سبد خرید 0

انواع موکت های پالاز بر اساس نوع الیاف

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 29 بهمن 1399 در ساعت 22 : 43 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

امروزه در دکوراسیون داخلی کفپوش های مدرن و گوناگونی به کار برده می‌شوند که متناسب با فضای محیط در اولویت قرار میگیرند و شما با هر سلیقه‌ای می‌توانید آنها را با دکوراسیون منزل خود هماهنگ سازید. در این میان، موکت پالاز به عنوان یک موکت شیک و کارآمد توانسته است توجه مصرف کنندگان را نیز به خودش جلب کند. با نگاهی به گذشته پالاز موکت در میابیم که طی این سال ها همیشه روندی مثبت و رو به پیشرفت داشته است. از دهه های پیش تا کنون، موکت پالاز اعتماد بسیاری از مصرف کنندگان را به محصولات خود جلب کرده است. طوری که امروزه پس از گذشت سالیان سال شاهد تنوع بسیار بالای محصولات و شبکه فروش گسترده آن هستیم. در این مقاله با انواع موکت های پالاز بر اساس نوع الیاف آن‌ها آشنا می‌شویم و ویژگی‌های هریک را بررسی می‌کنیم. بنابراین توصیه میکنیم تا انتهای مقاله با مای دکوری همراه باشید.

 

انواع الیاف موکت

مهمترین عنصر تشکیل دهنده یک موکت فارغ از نوع بافت و نحوه تولید آن، الیاف موکت است. انواع مختلفی از الیافها در صنعت تولید موکت مورد استفاده قرار می گیرند که دارای نقاط ضعف و قوت مختلفی هستند. این نقاط ضعف و قوت به طور مستقیم بر عملکرد موکت، فضای قابل استفاده و سایر ویژگی های موکت تاثیر می گذارند.

موکتها در یک تقسیم بندی کلی به دو نوع موکت با الیاف طبیعی و موکت با الیاف مصنوعی تقسیم می شوند. از الیافهای طبیعی می توان به پشم، پنبه، کتان و ... اشاره کرد که از میان آنها پشم به عنوان پرکاربردترین الیاف طبیعی در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. الیافهای مصنوعی مورد استفاده در صنعت موکت سازی نیز عبارتند از نایلون، پلی پروپیلن، اکرلیک، پلی استر و تریکستا. در واقع نوع متریالی که در تولید موکت به کار می رود تعیین کننده جنس و خواص منحصر بفرد آن می باشد.

۱- الیاف پشم

لوکس ترین جنس موکت، موکت با الیافی از جنس پشم است. الیاف پشمی فوق العاده با دوام هستند و ضخامت موکت از جنس پشم در طول زمان ثابت می‌ماند. الیاف پشمی به طور طبیعی جاذب رطوبت هستند، به همین دلیل موقع سرو کردن نوشیدنی بر روی این موکت‌ها باید کاملا حواستان را جمع کنید. حساس بودن این جنس الیاف موکت به شوینده‌های شیمیایی، نگهداری این جنس موکت را بسیار دشوار می‌کند. موکت پشمی به دلیل مستعد بودن رشد حشرات نیاز به نگهداری بالایی دارد و برای مکان های پر رفت و آمد مناسب نیست. موکت‌های پشمی به دلیل شرایط سخت نگه‌داری و قیمت تمام شده بالا در داخل ایران مشتری چندانی نداشته و از این رو برندهای تولید موکت، این نوع محصول را در سبد تولیدات خود قرار نمی‌دهند. ویژگی های پشم به عنوان ملاکی جهت مقایسه و استاندارد سازی سایر الیافها به کار می رود.

 

۲- الیاف نایلون

نایلون یا پلی امید یکی از الیافهای مصنوعی در صنعت نساجی و تولید انواع موکت است که سهمی ۷۰ درصدی در تجارت موکت را به خود اختصاص داده است. از میان الیافهای مصنوعی نایلون قویترین بوده و بیشترین حالت ارتجاعی را دارد. نایلون مقاومتی بالا در برابر له شدگی دارد و تنوع رنگ بالایی را در بر می گیرد.

