سبد خرید 0

رویه پارکت لمینت

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 11 بهمن 1399 در ساعت 13 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ساختارپارکت لمینت به گونه ای است که هر بخش آن جهت کاربرد خاصی تولید و سرانجام در کارخانه و یا مراکز تولید لمینت، زیر فشار با یکدیگر فشرده شده و عرضه می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این لمینت ها عموما دارای چهار بخش اصلی هستند که هر کدام از مواد مخصوصی تشکیل شده و در نهایت، تشکیل پارکت لمینت را می دهند.

اگر بخواهیم خلاصه به موضوع لایه های پارکت لمینت بپردازیم میتوان گفت از چهار لایه رویه پارکت لمینت، دکوراتیو، مغزی یا هسته پارکت لمینت و زیرین تشکیل شده که در زیر کمی به منظور آشنایی اولیه به آنها پرداخته ایم اما این قصه سر دراز دارد که در ادامه مقاله مای دکوری این مطلب را در اختیار شما گذاشته است پس پیشنهاد میکنیم که از دستش ندید! تا انتها با مای دکوری همراه باشید.

اولین لایه ای که به آن میپردازیم لایه رویه پارکت لمینت یا همان لایه محافظ میباشد که اغلب از اکسید اشباع آلومینیوم همراه با رزین ملامین می‌باشد که وظیفه جلوگیری از نفوذ آب و مقاومت در برابر خط و خش را دارد. دومین لایه را میتوان لایه دکوراتیو یا همان لایه تزیین نام برد که اغلب از کاغذهای ملامینه میباشد. هسته یا مغزی پارکت لمینت از تخته فیبر MDF و اغلب HDF که مرغوب‌تر است ساخته می‌شود.

در اخر لایه زیرین یا لایه بالانس، شامل رزین و یک لایه عایق (فوم) است و به دلیل چسبندگی از نفوذ رطوبت به لایه‌های بالایی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

اکنون به معرفی این چهار لایه و سطوح مختلف کفپوش های لمینت می پردازیم تا با آگاهی بیشتر و بهتر از نقش آنها در ساختار کفپوش ها مطلع شوید:

 

  •  Melamine Wear Layer :

این لایه که بیرونی ترین لایه پارکت لمینت یا همان رویه پارکت لمینت است، در واقع لایه ای است بسیار نازک ولی در عین حال مقاوم بطوری که در برابر انواع فشارها مقاوم باشد (مثلا راه رفتن افراد و یا گذاشتن وسایل سنگین بر روی سطح آن) . در ساخت این سطح، از موادی مانند ملامین و اکسید آلومینیوم بکار رفته است و موجب می شود که این سطح با دوام شده و تا حد زیادی نیز غیرقابل نفوذ در برابر آب شود.

این لایه که از پلی اورتان شیشه ای تشکیل شده است ملامینه می باشد که علاوه بر خاصیت ضد خط و خش آن مانع نفوذ آب به داخل لمینت می شود. همچنین این سطح در مقابله حرارت (در حد آتش سیگار ) نسوز می باشد. باید اشاره شود که لمینیت قبل از نصب احتیاج به یک لایه فوم دارد که در زیر محصول قرار می گیرد. این فوم دارای 2 نوع معمولی و سایلنت است که قبل از نصب بر روی زمین پهن می گردد. البته برخی از محصولات خود دارای فوم سایلنت هستند که به لایه اولیه پارکت لمینت چسبیده است.

 

  • Paper Print Layer :

لایه زیرین و دومین لایه ، این سطح است که در واقع تشکیل شده از مواد و ترکیبات کاغذهای ملامینه. شکل ظاهر لمینت ها در واقع مربوط به همین لایه است و از این لحاظ این لایه اهمیت زیادی در ساختار پارکت لمینت دارد. این سطح به لایه های کاغذ دکوراتیو نیز معروف است که ظاهر اصلی لمینیت را تشکیل می دهد. لازم به ذکر است که قیمت و جنس این لایه در تمام پارکت لمینت ها یکسان می باشد و فقط تنوع آن در شکل ظاهر است

  • Core Layer :

این لایه که به مغز پارکت لمینت نیز معروف است نقش اصلی را در کیفیت و قیمت محصول دارا می باشد و معمولا 2 نوع است :

1-MDF : که از خرده های مقوا تشکیل شده و قیمت پایین تری دارد

2-HDF : که از خرده های چوب تشکیل شده و مرغوب تر می باشد.

