سبد خرید 0

همه چیز درباره اینکه چرا پارکت باد می کند؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 29 دی 1400 در ساعت 12 : 59 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

احتمالا همه شما بعد از نصب پارکت چوبی خانه خود بسیار خوشحال شده اید و از دیدن آن لذت برده اید؛ اما این خوشحالی شما بعد از این که دیده اید کفپوش خانه شما خراب شده است احتمالا از بین رفته است. شاید از خود پرسیده باشید که آیا راهی یا فناوری ای وجود دارد که بتوان پارکت را با آن تعمیر و مانند روز اول کرد. حقیقتا هیچ راه صد در صدی ای برای تعمیر پارکت وجود ندارد.

هنگام خرابی پارکت ها باید به قانون سوم نیوتون اشاره کنیم. هر کنشی یک واکنش خواهد داشت. فرقی نمی کند که پارکت شما از چه ماده ای ساخته شده است. اگر شرایط نگهداری از آن تغییر کند، پارکت نیز نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد. اگر بخواهیم بگوییم که چرا پارکت باد می کند باید بگوییم که یکی از عوامل متعدد آن، رطوبت است.

یک پارکت چوبی در صورتی که به درستی از آن نگهداری شود می تواند تا سال های سال مانند روز اول، کیفیت خود را حفظ کند و زیبا بماند؛ اما اگر شرایط نگهداری آن به گونه ای باشد که همیشه در معرض رطوبت و تغییر شدید دما قرار بگیرد، آن موقع است که مشکلات آن نمایان خواهد شد.

 

علت خرابی کفپوش

علت خرابی کفپوش

توضیح علت این که چرا پارکت باد می کند و چگونه این اتفاق می افتد کمی طولانی است. اما اگر به طور ساده بخواهیم بگوییم، زمانی که پارکت از سطح زمین جدا می شود یک حالت کمانی در آن وجود می آید و باعث باد کردن آن می شود. هر تخته از پارکت می تواند به طور جداگانه خم شود و از قسمت میانی خود شروع به باد کردن کند.

 

  • آب و رطوبت

اولین و مهم ترین عاملی که باعث باد کردن پارکت و کمانی شدن آن می شود، آب و رطوبت است. برای مثال موقعیت های زیر می توانند باعث باد کردن پارکت و کمانی شدن آن شوند:

  • نشتی لوله
  • رطوبت بیش از حد در محل استفاده پارکت
  • لاک تهویه
  • مشکل زهکشی
  • نشتی سقف

همان طور که فهمیدیم، یکی از عوامل اصلی این که چرا پارکت باد می کند و به حالت کمانی در می آید، رطوبت است. جلوگیری از کمانی شدن و باد کردن پارکت های چوبی در محل های مرطوب و با آب و هوای نامساعد، کاری تقریبا غیر ممکن است.

سطح رطوبت در طول سال متغیر است. در طول ماه های سرد سال، رطوبت کمتری وجود دارد. برای مثال سطح رطوبت در زمستان بسیار کمتر از تابستان است. به هر حال برای محافظت از پارکت و جلوگیری از باد کردن و کمانی شدن آن باید همیشه سطح رطوبت خانه خود را چیزی بین 30 تا 50 درصد نگه دارید. این میزان نه تنها برای پارکت شما ایده آل خواهد بود؛ بلکه برای سلامتی خود شما نیز مفید است.

 

  • نبود سازگاری

یکی دیگر از عواملی که می تواند پاسخ سوال چرا پارکت باد می کند باشد، عدم سازگاری پارکت با محیط است. سازگاری یکی از عواملی است که به پارکت کمک می کند تا با محل جدید نصب خود هماهنگی پیدا کند. قبل از استفاده از هر نوع پارکتی سعی کنید که اول نحوه سازگاری آن با محیط جدید را بسنجید.

فرآیند سازگاری به پارکت چوبی اجازه می دهد تا رطوبت خود را جذب یا پخش کند و بتواند با هوای اطراف خود هماهنگ شود. اگر پارکت چوبی شما بتواند با دما و میزان رطوبت محیط هماهنگ شود دیگر منقبض نخواهد شد و به محیط خود عادت خواهد کرد. در صورتی که چوب با محیط خود سازگار نشود، می تواند کمانی شود و باد کند.

 

  • نصب ضعیف

بعد از رطوبت، مهم ترین عاملی که می تواند باعث کمانی شدن پارکت شود، نصب نادرست است. شاید از خود بپرسید چرا پارکت باد می کند و نصب نادرست چه ارتباطی با این قضیه دارد. در واقع نصب نادرست پارکت مانند اشتباه کردن در میخکوبی پارکت می تواند یکی از عوامل باد کردن آن باشد.

آلوده بودن محیط چسب کاری، جداسازی ناکافی یا استفاده نادرست از چسب برای پارکت هایی که با چسب متصل می شوند نیز می تواند یکی از عوامل باد کردن آن باشد.

 

تعمیر پارکت های کمانی شده

تعمیر پارکت های کمانی شده

تا اینجا در مورد علت این که چرا پارکت باد می کند صحبت کردیم. حال نوبت این است که بگوییم چگونه می توان این پارکت های کمانی شده و باد کرده را درست کرد. اولین کاری که باید برای تعمیر این پارکت ها انجام دهید، پیدا کردن علت خرابی آن ها است. شما باید علت خرابی پارکت ها را از بین ببرید و بعد از آن شروع به تعمیر آن ها کنید.

برای مثال اگر پارکت شما به علت رطوبت باد کرده است و شکل کمانی به خود گرفته است، باید ابتدا عامل رطوبت را پیدا کنید و آن را از بین ببرید. سپس وقتی عامل رطوبت از بین رفت باید به پارکت اجازه دهید تا خشک شود و به حالت عادی برگردد. بعد از خشک شدن می توانید نقاطی که دچار مشکل شده است را به صورت نقطه ای تعمیر کنید. برای مثال می توانید قسمتی از پارکت را به طور کامل تعویض کنید و یا صافکاری و میخکوبی را برای قسمت های لازم انجام دهید؛ اما در اکثر اوقات قسمت آسیب دیده باید تعویض شود؛ زیرا با صافکاری و میخکوبی هرگز نمی توان  پارکت را مانند روز اول تمیز و زیبا کرد.

علت این که چرا پارکت باد می کند را به طور کامل توضیح دادیم و گفتیم که اولین کار در تعمیر نیز پیدا کردن علت خرابی پارکت و از بین بردن آن است. همیشه سعی کنید که بر پارکت های خود نظارت داشته باشید و در صورت مشاهده کوچک ترین ایراد در پارکت ها، در اولین فرصت برای تعمیر آن اقدام کنید؛ زیرا خرابی یک قسمت کوچک می تواند به قسمت های دیگر پارکت نیز سرایت کند و باعث خرابی کل پارکت شود و هزینه ها را برای شما به شدت افزایش دهد.

 چرا پارکت باد می کند

جمع بندی

در این مقاله با هم در مورد علت این که چرا پارکت باد می کند صحبت کردیم. مهم ترین عواملی که می توانند باعث کمانی شدن پارکت و باد کردن آن شوند را نام بردیم و چگونگی تعمیر آن را هم توضیح دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()