سبد خرید 0

5 نکته هنگام نگهداری پارکت و لمینت

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 11 بهمن 1399 در ساعت 12 : 21 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

بعد از اینکه پارکت یا لمینت خود را خریداری کردید و در منزل یا محیط کارتان نصب کردید نوبت به نگهداری پارکت و لمینت می رسد. این کفپوش­ها نیز مانند بسیاری از کالاهایی که خریداری می کنید دارای نکاتی در نگهداری میباشند که در صورت عدم دقت کافی در رعایت اصول نگهداری از آن ها، خسارات هزینه بر را به کفپوشمان میزنیم. در واقع اگر نکات ذکر شده را رعایت کنیم می توانیم کفپوش با عمر طولانی تر داشته باشیم. مای دکوری امروز در خدمت شماست تا شما را با برخی از نکات مهم نگهداری پارکت و لمینت آشنا سازد.

  •  نگهداری پارکت

انتخاب پارکت به عنوان کفپوش کف خانه انتخابی جذاب و بسیار با دوام است. اما دوام طولانی مدت پارکت بستگی به نحوه نگهداری صاحب خانه دارد. یکی از اصلی ترین راهکارهای نگهداری پارکت خانه٬ نحوه صحیح تمیز کردن پارکت می باشد. نحوه نگهداری٬ برق انداختن و تمیز کردن پارکت از جمله مسائلی است که دانستن آن باعث میشود تا از زمان خراب شدن تایل های پارکت کاسته و پارکت خانه خود را  برای چند سال آینده زیبا نگه دارید. در ادامه چند راهکار اساسی گفته می شود که هنگام تمیز کردن باید در نظر بگیرید:

چوب یکی از عناصریست که باعث ایجاد حس تازگی و طراوت در انسان می شود. استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی ساختمان ها سال هاست که توسط طراحان دکوراسیون پیشنهاد می شود؛ از این رو وسایل تزئیناتی مختلف، مبلمان، کنسول ها و بسیاری از وسایل منزل را از چوب تهیه می کنند.

سرامیک، سنگ و کاشی از انواع کفپوش هایی بودند که در سال های گذشته استفاده زیادی از آنها می شد اما در سال های اخیر نوع دیگری از کفپوش ها که از جنس چوب می باشند وارد بازار شده اند و افراد برای پوشش کف از آنها استفاده می کنند. پارکت تمام چوب یکی از انواع کفپوش های چوبی می باشد که در ایران و خارج از کشور طرفداران بسیاری دارد.

  •   تمیز کردن پارکت با آب

هر چند که امروزه با پیشرفت علم و فناری در صنعت کفپوش های پارکت و لمینت، نوع جدیدی از کفپوش های ضد اب را برای عموم فراهم نموده است. اما در خصوص پارکت های چوبی به طور کلی باید گفت که آب و چوب پارکت با هم سازگار نمیباشند. پارکت های چوب طبیعی یک محصول کاملا ارگانیک و طبیعی هستند و ساختار سلولی آنها بلافاصله در ترکیب با آب واکنش نشان داده و باعث تورم و ترک در سطح چوب می شود. مشکل اینجاست که ضخامت سطح کف پارکت زیاد نیست و با مقداری مایعات ترک می خورد.

اکثر کارشناسان پارکت و کفپوش، توصیه می کنند که برای تمیز کردن پارکت از هیچ گونه آبی به صورت مستقیم استفاده نکنید. در عوض، روزانه  پارکت خود را با یک جارو برقی نرم و گرد و غبار گیر تمیز کنید و به صورت هفتگی، درزهای موجود اطراف پارکت را با دقت پاک کنید. همچنین میتوانید پارچه تمیز یا طی را به آب آغشته کرده و تنها با رطوبت آن پارکت را تمیز نمایید.

  •   خودداری از بکار بردن مواد شیمیایی

بعضی از افراد برای تمیز کردن پارکت هرگونه مواد شیمیایی را مورد استفاده قرار می دهند در حالی که این امر بسیار اشتباه است چرا که موجب فرسودگی و آسیب دیدگی پارکت می شود، از مواد شیمیایی که قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی دارند استفاده نکنید ولی مواد شوینده مایع جایگزین مناسبی برای آن ها هستند زیرا داخل خطوط کف پوش را به راحتی تمیز می کنند و مانع از آسیب دیدگی آن ها می شوند.

  •   تمیز کردن با جارو برقی

همان طور که گفته شد برای تمیز کردن پارکت راه های گوناگونی وجود دارد ولی یکی از راه هایی که بسیار راحت است استفاده از جاروبرقی می باشد جاروبرقی با قدرت کششی که دارد می ‌تواند تمامی آلودگی ها و ذرات شکاف های پارکت را بکشد، ولی اگر آب روی سطح پارکت ریخته شده است باید با استفاده از یک دستمال یا تی خشک آن را تمیز کنید.

 پس از طی کشیدن با استفاده از یک دستمال نخی پارکت را مجدداً تمیز کنید این کار باعث اطمینان حاصل کردن از عدم نفوذ آب می شود. سوالات بسیاری در رابطه با اینکه آیا استفاده از بخارشوی را میتوان جایگزین جاروبرقی کرد از ما پرسیده میشود! آما در جواب به دوستان باید گفت:

بخارشوی و دیگر وسایلی که با بخار و حرارت عمل می ‌کنند  باعث آسیب دیدگی پارکت می شوند طوری که رطوبت به بافت های پارک نفوذ پیدا می کند و مقاومت و استحکام آن را از بین می برد.

