سبد خرید 0

نحوه زیرسازی چمن مصنوعی چگونه انجام است ؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 25 فروردین 1400 در ساعت 15 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

یکی از سوالات پرتکرار در مورد نصب چمن مصنوعی این است که این چمن بر روی چه سطوحی قابل نصب است؟

با توجه به این موضوع که چمن مصنوعی در کاربری‌های متفاوتی مانند تراس منازل، حیاط و باغچه، فضای بین سنگ، مدارس و زمین بازی قابل استفاده است، سوالات زیادی در مورد زیرسازی چمن مصنوعی و نحوه اجرا آن برای کاربران مطرح می‌شود وحتی ممکن است آنها نگرانی‌هایی در این زمینه داشته باشند.

زیرسازی و مسطح سازی؛ مرحله‌ایست که پیش از عملیات نصب و اجرای چمن مصنوعی صورت می‌گیرد، که دارای اهمیت فوق العاده است.

لذا برای جلوگیری از صرف هزینه و وقت اضافه مربوط به ترمیم و بازسازی ضروری است مراحل زیر سازی را با دقت و وسواس بیشتری انجام دهیم تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه، طول عمر چمن مصنوعی را نیز افزایش دهیم.

 

مراحل زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال:

 

در این مقاله توضیحات مختصری پیرامون مراحل زیرسازی، اجرای و نصب چمن مصنوعی فوتبال ارائه می‌گردد:

 

زیرسازی و نصب چمن مصنوعی فوتبال:

 

نکات مهم در زیرسازی زمین فوتبال: مواردی که در ادامه به آنها می پردازیم در مشخص کردن هزینه زیرسازی زمین فوتبال و در نتیجه هزینه اجرای چمن مصنوعی فوتبال نقش مهمی دارند.

 

میزان خاکبرداری: طبیعتاً در پروژه هایی که نیاز به خاکبرداری زیاد برای رسیدن به سطح قابل بارگذاری وجود داشته باشد، هزینه ها افزایش می یابد بنابراین نوع خاک تأثیر به سزایی در افزایش و یا کاهش هزینه زیرسازی خواهد داشت.

 

نوع زیرسازی: مهمترین مرحله برای برآورد هزینه زیرسازی انتخاب روش زیرسازی است. یادآور میشویم در پروژه های تا ۱۲۰۰ متر امکان استفاده از زیرسازی سطح سخت مانند بتن و یا آسفالت وجود دارد. اما در پروژه های بالای ۱۲۰۰ متر تنها شیوه ی مناسب روش unbound (شن ریزی ناپیوسته) خواهد بود که تنها روش مورد تایید فیفا است. همچنین در مناطق بارانی مثل شمال کشور پیشنهاد می شود برای مساحت های کمتر از ۱۲۰۰ متر هم از روش شن ریزی ناپیوشته استفاده شود چرا که روش شن ریزی، کارآمدترین گزینه برای انتقال مناسب رطوبت محسوب می شود.

 

مراحل انجام زیرسازی شنی:

 

مراحل انجام زیرسازی شنی به ترتیب زیر است:

 

خاک برداری

خاک ریزی

متراکم سازی

غلتک زنی

اجرای لایه شن بادامی

اجرای لایه ی شن نخودی

حفر چاه جذبی

اجرای لوله زه کش و جدول کاری

 

روش آسفالت برای زیر سازی زمین فوتبال:

 

به دلیل بالا رفتن قیمت آسفالت و قیر و منسوخ شدن این روش برای زیرسازی زمین فوتبال دیگر از آن استفاده نمی‌شود. اما در گذشته روش اجرای آن به صورت زیر انجام میشد:

 

خاک برداری

خاک ریزی

متراکم سازی

اجرای شن(پیشنهادی)

اجرای آسفالت

 

روش بتن، برای زیرسازی زمین فوتبال:

 

اجرای بتن در زیرسازی زمین فوتبال شامل چند مرحله است که بر هزینه نصب چمن مصنوعی فوتبال اثر می گذارد. به طور کلی هزینه زیرسازی به روش بتن برای هر مترمربع در سال ۱۳۹۹ معادل ۸۵ هزارتومان است. به همین دلیل پیشتر اشاره شد که استفاده از زیرسازی شنی نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه نصب چمن مصنوعی فوتبال دارد. روش بتن برای زمین‌های زیر ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر ( که از آنها به عنوان زمین مینی فوتبال یاد میشود) پیشنهاد می‌شود. با توجه به اینکه در این متراژ فشار فیزیکی بیشتر است روش بتن مقاومت بالاتری در مقایسه با روش‌های دیگر دارد. روش اجرای این زیرسازی به ترتیب زیر است:

 

خاک برداری

خاک ریزی

متراکم سازی

اجرای شن(پیشنهادی)ا

جرای بتن

 

زیر سازی یکی از مهمترین مراحل اجرای یک پروژه چمن مصنوعی فوتبالی تلقّی می‌شود. زیرسازی می‌تواند تاثیرات فراوانی در کاهش و یا افزایش طول عمر و ضربه پذیری چمن مصنوعی ایفا کند. بنابراین توجه به جزئیات می‌تواند تاثیرات بسیاری مثبتی را در بر داشته باشد.

