سبد خرید 0

چگونه پارکت را ترمیم کنیم ؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 8 دی 1400 در ساعت 16 : 34 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

از زمان گذشته تا به امروز پارکت نماد زیبایی و سبک خاصی از کف پوش در ساختمان بوده است. چنان که در گذشته ثروتمندان و قشر طبقه بالا از چنین کف پوشی برای منازل خود استفاده می کردند. زمانی که قصد بازسازی و ترمیم پارکت های قدیمی منزل خود را داریم، ممکن است این سؤال برای ما مطرح شود که چگونه پارکت را ترمیم کنیم؟ قبل از هر چیز لازم است نسبت به ارزش کف پوش های کهنه و قدیمی آگاه باشید. پارکت های قدیمی ارزش بسیاری دارند و باید به گونه ای ترمیم و بازسازی شوند که کمترین آسیبی متوجه ساختار آن ها نشود. پارکت های قدیمی بیانگر تاریخ و قدمت ساختمان هستند و نگهداری از آنها امری کاملاً ضروری و مهم است.

برای پاسخ به سؤال چگونه پارکت را ترمیم کنیم، در این مقاله به بیان روش های ترمیم پارکت به صورت گام به گام خواهیم پرداخت.

 

  1. آماده سازی طبقه

چگونه پارکت را ترمیم کنیم

قبل از بازسازی و ترمیم پارکت ساختمان مدنظر لازم است اقداماتی اولیه به منظور آماده سازی طبقه موردنظر انجام شود. چگونه پارکت را ترمیم کنیم؟ ابتدا لازم است اثاثیه ساختمان از محل موردنظر جا به جا شوند و نیز اجسام شکستنی و آسیب پذیر به خارج از محدوده بازسازی منتقل شوند. محل مورد نظر باید جهت سمباده زنی و صیقل دادن سطح کف پوش آماده شود. قبل از فرایند سمباده کشی لازم است سطح پارکت کاملاً تمیز شود. وجود گرد و غبار مانع از سمباده کشی اصولی و استاندارد کف پوش می شود.

 

  1. تعمیر کف پوش پارکت قدیمی

چگونه پارکت را ترمیم کنیم

برای شروع کار بازسازی و ترمیم کف پوش های قدیمی و اینکه بدانیم چگونه پارکت را ترمیم کنیم، لازم است از ثبات آن اطمینان حاصل کنیم. در صورتی که بلوک های کف دچار آسیب و یا نقصان باشند، ثبات کف پوش کمی مشکل می شود. هر بخش از پارکت باید به آرامی ضربه بخورد تا مشخص شود کدام قسمت ها صدای توخالی و یا خش دار تولید می کنند.

پس از بررسی های اولیه نوبت به جدا کردن قیر از کف پوش می رسد. قیر ماده ای است که امروزه اغلب به عنوان مصالح راه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در گذشته کاربرد های دیگری از جمله کمک به چسباندن کف پوش و پارکت ساختمان داشته است. در گذشته برای اینکه قسمت های مختلف پارکت به خوبی در کنار هم قرار بگیرند و محکم شوند لازم بود که از قیر استفاده کنند. برای ترمیم مجدد پارکت نیاز است قیر ها را از سطح بلوک های پارکت جدا کنیم.

 

  1. مراقبت از کف پوش

چگونه پارکت را ترمیم کنیم

جدا کردن قیر از بلوک های پارکت به سختی انجام می شود. همچنین قیر خاصیت چسبندگی زیادی دارد و علاوه بر پارکت به بافت کف ساختمان نیز به طور کامل می چسبد. خاصیت چسبندگی قوی قیر باعث می شود در زمان جدا کردن آن از بلوک های پارکت به بتن های کف ساختمان آسیب وارد شود. این آسیب باعث ایجاد ناهمواری در قسمت کف ساختمان می شود و مسلم است که ترمیم پارکت بر روی سطح نا هموار امکان پذیر نیست. به همین دلیل در بسیاری از مواقع تعمیرکاران از ترکیبات سطح اکریلک برای رفع این مشکل استفاده می کنند. زمانی که سطح پارکت به اندازه کافی هموار شد، می توان به قرار دادن بلوک های پارکت در مکان موردنظر فرایند ترمیم را تکمیل نمود.

 

  1. سنباده زدن پارکت

سنباده زدن پارکت

در قسمت های قبل به بیان روش های ترمیم کف پوش و پاسخ به سؤال چگونه پارکت را ترمیم کنیم، پرداختیم. در این قسمت به بیان مرحله دیگری از کار به نام سمباده کشی می پردازیم. سمباده زدن پارکت به سه روش قوی، متوسط و ریز انجام می شود. در طبقاتی از ساختمان که ناهمواری بیشتری وجود دارد، لازم است از سمباده های زبر تر و درشت تر به منظور هموار کردن سطوح استفاده شود. پس از استفاده از سمباده قوی و محکم نوبت به استفاده از سمباده متوسط می رسد. پس از سمباده کشی دوم کف زمین را به وسیله جاروبرقی تمیز می کنیم. سمباده ریز و نهایی نیز بعد از پر کردن شکاف بین بلوک ها انجام می شود.

 

  1. پرکردن شکاف های بین پارکت

پرکردن شکاف های بین پارکت

پرکردن شکاف های پارکت باعث می شود ظاهر کف پوش شما بهتر به نظر برسد و علاوه بر آن از نفوذ آب به داخل جلوگیری کند. همچنین پر کردن شکاف های کف پوش باعث می شود در فصل زمستان سرمای کمتری به داخل ساختمان نفوذ کند. روش های مختلفی برای پرکردن شکاف های کف پوش ساختمان وجود دارد اما بهترین راه برای پر کردن شکاف های کوچک بین پارکت استفاده از مخلوط خاک اره و رزین است. همچنین گرد و غباری که در حین سمباده کشی جمع آوری شده نیز به این ترکیب اضافه می شود. اضافه کردن این مواد به رزین باعث می شود رنگ مواد به رنگ طبیعی کف نزدیک شود و شکاف به خوبی پوشانده شود.

لازم به ذکر است رزین ماده ای است که به سرعت خشک می شود. بنابراین سرعت عمل در زمان استفاده از آن امری مهم است. اما در صورتی قسمت هایی از آن بر سطح پارکت باقی ماند، به وسیله سمباده کشی نهایی می توان آن را برطرف نمود.

 

اتمام کار

اتمام کار

حال که با روش های ترمیم کف پوش آشنا شدیم و به پاسخ این که چگونه پارکت را ترمیم کنیم آگاه شدید، به مرحله آخر این فرایند اشاره می کنیم. برای محافظت از سطح پارکت از روغن های نافذ و لاک استفاده می کنند. لاک ها یک لایه محافظ بر روی سطح پارکت ایجاد می کنند و از لحاظ اصول نگهداری کمترین دردسر را دارند. اما نکته منفی آن ها این است که پس از مدتی سطح آن به راحتی خراشیده می شوند.

روغن ها باعث محافظت چوب پارکت از قسمت داخلی آن می شوند. آن ها ظاهر طبیعی تری را برای پارکت ارائه می دهند اما دوام و کیفیت کمتری نسبت به لاک ها دارند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()