سبد خرید 0

تفاوت عرض موکت ها در چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 2 بهمن 1399 در ساعت 13 : 58 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در حال حاضر طیف گسترده ای از موکت های مختلف در بازار وجود دارند که برای استفاده در فضای مختلف خانه های مسکونی و اداری و غیره طراحی شده اند و آن را به یکی از المان های مهم در دکوراسیون داخلی تبدیل کرده است. از این رو در سطح جهانی استاندارد هایی برای تولید موکت وضع شده است که با توجه به حفظ سلامت مشتریان و بالا بردن کیفیت موکت های تولیدی را در ابعاد و اندازه های استانداری قرار دهند. در این مقاله می خواهیم به تفاوت موجود در عرض موکت ها (ابعاد استاندارد موکت) و سایر استاندارد های موکت بپردازیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دلیل اهمیت اندازه موکت ها:

ابعاد و اندازه استاندارد موکت یکی از مهم ترین مواردی است که باید هنگام خرید موکت به آن توجه کرد. سازمان استاندارد موکت ، برای اندازه موکت ، استانداردهایی را تعیین کرده است. البته این استانداردها ممکن است در داخل و خارج از کشور متفاوت باشد که  فروشگاه اینترنتی مای دکوری تفاوتهای موجود در ابعاد دو نوع موکت تایل و موکت رولی در این مقاله برای شما بازگو میکند.

عرض موکت های رولی:

ابعاد موکت های رولی یکی از مهم ترین مواردی میباشند که در استانداردهای فیزیکی موکت به آن پرداخته شده است. در حالت کلی موکت ها در دو نوع تایل و رول تولید می شوند. موکت های رولی یکی از انواع بسیار پر کاربرد موکت هستند. این موکت ها به دلیل قیمت مناسب و مقاومت بالا نسبت به سایر موکت ها طرفداران بیشتری دارند. عرض موکت های رولی ثابت و طول آن ها متغیر است.

موکت های رولی که در ایران تولید می شوند دارای عرض 3 متر هستند. هر چند موکت های رولی برندهای مختلف نیز در بازار موجود میباشند که دارای عرض 2 و 4 متر هستند(مانند موکت های ظریف مصور). اما در حالت کلی عرض استاندارد موکت رولی 3 متر است که همین اندازه در برندهای خارجی می تواند متفاوت باشد، به عنوان مثال کارخانه هایی وجود دارند که موکت های رولی را با عرض 5 یا 6 متر تولید می کنند.

عرض موکت های تایل

این نوع موکت ها در شکل های گوناگونی تولید میشوند که ابعاد و اندازه متفاوتی از هم دارند نوع دیگری از موکت ها که به موکت تایل یا مدولار معروف هستند به صورتی متری خرید و فروش می شوند. مهم ترین کاربرد این موکت ها در سازمان ها ، ادارات و مراکز پر رفت و آمد است. موکت های تایل همانند موکت های رولی با عرض ثابت تولید می شوند. این موکت ها قطعاتی جدا از هم هستند که در کنار یکدیگر سوار می شوند.

موکت تایل برخلاف موکت های رولی در ابعاد کوچکتر و در شکل مربع تولید می شود. ابعاد استاندارد موکت تایل 48 در 48 ، 50 در 50 ، 60 در 60 و 96 در 96 سانتی متر است. البته موکت های تایل در اشکال دیگری نیز در بازار وجود دارند که ابعاد آن ها از استاندارد دیگری پیروی می کند. موکت های تایل غیر مربع برای پروژه ها و کاربردهای خاص استفاده می شوند. به طور کلی موکت تایل می‌تواند یک کفپوش مناسب برای فضاهای مختلف باشد، شما می‌توانید با توجه به مزایا و معایب بیان شده و نکته‌های خرید موکت تایل بهترین موکت تایل را انتخاب کنید.

نکته: با توجه به اینکه عرض اکثر اتاق خواب های ساختمان ها در شهرهای مختلف ایران نیز در حدود سه متر می باشد بنابراین نصب موکت با عرض سه نیز معمولا کمترین پرت را دارد.

عرض موکت

طول

طول هر موکتی تولید میشود یکسان نیست و کارخانه های تولید کننده موکت طول موکت را در اندازه های مختلفی تولید می کنند. اما معمولا طول استاندارد هر رول موکت حداکثر ۱۲ متر است، بنابراین حداکثر مساحت هر طاقه ۳۶ متر مربع می باشد. خریدار باید متناسب با فضای خود ، اندازه موکت مورد نیاز خود را به فروشنده اعلام کند.

در صورتی که نمی توانید به درستی اندازه موکت را حساب کنید بهتر است از یک فرد متخصص بخواهید که مساحت مکانی را که می خواهید با موکت کفپوش کنید ، اندازه گیری کند. زیرا در غیر این صورت ممکن است که موکت را بیشتر یا کمتر از مقداری که نیاز دارید ، تهیه کنید. اندازه استاندارد موکت به شما در انتخاب موکت متناسب بسیار کمک خواهد کرد.

سایر استاندار های تولید موکت:

برخی از ویژگی های استاندارد می تواند کیفیت ایمنی موکت را افزایش دهد و می بایست در انتخاب موکت به آن دقت کرد. برخی از استاندارد ها نظیر ضریب سایشی روی بهره وری تاثیر دارد ولی اجباری نیست. استانداردهای اجباری به لحاظ ایمنی اهمیت بیشتری دارند. اهمیت توجه به استاندارد موکت در مکان های عمومی بیشتر است و نادیده گرفتن سطوح استاندارد می تواند پیامدهای بدی داشته باشد.

