سبد خرید 0

راه های اسان و سریع برای از بین بردن سوختگی موکت

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 اسفند 1399 در ساعت 12 : 26 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

بسیاری از افراد هستند که سالیان سال در اتاق های خانه هایشان  اقدام به پهن کردن موکت میکنند. اما گاهی اوقات با یک سهل انگاری بسیاری کوچک سبب میشوند تا موکت زرق و برق دارشان دچار سوختگی شود که عمدتا این سوختگی شامل:

  • ·        سوختگی با قابلمه داغ
  • ·        سوختگی با سیگار
  • ·        سوختگی با زغال قلیان
  • ·        سوختگی با اتو
  • ·        سوختگی با شمع

رفع لکه ها، هميشه يکي از دردسر سازترين چيزهايي است که خانم هاي خانه دار با آن روبرو میباشند. به خصوص اگر اين لکه ها روي فرش يا موکت خانه باشد. در اين صورت، تلاش مي شود با هر وسيله اي و روشي، لکه ها پاک شوند. اما طبيعي است که هر راهکاري براي هر نوع لکه اي نتيجه نخواهد داد.

امروز میخواهیم راه های اسان و سریع برای از بین برون سوختگی موکت را برایتان بیان کنیم، بنابراین اگر این موضوع برای شما نیز حائز اهمیت است تا انتهای مطلب با مای دکوری همراه باشید.

سوختگی با قابلمه داغ

این سوختگی اغلب بر روی فرش و موکت های آشپزخانه که محل پخت و پز می باشد اتفاق می­افتد که اغلب پیش آمده که قابلمه داغی را روی موکت باقی بگذارند و قابلمه به موکت بچسبد و یک لکه زرد رنگ بزرگ به اندازه کف قابلمه بر روی موکت حاصل گردد. چنانچه سوختگی ایجاد شده توسط قابلمه خفیف باشد و به رنگ زرد در نیاید می توانید پرزهای خوابیده شده را با قرار دادن یک قطعه یخ بر روی آن ، ترمیم نمایید و سپس با یک شانه، پرزهای فرش یا موکت را شانه بزنید تا یکدست شوند.

سوختگی با سیگار

اگر محلي از فرش يا موکت در اثر افتادن آتش سيگار سوخت، مي توانيد به وسيله يک ريش تراش يا موچين، مقداري پرز يا موکت از قسمت سالم موکت جدا و آن را متناسب با قسمت سوخته کنيد. مقداری چسب (از نوع چسب هائی که به تدریج سفت می‌شوند مانند چسب سیمان و غیره) به قسمت سوخته شده بزنید و پرز‌ها را بر روی آن گذاشته و فشار دهید. سپس روی آن یک کتاب سنگین بگذارید. در مورد موکت هم به همین روش عمل نمائید.

سوختگی با زغال قلیان

یکی از سوختگی های رایج بر روی موکت ها، سوختگی ناشی از افتادن زغال بر روی فرش می باشد. معمولا زغال، سوختگی  بزرگ ،عمیق و غیر قابل بازگشتی بر روی موکت باقی می گذارد. مراحل ترمیم سوختگی ناشی از زغال مانند مراحل ترمیم سوختگی با سیگار می باشد با این تفاوت که پس از قیچی نمودن پرزهای سوخته موکت، روی سوختگی، یک لایه ضخیم محلول شامپو فرش بکشید و بگذارید کاملا خشک گردد و در آخر سطح سوختگی را جارو برقی بزنید. چنانچه همچنان آثار سوختگی وجود دارد،  از یک محلول رنگ بر ضعیف استفاده نمایید. هرگز برای شستشوی لکه موکت ناشی از سوختگی از صابون استفاده ننمایید.