 

1_زیرسازی سخت (خروج آب در جهت افقی):

 

در این روش، سطح زمین توسط مصالحی مانند آسفالت، بتن مِگر و یا قطعات پیش ساخته پوشانده می‌شود. این لایه باید دارای یک شیب ملایم از مرکز به دو ضلع طولی زمین باشد تا آب بارش بر روی سطح چمن حرکت کرده و به خارج از زمین منتقل شود.

 

2_شن ریزی نا پیوسته یا (خروج آب در جهت عمودی):

 

ر این روش، سطح خاک زمین تسطیح و کوبیده می‌نمایند و با چندین لایه شن با قطر دانه بندی متفاوت می‌پوشانند. آب سطحی از درون این لایه‌های شن و ریگ عبور کرده و پس از رسیدن به لایه سخت و غیر قابل نفوذ تحتانی، روی شیب زمین حرکت می‌کند و به شبکه کانال‌های پیرامون زمین منتقل می‌گردد. لوله‌‌هایی ویژه درون این کانال ها تعبیه می‌شوند، که توانایی انتقال حجم بالایی از آب به نقاط مختلف را دارند. این لوله‌ها به مخازن و چاه‌های زیرزمینی متّصل می‌شوند که آب را درون خود انبار کرده و در زمین آزاد می‌کند.

 

 

 

تهیه و نصب چمن مصنوعی فوتبالی برای برآورد هزینه نصب چمن مصنوعی فوتبال:

 

یکی از بهترین و استانداردترین چمن‌های مصنوعی برای اجرا در زمین‌های فوتبال و زمین‌های ورزشی استفاده از چمن مصنوعی Mg pro است. از این چمن معمولا در مناقصات دولتی و استانداردهای زمین‌های ورزشی نام برده میشود. الیاف این چمن از جنس مونوفیلامنت هستند و ارتفاع الیاف آنها به ۵۰ میلیمتر می رسد. این چمن دارای ۱۴۰ گره طولی است و از مناسب ترین چمنهای مصنوعی برای اجرا در زمینهای فوتبال و یا زمینهای ورزشی است.

 

در این بخش به مرحله ای می‌رسیم که برای هر پروژه متفاوت خواهد بود. شاید برخی از پروژه‌ها هرگز از فنس استفاده نکنند و یا اصلاً نیازی به نور پردازی برای روشنایی در شب نداشته باشند. چمنزار همواره در تلاش است تا با ارائه قیمت‌های مناسب برای کاهش هزینه نصب چمن مصنوعی فوتبال، متعلقات زمین‌های فوتبال را نیز با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت ارائه دهید.

 

مراحل نصب چمن مصنوعی فوتبال:

 

اجرای چمن مصنوعی به روش اسپورت تنها به دست تیم‌های اجرایی خبره امکان پذیر است و شامل مراحل زیر می‌باشد:

 

مرحله ی اول: پهن کردن ژئوتکستایل:

 

ژئوتکستایل لایه‌ای نمد مانند از جنس پُلی پروپیلن می‌باشد که برای نرمی، ضربه‌گیری و محافظت از لایه بکینگِ چمن مصنوعی بر روی سطح زمین گسترده می‌شود.

 

مرحله ی دوم: پهن کردن و اجرای بُرش چمن مصنوعی:

 

رول‌های چمن مصنوعی باز؛ و با دقت در کنار یکدیگر و بر روی لایه ژئوتکستایل گسترده می شود. قسمت‌های اضافی توسط تیغ کاتر بُرش خورده و حذف می‌گردند.

 

مرحله ی سوم: چسباندن و یکپارچه نمودن رول‌ها و تکه‌های چمن به یکدیگر:

 

مرحله سوم نصب چمن مصنوعی فوتبال چسباندن رول‌ها و تکه‌های چمن است:

 

این کار با سیمینگ تِیپ (نوار اتصال) انجام می‌شود. نوعی منسوج صنعتی (پارچه) که در محل رسیدن و تلاقی قطعات چمن و زیر آن قرار گرفته و با چسب پلی اورِتان دو جزئی آغشته و پوشانده می‌شود. لبه هر دو قطعه چمن به طور مساوی و متقارن بر روی دو نیمه نوار اتصال قرار می‌گیرد و پس از سخت و مستحکم شدن چسب، درز میان قطعات چمن قابل تشخیص نمی‌باشد.