3- الیاف پلی استر

 

 

نوع دیگری از الیاف پلی استر میباشد این نوع الیاف مصنوعی هستند و علاوه بر نرمی که دارند دارای درخشندگی چشم گیری میباشند تنوع رنگی موکت های تولید شده با پلی استر بسیار بالاست و نکته مهم کیفیت رنگی است که به مرور زمان از بین نرفته و ویژگی بارز الیاف مصنوعی پلی استر امکان بازیافت میباشد.

 

4- الیاف تریسکتا

نام کامل این الیاف “پلی تری متیل تترات (PTT) ” است که توسط شرکت DUPONT اختراع و به بازار عرضه شده است. جدیدیترین نوع الیاف تریسکتا است که زیر مجموعه الیاف پلی استری میباشد. موکت های تولید شده با الیاف تریسکتا قدرت جذب آب پایینی دارند و مقاوم در برابر بروز لکه و اشعه ماوراء بنفش هستند.

 

5-الیاف اکریلیک

الیاف آکریلیک بسیار سبک و گرم هستند و شباهت زیادی پشم دارند، زمانی که آکریلیک بر روی پایه اصلی و کوتاه دستگاه ریسیده بشود، خاصیتی مانند پنبه دارد. این الیاف قابل شستشو بوده اما مقاومت سایشی آن ها پایین است. برخی از موکت های آکریلیک به صورت رنگی و برخی دیگر به صورت کتان یا اکرو شسته نشده است تولید می گردد، بقیه هم به صورت طبیعی یا رنگ نشده به بازار عرضه می شوند. برخی از الیاف های آکریلیک رنگ پذیر هستند و قابل شستشو می باشند این جنس دارای خاصیت ضد حساسیت هستند و به همین علت برای تولید موکت کاربرد دارد. ضمنا قیمت این الیاف  نسبت به الیاف طبیعی بسیار ارزان تر میباشد، الیاف آکریلیک بیشتر در موکت هایی با بافت لوپ کاربرد دارند. علاوه بر جنس الیاف، تکنولوژی که در تولید موکت استفاده می شود هم بر کیفیت آن اثر گذار است، ویژگی دیگر موکت آکریلیک و الیاف آن قابلیت حفظ ضخامت، و ماندگاری رنگ و کوبیده نشدن،مقاومت در برابر رشد انواع قارچ و حشره و همچنین حفظ کیفیت در برابر نور خورشید می باشد.

 

6-الیاف اولفین /پروپیلن

الیاف پلی پروپیلن در صنعت تولید موکت از رتبه خوبی برخوردار است. استفاده از الیاف پلی پروپیلن به گستردگی الیاف پلی آمید نیست ولی به دلیل قیمت مناسب ، همواره مورد توجه بسیاری از افراد میباشد. این الیاف دارای ثبات رنگ خوبی بوده و موجب کاهش الکتریسیته ساکن می شوند. استاندارد مقاومت حریق الیاف موکت پلی پروپیلن نسبت به الیاف پلی آمید اندکی کمتر است. چنانچه در هنگام خرید موکت با نام اولفین روبرو شده باشید منظور همین الیاف موکت پلی پروپیلن است. از مزایای این الیاف مقاومت خوب در مقابل همه لکه ها به جز لکه های روغنی ، عدم جذب رطوبت و همچنین قیمت ارزان موکت است. هنگام خرید موکت میتوانید موارد لازم در بالا را در نظر بگیرید این الیاف برای تولید موکت هایی که در مکان های کم تردد استفاده می شوند مناسب هستند.

جمع بندی

در این مطلب در مورد انواع فیبر و الیاف موکت های پالاز صحبت کردیم. همان طور که در بالا گفتیم ، الیاف به کار رفته در انواع موکت و فرش به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند و هرکدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. بر اساس بررسی های مختلفی که در مورد این دو مدل الیاف انجام دادیم، انتخاب بهترین گزینه بر عهده شما است. بنابراین بهتر است در هنگام خرید موکت به نوع محیط و دکوراسیون آن و نیز خصوصیات موکت ها از جمله الیاف توجه نمایید سپس نسبت به خرید موکت اقدام کنید.

 

 

ارسال نظر

:
0 0
سلام سال نو مبارک چرا موکت پرز بلند بعداز شستشو سفت میشه و تو هم میره؟
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()