سبد خرید 0

نحوه نگهداری پالاز موکت چگونه است؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 27 دی 1399 در ساعت 10 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

موکت پالاز راهی عالی برای افزودن گرما و لطافت به هر خانه ای است. در حالی که فرش دارای مزایای و معایب زیادی است ، اما ممکن است از خود بپرسید: "چگونه از فرش مراقبت کنم؟". اگر پالاز موکت مهمان منزل شماست بنابراین بهتر است تا شرط نکهداری و مهمان نوازی آن را هم حفظ کنید! موکتی شما انتخاب کرده اید و آن را خریداری میکنید قطعا ترکیبی از طرح، رنگ و جنس دلخواهتان میباشد و انتظار دارید تا مدت ها برایتان عمر کند و حتی جوابگوی نسل های بعدیتان هم باشد، بنابراین باید شرط نگهداری و حفاظت از آن را هم بلد باشید!

هرچقدر که مقاومت موکت بالا باشد باز هم مواردی وجود دارد که به بافت و رنگ موکت آسیب برساند. از قدیم گفتن پیشگیری بهتر از درمان است نیازی نیست که 24 ساعت چشم به موکت بدوزید اما هر از گاهی نیاز به چک آپ (توجه و مراقبت) دارد. تیم خدماتی فروشگاه اینترنتی برخی از نکاتی که موجب میشود تا این موکت را مستلزم نگهداری بسازد در زیر مطرح کرده است:

پالاز موکت در برابر حیوانات خانگی

اکثر افراد جامعه حیوان دوست هستند. همه‌مان می دانیم که به طور مثال سگ‌ها در چند ماه اولِ به دنیا آمدنشان، درست مانند بچه انسان هر شیئی که دم دستشان بیاید را به دندان می‌کشند و موکت و فرش نیز از این قضیه مستثنا نیستند. سگ‌ها از بوی نفتالین متنفرند، پس اگر به فکر نگهداری از موکت‌هایتان هستید می‌توانید یک تکه از آن را زیر موکت قرار دهید تا دست از جویدن فرش‌ها و موکت بردارند.

یا در مثالی دیگر گربه‌های بامزه و دوست داشتنی نیز گاهی ممکن است با پنجه کشیدن روی موکت‌ها به بافتشان آسیب بزنند. اینکه بخواهید این عادت را از سر گربه‌ها بیندازید کار آسانی نیست اما اگر واقعاً موکت‌هایتان را دوست دارید باید این رفتارشان را تحت کنترل بگیرید و اگر لازم شد با دامپزشک او مشورت کنید.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است حیوانات خانگی برای موکت‌هایتان درست کنند ادرار کردن یا دستشویی کردن روی آن‌هاست؛ این مشکل از خوب تربیت نشدن آنها سرچشمه میگیرد و به‌شدت به موکت و مخصوصاً رنگ آن آسیب می‌زند. دستشویی حیوانات ممکن است رنگ موکت را سفید کند و آسیب جبران‌‌ناپذیری به آن وارد کند. اگر ادرار سگ یا گربه را زود تمیز نکنید، بوی آن برای مدت زیادی در بافت موکت می‌ماند، جذب الیاف‌های آن می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را از بین برد. اگر چنین اتفاقی برای موکت‌تان افتاد، باید آن را با محلول سرکه سفید و نوشابه و با استفاده از آب‌پاش پاک کنید. با تکرار مکرر این مراحل باعث میشود تا اثر لکه کاملاً از بین برود. در صورت نیاز بهتر است موکت را از سطح زمین کمی بالاتر بیاورید تا هوا از داخل آن عبور کند و بوی خراب‌کاری کاملاً از بین برود. اگر موکت خوب تمیز نشود، حیوانات خانگی بارها برای انجام دادن کارشان به همان نقطه بر می‌گردند و نیازی نیست بگوییم که چه صدمه ای گریبان گیر موکت پالاز شما میشود.

پالاز موکت

پالاز موکت در برابر کفش­ها

کفش هایتان تا انجا که میشود در بیاورید. به محض ورود از در کفش های خود را در بیاورید. اجازه ندهید خاک ، گل و سایر مواد الوده کننده وارد منزل شما شوند و محل استراحت، نشستن و خوابیدن شما را مشکل ساز کند.