1. مقاومت در برابر حریق:

این استاندارد که از مهم ترین موارد مطرح جهت موکت در مکان‌های عمومی است اصطلاحا همان استاندارد مقاومت در برابر گسترش حریق هم نامیده می شود. در میان موکت‌ها، موکتی با مشخصات کاملا نسوز، وجود ندارد و موکت را حداکثر تحت عنوان کندسوز یا تندسوز عرضه می کنند. در مکان‌های عمومی موکت باید این خاصیت را داشته باشد که خود عملا موجب گسترش حریق نشود و در صورتی که حریقى در يك نقطه رخ دهد، در ابتدای امر بایستی بر اساس يك سری از استانداردهای تعریف شده تا زمان کوتاهی در مقابل شعله مقاومت کند و در صورتی که دامنه‌ی حریق موکت را بسوزاند، موکت شعله ور نشود و دامنه حریق به واسطه‌ی موکت گسترش نیابد و آتش در همان نقطه اصطلاحا متوقف شود. از مهم ترین استانداردهای موجود در این زمینه میتوان به دو استاندارد زیر اشاره کرد:

  • ASTME648 آمریکا
  • 4796 BS انگلستان

 مقاومت در برابر گسترش حریق در موکت با یکی از این دو استاندارد مشخص و تعریف می شوند که هر کدام از این استانداردها نیز زیرشاخه های خود را دارد.

استاندارد ASTME648:

 

این استاندارد دارای دو زیر گروه با مشخصات Class I و Class II است، موکتی که در زیر گروه Class I قرار می گیرد از لحاظ مقاومت در برابر گسترش حریق در رده‌ی خوبی واقع شده و در انتخاب موکت برای مکان‌های عمومی در اولویت اول قرار می گیرد.

استاندارد BS4796:

این استاندارد دارای سه زیر گروهLow Level Ignition ،  Medium Level Ignitionو High Level Ignition میباشد و به ترتیب اولویت ذکر شده بایستی انجام شود. بهترین زیر گروه استانداردی همان Low Level Ignition است. پیشتر در مورد الیاف موکت به سه نوع الیاف پشم، پلی آمید و پلی پروپیلن اشاره کردیم؛ در جایگاه استاندارد حریق برای الیاف مذکور معمولا الیاف پشم و پلی آمید در هر دو استاندارد ذکر شده بالا در ردیف بالاتر و بهتری نسبت به الیاف پلی پروپیلن قرار دارند. یعنی اینکه در مکان‌های عمومی مانند هتل‌ها، حتی المقدور نبایستی از موکت‌های با الیاف پلی پروپیلن استفاده کرد.

2. عدم تغییر رنگ و لکه پذیری:

مقاومت در برابر نور خورشید و سهولت نظافت دو عامل مهم در استاندارد موکت است که پس از مدتی تاثیر خود را نشان می دهد. بالا بردن مقاومت الیاف موکت در برابر تابش خورشید موجب ثبات رنگی و حفظ ظاهر موکت در زمان طولانی تری می شود و این امر اهمیت زیادی به جهت صرفه جویی و هزینه های جاری سازمان ها دارد. عدم لکه پذیری موکت نیز یک ویژگی انحصاری در هر برند است. جنس الیاف و تکنولوژی ساخت موکت در سهولت نظافت تاثیرگذار است. این استاندارد با استاندارد ISO105B02 مشخص می‌شود.

3. ضد الکتریسیته‌ی ساکن بودن

انواع موکت در اثر تردد و حرکت روی آن، الکتریسیته ساکن تولید می کنند. میزان الکتریسیته ساکن تولید شده بستگی به جنس موکت و نوع الیاف آن دارد. انواع موکت با الیاف پشم، پلی آمید و پلی پروپیلن تولید می شوند که هر کدام مقدار متفاوتی الکتریسیته ساکن مالشی تولید می کنند. میزان شدت الکتریسیته ساکن در استاندارد موکت یک عامل مهم است.

عبارت آنتی استاتیک یا ضد الکتریسیته ساکن بودن برای و هر موکتی استفاده می شود که برق ساکن کمتری نسبت به موکت های استاندارد تولید کند. استفاده از این موکت ها( داشتن استاندارد انتی استاتیک) به ایجاد فضایی عاری از شوک های الکتریکی یا ضربه، کمک می کند. درمورد بافت موکت هایی که ویژگی آنتی استاتیکی دارند، می توان گفت به طور معمول دارای نخ های دوجزئی هستند.

این موکت ویژگی ها و مزایای فراوانی برای محل مناسب خود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به این موارد اشاره کرد:

با وجود این استاندارد در موکت باعث شده است تا انتخاب ایدئالی برای محیط های پررفت و آمد و به ویژه ساختمان های اداری و تجاری تبدیل شود؛ به ویژه ساختمان های تجاری که همیشه در معرض حریق های کوچک و بزرگ هستند. موکت‌ها بر اساس نوع الیاف به کار رفته در آن از لحاظ میزان تولید الکتریسیته‌ی ساکن به صورت زیرطبقه بندی می شوند:

     موکت با الیاف پشم

     موکت با الیاف پلی آمید

     موکت با الیاف پلی پروپیلن

کمترین الکتریسیته ی ساکن تولید شده در موکت‌های با الیاف پشم و پلی آمید است و این استاندارد با علامت EN1815 تعیین می شود.

امیدواریم که از مطالب گفته شده استفاده کامل را برده باشید، شرکت مای دکوری از جمله شر کت هایی میباشد که می توانید با خیال راحت کفپوش خود را از بین طرح و رنگ های متنوعی که ارائه میدهد، بهترین آنها را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید، هم چنین می توانید سوالات خود را از طریق شماره 02133126516 با ما در میان بگذارید تا پاسخ آنها را از متخصصان دریافت کنید.

 

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()