سبد خرید 0

مقایسه انواع فیبر موکت مصنوعی و طبیعی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 17 خرداد 1400 در ساعت 19 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

همان طور که خود شما خوب می دانید، فرشها و موکت ها از فیبر ساخته می شوند. فیبرها در واقع همان الیافی هستند که یا به صورت طبیعی و یا به صورت مصنوعی ساخته می شوند. موکت ها ممکن است از فیبرهای طبیعی یا مصنوعی ساخته شوند. در این مقاله به مقایسه انواع فیبر موکت مصنوعی و طبیعی پرداخته شده است.

انواع فیبر

فیبرهایی که از آنها برای ساخت موکت و فرش استفاده می شوند به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. در زیر به توضیح این دو دسته پرداخته شده است:

1.الیاف طبیعی :

منظور از الیاف طبیعی، همان الیافی است که در طبیعت وجود دارد و از مواد طبیعی گرفته می شوند. برای مثال پشم، یکی از این مواد طبیعی است که از بدن حیوانات گرفته می شود و سپس تبدیل به الیاف پشمی می شود. با توجه به گسترش الیاف مصنوعی ، دیگر  الیاف طبیعی مانند گذشته به کار نمی روند و درصد اندکی از محصولات از الیاف طبیعی ساخته می شو د. به هر حال اما از فیبرهای طبیعی برای ساختن موکت و فرش استفاده می شود و این فیبرها کیفیت بسیار خوبی دارند. در زیر انواع الیاف طبیعی آورده شده اند:

پشم:

بدون شک ،پشم محبوب ترین و باکیفیت ترین الیاف طبیعی است و باعث می شود تا موکت شما ، موکتی زیبا، بادوام و باکیفیت باشد. البته در کنار این مزایا باید گفت که موکت ساخته شده از پشم قیمت بالایی دارد.

پنبه :

پنبه هم از رایج ترین الیاف طبیعی است که از آن برای ساخته شدن موکت استفاده می شود. موکت های ساخته شده از این نوع فیبر نرم و زیبا هستند و قیمت ارزان تری هم از پشم دارند.

سیزال:

الیاف طبیعی سیزال از گیاهی به نام آگاو گرفته می شود. این موکت ها حس بسیار خوبی را به افراد منتقل می کنند و در کنار ان ظاهری منحصربفرد و خاص دارند. موکت ساخته شده از سیزال برای مکان های پرتردد نیز مناسب است چون دوام بالایی دارند و دیر کثیف می شوند. این موکت ها هم چنین عایق های خوبی نیز هستند.

جوت :

جوت یا کنف هندی یکی ارزان ترین الیاف طبیعی می باشد. موکت های ساخته شده از این الیاف ظاهر جالبی دارند اما مقاومت و دوام دیگر موکت ها مانند موکت های پشمی یا سیزال را ندارند.

علف دریایی :

این گیاه پس از خشک شدن می تواند به الیافی مقاوم تبدیل شود. موکت های ساخته شده از این موکت دارای مقاومت نسبتا خوب و ظاهر مناسبی هستند.

ابریشم :

یکی دیگر از الیاف طبیعی مورد علاقه بسیاری از افراد، ابریشم است. از این ماده میتوان برای ساختن موکت نیز استفاده کرد. موکت های ابریشمی دارای زیبایی خاصی هستند . موکت ابریشم دارای مقاومت و دوام مناسبی نیز می باشد اما گران است . در واقع موکت یا فرش ابریشمی جزء کالاهای لوکس محسوب می شوند.

از میان موارد بالا پشم از دیگر موارد مقاوم تر و مستحکم تر است . البته به جز این موارد، مواد دیگری نیز هستند که از آنها الیاف طبیعی بدست می آیند( برای نمونه می توان به فیبر رافیا، نخل، نمد و دیکر موارد اشاره کرد).

2.الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی همان طور که  از نامشان پیداست ، الیافی هستند که در طبیعت وجود ندارند و توسط انسان ها ساخته می شوند. این الیاف از ترکیب مواد شیمایی بدست می آید و اغلب محصولات امروزی از این الیاف ساخته می شوند. در زیر به اصلی ترین الیاف مصنوعی پرداخته شده است:

نایلون:

یکی از مهم ترین الیاف مصنوعی ، نایلون ها هستند که کاربرد فراوانی دارند و انواع محصولات از این نوع ماده ساخته می شود. نایلون در واقع ترکیب زنجیره های بلند پلی آمید است. از ویژگی های این الیاف مصنوعی می توان به ضد آب بودن ، مقاومت مناسب در برابر چروک شدن ، راحت تمیز شدن، انعطاف پذیری بالا و خشک شدن سریع اشاره کرد . معایب آن هم شامل جذب کردن روغن و چربی و نیز ایجاد الکتریسیته ساکن است. موکت های نایلونی از پرطرفدارترین موکت ها در بازار هستند.

پلی استر:

این الیاف همان طور که از نامشان پیداست از زنجیره های پلیمری استر ساخته می شوند. موکت های پلی استری دارای رنگ های درخشان و بسیار زیبایی هستند، در برابر لکه شدن و کثیفی بسیار مقاوم  است، نرم و لطیف است و شما با دست کشیدن روی آن حس خوبی خواهید داشت و در آخر این که طرح های متنوعی از آن وجود دارد. موکت های پلی استری اما مقاومت مناسبی ندارند بنابراین نباید از آنها در جاهای شلوغ استفاده شود چون آسیب خواهد دید.

