سبد خرید 0

آیا پارکت موریانه می زند ؟ نشانه ها، انواع، راهکار

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 8 دی 1400 در ساعت 16 : 49 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 کفپوش ها، ساختاری با دوام دارند و اگر به خوبی از آن ها نگه داری شود، عمر طولانی مدتی نیز خواهند داشت. اما از آن جایی که یکی از منابع غذایی اصلی موریانه ها چوب است و برخی کفپوش ها نیز از جنس چوب هستند، یکی از دشمنان اصلی آن ها می تواند موریانه ها باشند، همچنین پارکت ها که جنسشان از چوب است در معرض غذای موریانه ها هستند، اما برای بررسی بهتر، لازم است به سوال آیا پارکت موریانه می زند، به طور دقیق پاسخ دهیم.

 چوب در فضاهای داخلی بسیار زیبا و رایج است اما از سویی دیگر به شدت مورد علاقه موریانه ها هست. مهمترین دلیل علاقه شدید موریانه ها به چوب، سلولز موجود در آن است که غذای اصلی موریانه ها را تشکیل می دهد. به همین دلیل هیچ گونه چوبی از دست موریانه ها در امان نخواهد بود. در ادامه مطلب، پاسخ به سوال آیا پارکت موریانه می زند را به طور کامل تر بررسی خواهیم کرد.

 

نشانه های وجود موریانه بر روی کفپوش

آیا پارکت موریانه می زند

از آن جایی که تشخیص موریانه ها با چشم غیر مسلح، غیر ممکن است، برای بررسی این که آیا پارکت موریانه می زند، لازم است به بعضی از شواهد توجه کنید. با توجه به برخی از نشانه های موجود بر روی کفپوش ها، می توان گفت که آیا پارکت موریانه می زند یا خیر.

  1. صدای جیر جیر: موریانه ها موجب ضعیف شدن و تخریب پارکت ها می شوند. به همین دلیل آن ها بر روی یکدیگر حرکت می کنند و ساییده خواهند شد که نتیجه این ساییدگی، صدای جیر جیر پارکت ها است.
  2. تو خالی بودن پارکت ها: اگر هنگامی که به پارکت ها ضربه می زنید صدای تو خالی می دهد، به معنی وجود موریانه در آن ها است، زیرا موریانه ها چوب را می خورند و حفره های کوچکی در آن ایجاد می کنند که موجب تو خالی شدن پارکت ها خواهد شد.
  3. وجود حفره های کوچک که شامل مدفوع موریانه است: موریانه ها دوست ندارند مدفوع شان در نزدیکی محل زندگی شان باشد. این موجودات کوچک برای دوری از آن ها، حفره های کوچکی ایجاد می کنند و مدفوع خود را که شبیه به گلوله های ریز مانند خاک، براده چوب یا ماسه هستند، در اطراف آن قرار می دهند.
  4. اسفنجی شدن بافت پارکت: کفپوشی که بر روی زمین قرار می گیرد، باید محکم باشد. اگر شما می توانید با یک جسم خشن آن را به راحتی سوراخ کنید و حتی اگر می توانید ناخن خود را در آن فرو کنید، به این معناست که تعدادی موریانه در پارکت های شما در حال تغذیه هستند.
  5. اثراتی از رطوبت یا آب بر روی پارکت ها: چوب های مرطوب، بهترین گزینه برای تغذیه موریانه ها هستند، باید به چوب های مرطوب توجه کنید که زنگ خطری بزرگ برای وجود موریانه در پارکت ها است. همچنین باید توجه داشت که مرطوب بودن باعث باد کردن پارکت ها نیز می شود.

