سبد خرید 0

تفاوت پارکت و لمینت

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 3 دی 1399 در ساعت 20 : 32 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در طراحی و تغییر دکوراسیون منزل کف‌پوش‌ها هستند. کف‌پوش‌ها نقش مهمی در طراحی و زیبای دکوراسیون منزل دارند. در حال حاضر کف‌پوش‌های متنوعی در بازار وجود دارند، از مهم‌ترین کف‌پوش‌هایی که در بازار وجود دارند پارکت و لمینت هستند. سؤالی که برای اغلب خریداران پیش می‌آید این است که پارکت و لمینت از چه جنسی هستند و چه تفاوت‌هایی باهم دارند.

در ادامه‌ی مقاله پارکت و لمینت را بررسی و تفاوت‌هایی آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

پارکت

پارکت نوع کف‌پوش است که از چوب طبیعی ساخته‌شده است. ساخت پارکت فرایند سخت و پیچیده‌ای نیست و الوار به‌صورت تکه‌های کوچک برش می‌خورند و به کف منزل با استفاده از چسب‌های  مخصوص چسبیده  می‌شوند. خود پارکت ها بر اساس نوع چوب درختی که از ساخته می‌شوند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. پارکت ها به دلیل اینکه از چوب طبیعی ساخته می‌شوند قیمت بالایی دارند و کالای گران‌قیمتی به‌حساب می‌آیند. پارکت ها به دلیل قیمت بالا و شرایط نگهداری سختی که دارند کمتر از در بازار یافت می‌شوند.

 

لمینت

کف‌پوش‌های لمینتی از چندلایه چوب فشرده‌شده ساخته‌شده‌اند. ازنظر ظاهری لمینت ها بسیار مشابه پارکت هستند اما تنها لایه‌ی خارجی آن‌ها از چوب ساخته‌شده است و لایه‌های داخلی آن از چوب طبیعی نیست. لیمنت ها به دلیل قیمت کمتر، مقاومت بیشتر در برابر آب و نصب آسان‌تر بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت پارکت و لیمنت

مقاومت در برابر آب

پارکت‌ها به دلیل اینکه از چوب طبیعی ساخته‌شده‌اند در برابر آب هیچ مقاومتی ندارند و به‌راحتی خیس می‌شوند و ورم می‌کنند. به همین دلیل استفاده از پارکت ها  در مکان‌های مرطوب مثل آشپزخانه اصلاً توصیه نمی‌شود. اما لیمنت ها به دلیل چندلایه بودن در برابر آب مقاوم‌تر است.

نگهداری

نگهداری و تمیز کردن لمینت ها بسیار آسان‌تر از پارکت است. شما می‌توانید به‌راحتی با آب لمینت را تمیز کنید اما برای تمیز کردن پارکت نمی‌توانید از آب استفاده کنید، برای تمیز کردن پارکت باید از شوینده‌های مخصوصی استفاده کنید که باعث آسیب و از بین رفتن پارکت نشوند.

مسائل زیست‌محیطی

ازنظر زیست‌محیطی پارکت ها به دلیل اینکه از  وب طبیعی ساخته‌شده‌اند به‌راحتی در طبیعت تجزیه می‌شوند و از بین می‌روند اما لمینت ها به دلیل اینکه دارای رین هستند و تحت‌فشار بالا تولید می‌شوند به‌راحتی در طبیعت از بین نمی‌روند و تجزیه نمی‌شوند.

قابلیت تعویض

پارکت ها قابلیت تعویض ندارند و در صورت آسیب به‌سختی می‌توان آن‌ها را جدا و تعویض کرد. اما لمینت ها به‌راحتی قابلیت تعویض شدن دارند.

دوام و ماندگاری

پارکت ها به دلیل اینکه طبیعی هستند می‌توانند 40 نا 80 سال عمر کنند و البته در صورتی به‌درستی از آن‌ها نگهداری شود. اما عمر مفید لمینت ها حداکثر ده سال است.

نحوه‌ی نصب پارکت و لمینت

 مهم‌ترین تفاوتی که می‌توانیم برای لیمنت و پارکت بیان کنیم تفاوت در نحوه‌ی  نصب است. نصب پارکت ها  وقت‌گیرتر و سخت‌تر لمینت است. برای نصب پارکت ها  باید از چسب مخصوصی استفاده کرد و حتماً پس از نصب باید سطح پارکت را ساب زد و یک‌لایه لاک مخصوص روی تمام  پارکت ها  زد. این کار حداقل 24 ساعت زمان نیاز دارد و کثیفی محیطی بیشتر هم به همراه دارد. قبل از 24 ساعت نمی‌توان روی پارکت ها  راه رفت یا وسیله‌ی روی آن‌ها قرارداد.

در مقابل لمینت ها بدون نیاز به ساب و چسب و طرح نصب  می‌شوند. دورتادور لیمنت ها شیارهایی وجود دارد که به‌صورت نر و ماده داخل هم قرارمی گیرند و چفت می‌شوند. به همین دلیل می‌توان در مدت‌زمان کوتاهی سطح وسیعی را کف‌پوش کرد بودن اینکه فضا کثیف شود. برای نصب لمینت ها از یک فوم مخصوص  روی کف استفاده می‌کنند که هم باعث هم‌سطح شدن کف می‌شود و هم عایق حرارت و صدا است.

 درواقع لمینت ها به کف چسبانده نمی‌شوند و شما می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را از هم جدا کنید و در محیط دیگری دوباره استفاده کنید. این مزیت به‌خصوص برای افراد مستأجر مفید است.

تمام مواردی که گفته شد فرق‌هایی هستند که بین لمینت و پارکت وجود دارند. به‌طورکلی نمی‌توان گفت پارکت یا لیمنت بد هستند یا خوب هستند. خوب یا بد بودن پارکت و لمینت بسته به نیاز و سلیقه شما دارد.

مای دکوری

فروشگاه مای دکوری یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها درزمینهٔ ی عرضه محصولات مرتبط با دکوراسیون داخلی است. تمامی محصولاتی که برای دکوراسیون داخلی به آن‌ها نیاز دارید علی‌الخصوص  پارکت و لمینت در این فروشگاه وجود هستند و می‌توانید با کمترین قیمت کف‌پوش مرود نظرتان را تهیه کنید. شما می‌توانید با هر سطح بودجه برای خرید از فروشگاه مای دکوری اقدام کنید.

 

 

 

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()