سوختگی با اتو

از دیگر انواع سوختگی بر روی فرش، سوختگی ناشی از اتوی داغ است. چنانچه باز هم سوختگی و زردی ایجاد شده کم و محدود بود، می توانید با استفاده از یک پیاز به رفوی ان بپردازید. پیازی را نصف نمایید و روی سوختگی قرار دهید و در اخر محل لکه را با اب سرد بشورید. باید اضافه کرد که تمامی روش های پیشنهاد شده در این مقاله در خصوص سوختگی های خفیف و سطحی می باشد چنانچه عمق و حجم سوختگی بالا باشد جهت رفو و ترمیم می بایست از خدمات قالیشویی ها بهره گرفت.

از بین بردن لکه سوختگی براساس مقدار سوختگی!

اگر مقدار سوختگی روی فرش یا موکت شما کوچک باشد و عمیق نباشد می بایستی انتهای پرزهای سوخته را با قیچی کوتاه کرده و با شامپوی فرش یک لایه ضخیم روی آن قسمت تشکیل دهید و بعد از خشک شدن کامل آن را جارو بکشید در صورتی که آثار سوختگی باقی ماند رنگبر ضعیفی به کار ببرید.

اما هرگز فرش یا موکت را زیاد خیس نکنید و صابون نیز به کار نبرید و سر انجام یک جسم سنگین زیر محل شسته شده فرش بگذارید و فرش را روی آن باز نمایید تا بالاتر از کف قرار گیرد و زودتر خشک شود

 

**اما اگر سوختگي فرش شما عميق باشد بايد حتما به رفوگري مراجعه کنيد**

سوختگی با شمع

از بين بردن لکه شمع در صورتي که فرش يا موکت شما در اثر ذوب شدن شمع در حال سوختن، دچار آسيب شد، به محض وقوع لکه، آن را پاک کنيد. لکه هاي مايع شمع که هنوز سفت نشده است را، با يک حوله کتان يا دستمال کاغذي هاي سفيد خشک کنيد. هرگز دستمال را روي موکت مالش ندهيد، چون باعث مي شود به داخل فيبر نفوذ کند، فقط سعي کنيد آن را خشک نماييد. با فشار دست روي حوله خشک، اين قسمت را تقريبا خشک کنيد. راه ديگري نيز براي تمير کردن لکه شمع از روي فرش يا موکت وجود دارد. در اين روش بايد يک محلول لکه بر بسازيد.

ساخت محلول لکه بر

برای ساخت محلول لکه بر باید چند قطره مايع ظرفشويي را (که خميري نباشد) با آب مخلوط کنيد. حدود يک چهارم قاشق چاي خوري از آن را به حدودا به يک ليتر آب اضافه نماييد.

نحوه استفاده از محلول لکه برای جای سوختگی


پس ساخت محلول باید محلول ر روی لکه بریزید اما دقت داشته باشید که موکت نباید خيلي خيس شود. در انتها به آرامي لکه را پاک و با آب تميز کنيد. مراحل را تا رفع کامل لکه تکرار کنيد. در صورت تغيير رنگ موکت هاي داراي الياف مصنوعي، لکه احتمالا چسبناک بوده است. آن را با آب گرم شسته، با يک دستمال سفيد و تميز خشک کنيد.

راه حل مخصوص لکه زدایی برای موکت های پشمی!

 در مورد لکه موکت هاي پشمي از آب ولرم استفاده کنيد. هرگز از آمونياک يا لکه برهاي داراي ترکيبات قليايي که به بافت موکت آسيب مي رساند، استفاده نکنيد. موکت ها و پادري هاي داراي الياف گياهي مانند کنف داراي الياف زبر و سخت بوده، در مقايسه با موکت هاي پشمي و موکت هاي داراي مواد مصنوعي مقاومت کم تري در برابر لکه دارند. بعد از، از بين بردن لکه، قسمت خيس شده را سريع با فن يا سشوار و حرارت کم خشک کنيد. سوختگي لکه شمع در فرش ها و موکت هاي پرزدار را با يک قاشق بتراشيد. سپس روي لکه دستمال کاغذي يا پارچه سفيد گذاشته، با حرارت کم اتو بکشيد. زماني که موم کاملا جذب شد، دستمال را برداريد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()