 آیا پارکت موریانه می زند

انواع مختلف موریانه ها

در ادامه پاسخ به سوال آیا پارکت موریانه می زند، لازم است به انواع مختلف موریانه ها نیز توجه کنید، زیرا با توجه به نوع آن ها، تشخیص و از بین بردنشان آسان تر خواهد بود. به طور کلی موریانه ها را به سه نوع اصلی می توان تقسیم کرد:

  1. موریانه های زیر زمینی: این موریانه ها در اطراف خانه شما زندگی می کنند و با استفاده از تونل های گلی ای که تشکیل می دهد، از چوب های موجود در کف خانه گذر می کنند و به لوازم چوبی داخل خانه دسترسی پیدا خواهند کرد.
  2. موریانه های مخصوص چوب خشک: این موریانه ها را درون چوب های خشک مشاهده خواهید کرد. اغلب برای زنده ماندن و رشد کافی، به چوب های خشک احتیاج دارند و رایج ترین نشانه آن ها مدفوع موجود در اطراف حفره های کوچک است. پاک کردن لک از روی پارکت ها و از بین بردن این حفره ها نسبتا دشوار است و از معایب بی توجهی به حضور موریانه ها است.
  3. موریانه های مخصوص چوب مرطوب: جهت پاسخ به سوال آیا پارکت موریانه می زند، باید ذکر شود که این مدل، همان طور که از نامشان مشخص است، به چوب های مرطوب جذب می شود و موجب از بین رفتن پارکت های خیس و مرطوب خواهد شد.

انواع مختلف موریانه ها 

روش های مختلف محافظت از کفپوش در برابر موریانه

از قدیم گفته اند که پیش گیری بهتر از درمان است، در ادامه چند روش جهت پیش گیری از ورود این حشرات به خانه شما را بررسی خواهیم کرد. موریانه ها به طور سالانه، میلیون ها تومان هزینه بر روی دست خانواده ها می گذارند، جهت پاسخ به سوال آیا پارکت موریانه می زند و چگونه می شود از پارکت ها در برابر موریانه ها محافظت کرد، لازم است به ادامه مطلب توجه کنید.

  1. کاهش سطح تماس چوب با خاک: اگر کفپوش های چوبی دارید، لازم است آن ها را حداقل با شش اینچ فاصله از سطح زمین تنظیم کنید تا تنها پایه بتنی آن با خاک در تماس باشد.
  2. پوشاندن ترک های موجود در فوندانسیون خانه: با استفاده از درز گیر، تمامی ترک های موجود بر روی فوندانسیون منزل خود را پر کنید تا از ورود موریانه های به داخل خانه جلوگیری کنید.
  3. ایجاد فاصله مناسب میان گیاهان با دیوار های منزل: یکی از راه هایی که موجب ورود موریانه ها به منزل شما می شوند، استفاده از پوشش های گیاهی است. اگر آن ها را با فاصله از دیوار ها بکارید، در حقیقت بین ورود آن ها به خانه خود یک مانع قرار خواهید داد.

 محافظت از کفپوش در برابر موریانه

نحوه از بین بردن موریانه

در ادامه پاسخ به سوال آیا پارکت موریانه می زند، لازم است بدانید که پاسخ نهایی، به این سوال مثبت است و اگر از آن مراقبت نکنید، احتمال به وجود آمدن موریانه ها بیش تر خواهد شد. در ادامه دو روش جهت از بین بردن این حشرات کوچک پیشنهاد خواهیم داد.

استفاده از حشره کش ها: استفاده از حشره کش بر روی قسمت های آسیب دیده می تواند موثر واقع شود، زیرا این محصولات از گسترش موریانه ها جلوگیری خواهند کرد. اما انجام اقدام اصولی برای ممانعت از ورود این موجودات همچنان لازم است.

تعویض پایه های زیرین کفپوش های خانه: برای پاسخ به سوال آیا پارکت موریانه می زند، باید بدانید که موریانه ها به کف منزل حمله می کنند و از کف به پارکت ها آسیب می رسانند، در نتیجه با برداشتن قسمتی از پارکت های سطح، می توانید به قسمت زیرین آن ها دسترسی داشته باشید و قسمت های آسیب دیده را تعویض کنید.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()