  • کفش های پاشنه بلند

یکی دیگر از مواردی که باید در نگهداری از پارکت ها رعایت کنید این است که تا حد ممکن از کفش پاشنه بلند استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد خراشیدگی روی پارکت می شود.

  •   پادری

برای جلوگیری  از  ورود و پخش شن ریزه ها ،کثیفی و غبار احتمالی از بیرون منزل به درون(جلوی درب واحد) می توان از فرش، قالیچه و پادری در داخل راهروی ورودی ودر بیرون در ورودی استفاده کرد.

  •  حیوانات یا دیگر اشیاء متحرک

. برخی از عمیق ترین و فراوان ترین خراش در سطح پارکت ها ناشی از چنگال و پنجه های سگ و به میزان کمتر از پنجه های گربه ایجاد می شود. اگر حیوان خانگی دارید حتما از پارکت هایی با تخته های محکم تر انتخاب نمایید مانند چوب گردوی برزیل (اپی)، افرا و بامبو که مقاومت بیشتری در برابر پنجه های حیوانات دارند یا میتوانید ناخن های آنها را مرتب کوتاه کنید تا کف خراشیده نشوند. تشک مخصوص حیوانات را برای استراحت روی سطح پارکت قرار دهید.

نگهداری پارکت و لمینت

  •  نگهداری لمینت

در رابطه با نگهداری از لمینت ها میتوان گفت تفاوت چندانی با نگهداری پارکت ها ندارد. مای دکوری برخی از نکاتی که در هنگام نگهداری از لمینت باید به آنها عمل را در زیر به صورت خلاصه برای شما آورده است:

  •      از جلا دهنده لمینت یا واکس لمینت استفاده کنید. این کار باعث می شود کفپوش شما همیشه مثل روز اول برق بزند.
  •      اگر مقدار زیادی آب روی کفپوش وجود داشت حداکثر تا ۲ ساعت آن را خشک کنید.
  •      اجازه ندهید مقدار آب زیاد در مدت زمان زیادی روی کفپوش باقی بماند.
  •      اگر می خواهید به وسیله کفش هایتان خاک به داخل منزل نفوذ نکند حتما از پادری جلوی درب ورودی منزلتان استفاده کنید.
  •      توصیه می شود از لمینت به عنوان کفپوش آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده نشود.
  •      سعی کنید از لمینت در محیط های مرطوب استفاده نکنید.
  •      اگر می خواهید از سیستم گرمایش از کف استفاده کنید حتما فضایی برای متعادل سازی دمای تایل ها قرار دهید.
  •      هنگام استفاده از سیستم گرمایش از کف تمام سطح لمینت را با فرش نپوشانید. در این حالت گرما زیر فرش می ماند و به کفپوش آسیب می رساند.
  •      در محیطی که زیر کفپوش، سیستم گرمایش نصب است اثاثیه سنگین را یک جا جمع نکنید. درواقع اجازه دهید گرما در محیط تبادل شود.
  •      سعی کنید اثاثیه چرخ دار و پایه دار را روی کفپوش نکشید.
  •       از قرار دادن مستقیم گلدان هایی که گل طبیعی داخل آنها وجود دارد، بروی لمینت ها خودداری کنید
  •       اگر لکه شمع ویا آدامس و یا موم بروی لمینت بود کافیست فقط با یک بسته کیسه فریزرپر از یخ به مدت 5 دقیقه بروی لکه  گذاشته و سپس توسط یک کارت بیخود ویا قاشق ماده چسبیده را بردارید. فقط توجه داشته باشید که با عجله این کار را نکنید که آسیبی به لمینت وارد نشود.

نگهداری پارکت و لمینت

در مجموع جهت پاک کردن و برطرف کردن لکه ها و موادی که بر روی سطح لمینت چسبیده اند، از روش های زیر می توان بهره برد:

 

• لکه های چربی و یا روغن: 

در ابتدا با استفاده از تکه های یخ، کاری کنید که چربی ها جمع شده و آماده پاکسازی شوند سپس با استفاده از قاشق پلاستیکی آنها را جمع کرده و به آرامی از سطح کفپوش لمینت پاک کنید.

• لکه های خون:

  با استفاده از کمی مایع شیشه شوی، آنرا پاک کرده و سپس با یک دستمال خشک آن محل را به دقت خشک کنید.

• لکه جوهر:

  یک دستمال پارچه ای نرم که را کمی خیس کرده و به مواد شوینده لمینت آغشته کنید و بر روی ناحیه ای که جوهر بر روی آنجا ریخته به آرامی بکشید و پاک کنید.

• آدامس: 

یکی از بدترین اتفاقات در منزل، افتادن آدامس و چسبیدن آن بر روی زمین است. اما نگران نباشید، بخش اصلی لکه آدامس را می توان با دست و یا یک کارد پلاستیکی به آرامی جدا کرد و از روی زمین برداشت اما بخش های باقی مانده را با استفاده از حوله و یا دستمال پارچه ای که کمی آغشته به آب گرم و یا شوینده های  مخصوص لمینت است، به آرامی پاک کنید.

مای دکوری

 امیدوارم با رعایت نکات گفته شده از نگهداری پارکت و لمینت، از آنها در منزلتان به درستی مراقبت کنید. اگر برای دکوراسیون جدید منزل خود به دنبال یک کفپوش ویژه هستید، شرکت مای دکوری از جمله شر کت هایی میباشد که می توانید با خیال راحت کفپوش خود را از بین طرح و رنگ های متنوعی که ارائه میدهد، بهترین آنها را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید، هم چنین می توانید سوالات خود را از طریق شماره 02133126516 با ما در میان بگذارید تا پاسخ آنها را از متخصصان دریافت کنید.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()