 

مرحله ی چهارم: افزودن و پخش کردن شن سیلیس:

 

در مرحله چهارم نصب چمن مصنوعی فوتبال ،بسته به نوع مدل (ارتفاع، تراکم، دیتکس، ساختار فیلامنت) و چگونگی کاربری چمن مصنوعی، از ۱۷ تا ۲۲ کیلوگرم شن سیلیس در هر متر مربع پخش می‌گردد.

 

این کار توسط ماشین شانه زنی ویژه انجام می‌شود.

 

مرحله ی پنجم: افزودن و پخش کردن گرانول لاستیک:

 

حدود ۵ تا ۷ کیلوگرم گرانول لاستیک در هر مترمربع، برای پر کردن فضای خالی الیاف و ضربه گیری چمن مصنوعی اجرا می‌شود.

 

مرحله ی ششم: خط کشی:

 

آخرین مرحله نصب چمن مصنوعی فوتبال خط کشی آن است.

 

خط کشی زمین فوتبال به دو روش انجام می شود:

 

چمن سفید: خود به دو روش انجام می شود:

 

الف: ایجاد خطوط سفید رنگ_در مرحله تولید چمن، فیلامنت‌های سفید رنگ درون ماشین بافت قرار داده می‌شود و خط سفید رنگ به صورت یکپارچه پدید می‌آید.

 

ب: استفاده از چمن سفید رنگ با شکل نوار_در این روش حدود یک درصد به مساحت چمن مصرفی اضافه می‌نماید.

 

رنگ سفید مایع و قلم مو:

 

در این روش با استفاده از قلم مو و یا غلطک نقاشی، رنگ سفید بر روی چمن زمینه ترسیم می‌شود.

 

همه مراحل نصب که به آنها شاره کردیم باید بعد از زیر سازی چمن مصنوعی انجام شود و در ادامه هم باید گرانول لاستیک پخش شود. مقدار گرانولی که پخش می شود در حدود پنج تا هفت کیلوگرم خواهد بود که البته در مقیاس متر مربع ارزیابی شده است. پخش گرانول با هدف پر کردن فضاهای خالی و برای ضربه گیری چمن انجام می شود.

 مای دکوری :

فعالیت مای دکوری از سال 1382 در قالب دو فروشگاه دکوراسیون داخلی آغاز شد. پس از 8سال فعالیت در بازار سنتی بر آن شدیم که در فضای مجازی فعالیت خود را گسترش دهیم. علاقمندان به دکوراسیون داخلی در بازار کونونی به تهیه و خرید پارکت لمینت و کاغذدیواری به نازلترین قیمت نیاز ویژه ای دارند. فروشگاه مای دکوری به نیازهای فعلی مصرف کنندگان در طراحی دکوراسیون داخلی واقف بوده و با احترام به سلایق مصرف کنندگان مجموعه ای از بهترین و باکیفیت ترین محصولات را در قالب فروش پارکت لمینت ، کاغذدیواری ، کفپوش ، موکت ، سقف کاذب ، انواع پرده لووردراپه ، شید ، زبرا ، پاراوان ،سقف کاذب در کنار یکدیگر قرار داده تا هر کاربر با هر سطحی از اطلاعات بتواند محصولی را با بهترین کیفیت و قیمت ، انتخاب و اقدام به خریدی هوشمندانه نماید. هدف ما از راه اندازی فروشگاه محصولات دکوراسیون داخلی رساندن محصولات به مشتری به صورت مستقیم(حذف واسطه ها) و با هزینه کمتر و سرعت ارسال بیشتر می باشد.

 

 

ارسال نظر

حسن‌خاني :
0 0
بااحترام- بنده حسن‌خاني هستم از مهندسين مشاور بندآب- در يكي از پروژه ها بايد از چمن مصنوعي استفاده شود- آيا جزئياتي جهت ارائه در نقشه‌هاي اجرايي داريد؟ ميشود در زمان اجرا هم از وجود شما كمك گرفت.
مدیریت :
0 0
سلام با توجه به گستردگی در تنوع چمن مصنوعی لطفا برای کسب اطلاعات مفید برای پروزه های خود با کارشناسان فروش مای دکوری تماس حاصل نمایید. 02133126516
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()