لازم به ذکر است که این لایه ضد آب نیست و در اثر نفوذ آب متوم شده و نیاز به سطوح بالا و پایین دارد. این لایه لایه مرکزی که بخش مرکزی و در واقع قلب لمینت میباشد. کیفیت ساخت این لایه بسیار اهمیت دارد چون هر چه بیشتر در زمان ساخت، در فشار قرار گرفته باشد، قویتر است و موجب کیفیت و دوام بیشتر پارکت لمینت می شود. جنس مواد بکار رفته در آن از فیبر چوب است و دو نوع HDF (High Density Fiberboard یا فیبر با چگالی بالا) و MDF (Medium Density Fiberboard یا فیبر با چگالی متوسط) ساخته می شود. همانطور که احتمالا حدث زده اید، نوع HDF دارای کیفیت بیشتر و بهتری است. این لایه از لحاظ مقدار وزن نهایی لمینت و همچنین تحمل فشار ناشی از راه رفتن افراد بر روی آن، نقش کلیدی در ساختار پارکت لمینت دارد.

 

  • Backing Stabilizing Layer :

این لایه که هنگام نصب لمینت، پایین ترین لایه است، موجب دوام و همچنین افزایش استحکام آن می شود. از طرف دیگر این سطح مانع رسیدن رطوبت به لایه های دیگر نیز می شود و از این لحاظ نیز نقش کلیدی دارد. در برخی از مدلهای لمینت، این لایه بصورت جدا از ۳ لایه دیگر نیز وجود داشت بطوری که هنگام نصب آنها را به دقت بر روی یکدیگر قرار می دادند. به عبارت دیگر میتوان گفت که لایه زیرین که از جنس سرامیک کاغذی می باشد و تا حدودی ضد آب است ، این سطح ارزان ترین قسمت محصول است که دارای رنگ های متفاوتی می باشد.

در حال حاضر شرکت ها و کارخانجات متعددی در جهان اقدام به تولید و عرضه لمینت کرده اند. عموما در زمان آماده سازی و تولید لایه های چهارگانه نام برده از یکی از دو روش زیر استفاده می شود:

  • DPL (مخفف Direct Pressure Laminate)  :

در این روش، تمام لایه های ذکر شده با یک فشار واحد ، فشرده می شوند. در حال حاضر بیشتر پارکت لمینت ها از این روش ساخته می شوند.

 

  • HPL (مخفف High Pressure Laminate)  :

در این روش زمانی لایه ها را به هم می چسبانند که دو لایه بیرونی لمینت (لایه های Wear Layer و Decorative Layer) با فشار بهم چسبانده و فشرده شده باشند.

رویه پارکت لمینت

در نهایت پس از فشرده شدن لایه ها و تشکیل تایل های پارکت لمینت، این محصول به بازار عرضه می شود. ناگفته نماند که هرچه فشار بیشتری بر روی لایه ها - به خصوص لایه مرکزی - وارد شود، دوام و ماندگاری آنها بیشتر است. در دهه های گذشته برخی از تولید کنندگان پارکت لمینت از گاز فرمالدهید در کارخانه جات و مراکز تولید خود استفاده می کردند که به دلیل عوارض زیست محیطی خوشبختانه امروزه بیشتر برندهای مطرح تولید کننده استفاده از این گاز را کنار گذاشته اند.