پالاز موکت در برابر رطوبت و خیسی

یکی از مضرترین مواد برای موکت‌های طبیعی تماس مداوم با آب یا رطوبت است. درست است که برای تمیز کردن موکت‌های پشمی از آب استفاده می‌کنید اما اگر موکت خیلی در معرض آب قرار بگیرد، علاوه بر جذب حشرات، به بافت و الیاف‌ داخل موکت آسیب می‌زند فرقی هم نمیکند که از جنس پشم باشد و یا از نخ، ابریشم یا موی حیوانات ساخته شده باشد. برای نگهداری از موکت در برابر حشره زدن یا کپک زدن باید بعد از هر بار شست‌وشوی آن کاملاً آن را خشک کنید تا هیچ اثری از آب و رطوبت باقی نماند.

به طور نمونه موکت‌هایی که در زیرزمین میباشند، با گذشت زمان رطوبت را به خودشان جذب می‌کنند و باعث جذب حشرات می‌شوند. وقتی موکت در چنین شرایطی قرار بگیرد به مرور سفت می‌شود و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد. به این پدیده «پوسیدگی خشک» گفته میشود. به همین خاطرست که همیشه باید قبل از رول کردن و جمع کردن موکت، زمین زیر آن و کف موکت را بررسی کنید.

 

نگهداری از موکت در برابر حشرات

بید یا سوسک فرش یکی از مهم‌ترین و زیان‌آورترین موارد برای موکت‌ها میباشد. سوسک‌های فرشی حشرات کوچک و تیره‌رنگی هستند که به صورت لارو یا کرم به رنگ قهوه‌ای رو به قرمز یا سیاه دیده می‌شوند. این کرم‌ها هستند که الیاف داخل موکت را می‌خورند (نه حشرات بالغ). این حشرات بالغ تخم‌هایشان را در هر نوع الیاف طبیعی از جمله پشم، ابریشم، پر، مو و حتی چرم می گذارند.

وقتی این کرم‌ها از تخم بیرون می‌آیند گرسنه هستند و از بافت موکت تغذیه می‌کنند؛ بخصوص اگر قبلاً ماده‌ای مانند نوشیدنی شیرین یا فرآورده‌های شیر روی آن ریخته و خوب تمیز نشده باشد. مکان‌های دیگری که بیش از همه در معرض این حشرات قرار دارند، مکان‌هایی از موکت است که زیر وسایل خانه قرار می‌گیرند؛ این محل‌ها تاریک هستند و معمولاً خیلی جارو نمی‌خورند. آسیب در این محدوده‌ها خیلی بی سر و صدا اتفاق می افتد اما سریع پیش می‌رود. در ادامه این مطلب به چند مورد اشاره کرده‌ایم که برای پی بردن به حضور حشرات باید به آنها کرد.

 

وجود حشرات فعال: این حشرات معمولاً همان بیدهای لباس هستند که همگی با آن‌ها آشنایی داریم؛ رنگشان بژرنگ است و خیلی سریع اطراف اتاق پرواز می‌کنند.

خوردگی بافت موکت: اگر متوجه خوردگی در قسمت‌های مختلف موکتمان شدید یا کف سفیدرنگ موکت را ببینید به آن معناست که موکت بید گرفته است. کرم بید نمی‌تواند نخ را بخورد و معمولاً در الیاف‌های نخی متوقف می‌شود.

وجود تار های سفید: اگر روی بخشی از بافت موکت متوجه سطح نازکی از تارهایی سفید شدید، نشانه حضور کرم بید است.

نمایان شدن کرم های سفید: اگر دیدید کرم‌های سفیدی روی سطح موکت می‌خزند، نشانه آن است که موکت مورد حمله بیدها قرار گرفته و باید فوراً اقدام کنید. برای این کار ابتدا باید حشرات را بکشید و سپس بافت موکت را کاملاً شست‌وشو دهید.

بقایای خشک و شن‌مانند: اگر دانه‌های قهوه‌ای طوسی روی موکتمان مشاهده کردید، به این معناست که کرم‌ها دارند از موکتتان تغذیه می‌کنند. کرم‌های لارو این دانه‌ها را قبل از اینکه از پیله بیرون بیایند از خودشان تولید می‌کنند.

