تخم مرغ

تخم مرغ را با محلول نمک، صابون و سرکه سفید به همراه آب ولرم پاک کنید.

پرزگیری

روی قسمت هایی از موکت که مدت زیادی زیر اشیای سنگین مانند مبل مانده است و به اصطلاح پرزهایش خوابیده و گود شده است، چند قاشق آب گرم ریخته ، و پس از یک ساعت بر روی آن برس نرم بکشید .

برای زدودن لکه دوده از موکت هایی که رنگ تیره ای دارند، روی لکه نمک بپاشید و پس از حدود ۲ ساعت جارو برقی بکشید.

لکه های مایع راکافی است با یک حوله کتان و یا دستمال کاغذی سفید، که روی لکه می گذارید بردارید. دقت کنید که هرگز نباید دستمال را روی موکت به چپ و راست حرکت دهید. اینکار موجب نفوذ و پخش لکه به داخل موکت می شود.

شستشوی موکت

تمیزی و آراستگی موکت از جمله مهمترین عوامل در جلوۀ زیباتر خانه یا محل کارهستند. برای آشنائی هر چه بیشتر شما، نکاتی ضروری دربارۀ چگونگی شستشو شرایط خاص توضیح داده شده است.

بهترین روش برای شستشوی موکت پالاز بهره گیری از شرکتهای معتبر شوینده که با استفاده از مواد شوینده استاندارد و ماشین آلات مناسب کار شستشوی موکتهای شما را انجام می دهند، می باشد. سعی کنید موکت را همیشه درجهت خواب الیاف بشویید.

اگر از شامپو فرش برای تمیزکردن موکت پالاز استفاده می کنید، مقدارمناسبی از آن را درآب حل کرده و سطح مورد نظر را با اسفنج آغشته به محلول تمیز کنید. سپس با یک دستمال کتان نمدار سطح موکت را پاک کنید.

 **توجه: موکت نباید خیلی خیس شود. به آرامی لکه را پاک کنید و سپس با حوله نم دار آنرا تمیز کنید. قسمت خیس شده را به سرعت با فن یا سشوار و با حرارت کم خشک کنید**

 

**توجه:به هیچ وجه از سفیدکننده ها (وایتکس)و مواد شوینده حاوی کلر برای پاک کردن موکت استفاده نکنید**

ارسال نظر

:
0 0
بهترین راه همون لحظه ی دستمال کاغذی بزارید روی موکت تمام اب میکشه لک هم نمیشه
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()