نصب

معمولا از چوب درختانی مانند بلوط، افرا، راش، گردو و گیلاس برای تولید انواع پارکت لمینت استفاده می شود. در ضمن هر یک از قطعات این کفپوش، "تایل" نام دارند که در بیشتر مدلها مستطیلی شکل و در بعضی مدلها مربعی شکل هستند. در هنگام نصب ، فرد نصاب باید پس از تخلیه اتاق و آماده کردن کف آن، زیرسازی را آغاز کند و معمولا توصیه می شود که برای همسان سازی دمای تایل های پارکت لمینت با محیط، جعبه ها و بسته های حاوی آن را برای مدت 48 ساعت در آن فضا بگذارند و بعد اقدام به نصب تایل ها در کنار شود. از در کنار هم قرار دادن این تایل ها ، در نهایت یک سطح کفپوش یکدست و زیبا به دست می آید. دو طرف هر یک از تایل های پارکت لمینت، دارای برجستگی ها و فرورفتگی هایی هستند که به آن کلیک می گویند و هنگام نصب هر کدام با دیگری قفل می شوند و به این ترتیب تایل ها چسبانده شده و بعدها در صورتی که خواستید از آن مکان بروید، می توانید براحتی تک تک تایل ها را جدا کرده و با خود به محل جدید ببرید و مجددا بهم وصل کنید.

قبلا برای چسباندن قطعات پارکت چوبی از چسب استفاده می شد ولی در حال حاضر برای نصب تایل های پارکت لمینت لازم نیست از چسب استفاده شود و براحتی نصب آن از طریق اتصال تایل ها به هم صورت می گیرد.

لطفا دقت داشته باشید که در برخی از متون از ممکن است از لایه  Tongue and Groove نام برده باشند که در واقع بخشی از لایه مرکزی لمینت را تشکیل می دهند که جهت چفت و بست قطعات مستطیل شکل لمینت بکار می روند. امروزه بسیاری از لمینت ها دارای چنین حالتی هستند و در آنها بخش Tongue بخشی است که از سطح کناری لمنیت بیرون زده ولی بخش Groove برعکس، بخشی است که کمی فرو رفته است.

رویه پارکت لمینت

سخن آخر

ساخت پارکت لمینت در کارخانه ها صورت می گیرد و معمولا از قوی ترین و مقاوم ترین چوب های درختان استفاده می شود. مراحل تولید پارکت لمینت کمی طولانی تر از تولید پارکت چوبی است به این دلیل که قطعات آن، از چندین لایه فشرده چوب ساخته می شوند و از معمولا سه یا چهار لایه دارند، که لایه بیرونی دارای طرح و شکل ظاهری پارکت لمینت است و بسیاری از افراد هنگام خرید لمینت در واقع به طرح لایه بیرونی یا همان رویه  پارکت لمینت نگاه می کنند. اما لایه مرکزی مهم ترین لایه است و در واقع لایه اصلی به شمار می رود و هر چه این لایه در زمان ساخت در کارخانه، فشرده تر و بهتر ساخته شده باشد، ماندگاری این کفپوش در برابر عوامل محیطی (مانند رطوبت، گرما) بیشتر است.

این لایه از لمینت های کف از جنس MDF یا HDF است. در واقع خود کلمه Laminate در زبان انگلیسی به معنای چیزی است که از چندین بخش تشکیل شده است. در مراکز تولید پارکت لمینت، از روغن های صنعتی، اشعه UV و فرچه کاری های خاصی جهت تولید و فشرده کردن لایه های این کفپوش چوبی استفاده می شود که در نهایت قطعات آنها با کیفیت مناسب آماده شده و روانه بازار می شود.

مای دکوری

در پایان امیدواریم با این تفاصیل، به خوبی پی به ساختار و نحوه تولید پارکت لمینت ها برده باشید، شرکت مای دکوری از جمله شر کت هایی میباشد که می توانید با خیال راحت کفپوش خود را از بین طرح و رنگ های متنوعی که ارائه میدهد، بهترین آنها را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید، هم چنین می توانید سوالات خود را از طریق شماره 02133126516 با ما در میان بگذارید تا پاسخ آنها را از متخصصان دریافت کنید.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()