بهترین روش‌های جلوگیری از آسیب حشرات

در نگهداری از موکت برای اینکه از اجتماع حشرات در بافت فرش یا موکت جلوگیری کنید، باید حداقل یکبار در هفته، آن را با مکش ملایم جارو کنید. همچنین لازم است هر چند ماه یکبار موکت را بلند کنید و پشت آن را نیز جارو بزنید. البته باید حواستان باشد که کف زیرین موکت را نیز تمیز کنید و جارو بکشید و تا زمانی که کف کاملاً خشک نشده، آن را دوباره روی زمین پهن نکنید. برای جارو کردن پشت فرش‌های بزرگ، می‌توانید از کناره‌ها آن را تا کنید و قسمت به قسمت آن را جارو بزنید.

 پالاز موکت

نکته مهم این است که با استفاده از نفتالین یا محصولات مشابهی مانند برگ صدر یا سنگ کریستال، نمی‌توانید بیدها را از بین ببرید یا حتی از حمله آن‌ها جلوگیری کنید، چون این مواد تخم یا پیله‌های حشرات را از بین نمی‌برند. بهترین راه استفاده از حشره‌کش‌هایی است که از پیرتروم (گل حشره‌کش) یا گل داوودی ساخته شده‌اند. این نوع حشره‌کش‌ها معمولاً به بافت موکت آسیبی نمی‌زنند اما خیلی زود حشرات را از بین می‌برند. البته باید همیشه حواسمان باشد که قبل از استفاده از هر موادی دستورالعمل و نکات روی جلد آن را بخوانید تا مطمئن شوید اعمال آن به موکتمان، خودمان یا حیوانات خانگی‌مان آسیبی نمی‌رساند.

نگهداری غذا و نوشیدنی تنها در اشپزخانه

اگر خانواده ای دارید که در تمام ساعات روز دوست دارند میان وعده بخورند و کمی حواس پرت میباشند بهتر است تا همه مواد غذایی و نوشیدنی را در آشپزخانه خود نگه دارید. با این کار شما از وقوع ایجاد سانحه لکه پیشگیری کرده اید! اگرچه ممکن است تمیز کردن لکه ها یک کار ساده به نظر برسد ، تمیز کردن موکت برای از بین بردن لکه ها بستگی زیادی به نوع لکه دارد. برای از بین بردن لکه های موکت و تمیز کردن محل لکه ، بهترین شرط شما این است که تعیین کنید نوع ماده ریخته شده روی فرش چیست و سپس از راه کارهای مای دکوری استفاده کنید.

برای پاک کردن لکه‌های شدیدتر، مانند لکه شراب، قهوه یا آبمیوه کافی است نوشابه را در دمای اتاق به کمک آب‌پاش روی لکه بپاشید و سپس با یک پارچه نخی تمیز یا دستمال کاغذی روی آن ضربه بزنید یا پارچه را روی آن فشار دهید تا جذب شود. همچنین می‌توانید به جای سرکه از محلول آب گرم با یک فنجان سرکه سفید استفاده کنید و به همین روش آن را با اسپری و پارچه تمیز کنید. باید حواستان باشد که به هیچ‌وجه پارچه را روی سطح موکت نکشید زیرا با این کار مواد به عمق بافت نفوذ می‌کنند؛ فقط کافی است پارچه را آرام روی لکه فشار دهید و نیازی نیست آن را به این طرف و آن طرف بکشید. وقتی این مرحله تمام شد، می‌توانید شیئی زیر موکت بگذارید تا هوا از داخل آن عبور کرده یا خشک شود. همچنین می‌توانید با یک پنکه یا سشوار آن را سریع خشک کنید.

**همیشه هنگام استفاده از محلول خانگی مراقب باشید و از دستورالعمل های نگهداری توصیه شده توسط تولید کننده فرش خود اطمینان حاصل کنید تا باعث ناامیدی شما در اخر کار نشود**

 

 

 

ارسال نظر

يعقوب حريزاوي :
0 0
سلام من اهواز زندگي ميكنم خواستم فرش بلازموكت بخرم متراج چقدر ميباش
مدیریت :
0 0
سلام متراژ موکت پالاز از 3متر تا 36 متر بنا به درخواست مشتری قابل ارائه هست.
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()