اولفین( پلی پروپیلن) :

این الیاف از زنجیره های پلی پروپیلن ساخته می شوند. موکت های ساخته شده از این الیاف دارای انعطاف و نرمی بالایی هستند، قیمت ارزانی دارند، ثبات رنگ بسیار خوبی دارند، در برابر لک شدن مقاوم است و دارای طرح های متنوعی است. از معایب ان هم می توان به مناسب نبودن برای جاهای شلوغ به دلیل مقاومت پایین تر اشاره کرد و هم چنین وسایل سنگین نباید روی این موکت قرار بگیرند.

تریکستا :

این ماده یکی از جدیدترین الیاف پلیمری ساخته شده توسط انسان است که می توان از آن برای ساخت موکت و فرش استفاده کرد. ترکیب این ماده به پلی استر شباهت بسیاری دارد. از مزیت های این الیاف می توان به سازگاری با محیط زیست، مقامت در برابر لکه پذیری، ثبات رنگ مناسب و دوام و نرمی اشاره کرد.

مقایسه موکت های فیبر مصنوعی با موکت های فیبر طبیعی

مسلما با توجه به فیبر و الیاف، موکت های ساخته شده از آنها نیز با هم تفاوت خواهند داشت. در زیر به تفاوت های کلی این موکت ها با هم پرداخته شده است:

1.دوام موکت:

ماندگاری موکت پشمی بسیار بالاست اما موکت های با فیبر مصنوعی مانند موکت نایلونی هم ماندگاری بسیار خوبی دارند. به طور کلی اگر بخواهیم میانگین آنها را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم به طور کلی موکت های مصنوعی دارای ماندگاری بالاتری هستند چون به هر الیاف طبیعی با طبیعت سازگاری بیشتری دارند اما موکت های با فیبر مصنوعی از موادی ساخته شده اند که خیلی از آنها سالهای سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شوند. به همین خاطر موکت های مصنوعی برای جاهای شلوغ مناسبتر هستند.

2.هزینه :

مسلما موکت های با فیبر طبیعی از موکت های با فیبر مصنوعی گران تر هستند و نیز هزینه نگهداری بالاتری دارند. الیافی مانند پشمی یا ابریشم گران هستند و هر کسی توانایی خرید محصولات پشمی و ابریشمی را ندارد. موکت های ساخته شده از الیاف مصنوعی اما ارزان تر هستند(برای مثال موکت های اولفینی بسیار ارزان هستند).

3.مقاومت در برابر کثیفی :

موکت های با فیبر مصنوعی مقاومت بیشتری در برابر لکه ها و کثیفی دارند چون الیاف مصنوعی از پلیمرهایی محکم ساخته می شوند که نفوذ در آنها کار سخت تری است. موکت های طبیعی اما راحت تر کثیف می شوند.

4.سازگاری با محیط زیست :

مسلما موکت های ساخته شده از فیبر طبیعی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند چون مواد آنها از طبیعی است.

5.تنوع در طرح و رنگ:

موکت های با فیبر مصنوعی هم دارای طرح های متنوع تری هستند و هم به روزتر هستند. اگر دنبال طرح های جدید و زیبا هستید می توانید در میان موکت های با الیاف مصنوعی دنبال آن بگردید چون شانس بالاتری برای پیدا کردن طرح مورد علاقه خود خواهید داشت.

نتیجه گیری

موکت ها از الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته می شوند. فیبرهای مصنوعی و طبیعی هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. الیاف طبیعی الیافی هستند که از مواد موحود در طبیعت گرفته می شوند اما الیاف مصنوعی از ترکیب مواد شیمیایی توسط انسان ساخته می شوند.

از الیاف طبیعی که از آنها برای ساخت موکت یا فرش استفاده می شود می توان به پشم، پنبه، جوت، علف دریایی، ابریشم و دیگر موارد اشاره کرد. پشم در میان آنها از همه مقاوم تر است. ار الیاف مصنوعی پرکاربرد در صنعت نساجی هم می توان به اولفین، نایلون، پلی استر و دیگر موارد اشاره کرد.

اگر بخواهیم به طور کلی موکت های ساخته شده از فیبر مصنوعی و طبیعی را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که موکت های مصنوعی در مجموع بادوام تر، ارزان تر، مقاوم تر در برابر کثیفی و دارای طرح های متنوع تر است. موکت های طبیعی گران تر هستند و نیز سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند. این انتخاب شماست که چه نوع موکتی را برای پوشش کف خانه های خود انتخاب کنید تا از آن بهره مند شوید.

مای دکوری

اگر دنبال خرید موکت یا هر نوع محصول دیگری برای دکور داخلی خانه خود هستید ، فروشگاه مای دکوری گزینه ای عالی برای شما خواهد بود.شما می توانید در مای دکوری انواع محصولات را پیدا کنید و با قیمتی مناسب ، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. مای دکوری محصولات باکیفیتی را عرضه می کند بنابراین شما نگرانی خاصی از بابت این موضوع نخواهید داشت. شما در سایت مای دکوری مشخصات محصولات را مشاهده می کنید و درصورت پسندیدن ، محصول خود را سفارش دهید. مای دکوری سفارش را به تمام نقاط ایران ارسال می کند. خدمات پس از فروش مای دکوری نیز بسیار عالی است.

 

 

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()