سبد خرید 0

چند نوع موکت داریم؟ و هر کدام چه ویژگی هایی دارند؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 بهمن 1400 در ساعت 10 : 2 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آیا شما هم در خرید یک موکت جدید برای خانه خود سردرگم شده اید و گزینه مناسبی پیدا نمی کنید؟ ما در این مقاله توضیح می دهیم که چند نوع موکت داریم و به شما می گوییم که بهترین موکت های موجود در بازار چه نوع موکت هایی هستند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

انتخاب موکت مناسب برای خانه

در دنیای امروزی، هنوز هم بسیاری از افراد هستند که موکت را به پارکت ها ترجیح می دهند و از آن استفاده می کنند؛ اما انتخاب یک موکت، اصول و قواعدی دارد که باید آن را رعایت کرد.

برای مثال بسیار مهم است که برای اتاقی که قصد استفاده از موکت را در آن دارید، از یک موکت هماهنگ با طرح اتاق استفاده کنید تا به زیبایی آن صدمه ای وارد نشود. برای اینکه بتوانید موکت مناسب را انتخاب کنید، باید فرق بین موکت های مصنوعی و موکت هایی با الیاف طبیعی را نیز تشخیص دهید.

در مورد اینکه چند نوع موکت داریم باید بگوییم، تنوع جنس و مدل در موکت ها بسیار زیاد است. برای مثال می توانیم موکت هایی با کیفیت بالا، موکت های گران قیمت یا موکت های بادوامی را در بین موکت ها پیدا کنیم که هر کدام از ماده خاصی ساخته شده اند.

برخی از رایج ترین مدل های موکت عبارت هستند از:

  • موکت کات (Cut loop)
  • موکت های پلی استر (Polyester)
  • موکت های (loop pile)
  • موکت های پرز بلند یا شگ (Shag)
  • موکت های پرز کوتاه (Plush pile)

 

انتخاب موکت بر اساس موقعیت

چند نوع موکت داریم

در مورد انتخاب موکت باید گفت که طبق بررسی های انجام شده، قسمت های مختلف خانه مانند آشپزخانه، حمام، اتاق ناهار خوری و قسمت های ورودی یکی از نامناسب ترین قسمت ها برای استفاده از موکت هستند. اگر کمی دقت کنیم علت نامناسب بودن این مکان ها نیز بسیار مشخص است. مکان هایی مانند قسمت های ورودی خانه به علت رفت و آمد زیاد برای استفاده از موکت مناسب نیستند، زیرا عمر موکت به سرعت کاهش خواهد یافت و موکت کثیف خواهد شد. قسمت هایی مانند حمام یا آشپزخانه نیز به علت رطوبت زیاد، برای استفاده موکت مناسب نیستند.

موکت های کات (Cut loop) و لوپ پایل (loop pile)

موکت های کات (Cut loop) و لوپ پایل (loop pile)

به مبحث اصلی و این که چند نوع موکت داریم باز می گردیم. ابتدا بگذارید بگوییم که پرز موکت چگونه تولید می شود. پرز موکت در حقیقت با حلقه زدن نخ ها از طریق یک پشتی و سپس ایجاد یک توده از آن ها درست می شود. بسته به نوعی که این فرآیند انجام می شود، دو نوع موکت کات پایل و لوپ پایل وجود دارد. یکی از مهم ترین عواملی که نوع بافت فرش را مشخص می کند نیز، همین عامل است. البته باید در نظر داشت که جنس الیاف مورد استفاده برای تولید فرش نیز بی تاثیر نیست. ما در اینجا مثال های مختلفی برای انواع پرزها می زنیم:

 

  • موکت های لوپ پایل

موکت بربر

در مورد این که چند نوع موکت داریم و هر کدام آن ها چه نوع پرزی دارند صحبت کردیم. فهمیدیم که پرز موکت ها به دو نوع کات و لوپ پایل تقسیم می شود.

موکت های بربر رایج ترین نوع موکت در میان موکت های لوپ پایل هستند. در این موکت الیاف به صورت حلقه بافته می شود. با این بافت، موکت بادوام و مقاوم در برابر لکه ها می شود. در موکت های بربر، حلقه ها کوتاه هستند. این باعث می شود تا موکت هم متراکم باشد و هم سطح صاف و خوبی داشته باشد. البته باید دقت داشته باشید که هیچگاه چیز تیزی با موکت تماس نداشته باشد؛ زیرا این موکت درست است که مقاومت خوبی دارد؛ اما در برابر اشیاء تیز به سرعت آسیب می بیند و به راحتی تعمیر نمی شود.

چند نوع موکت داریم

موکت لول

در ادامه صحبت از این که چند نوع موکت داریم و خاصیت هر کدام از آن ها چیست، باید به موکت های لول اشاره کنیم. در طراحی این موکت از حلقه های کوتاه استفاده می شود. در ساخت این موکت از دقت فراوانی استفاده می شود تا طول همه حلقه های آن یکسان باشد. این موکت کمی سطح سفت تری دارد؛ اما برای مناطقی که در آن رفت و آمد زیاد است بسیار مهم است؛ زیرا این موکت بسیار مقاوم است و به راحتی تمیز می شود.

موکت مولتی لول

در طراحی موکت های مولتی لول، از حلقه های چند سطحی استفاده می شود. این باعث می شود تا قسمت های بالای حلقه های موکت، جذاب تر طراحی شوند و یک حالت بصری فوق العاده ایجاد کند. این موکت کمی متفاوت تر از موکت های دیگر است؛ زیرا در آن تمامی نخ ها به جای اینکه برش داده شوند، به صورت حلقه در می آیند.

  • موکت های کات پایل:

موکت های ساکسونی

در این قسمت برای اینکه بگوییم چند نوع موکت داریم، به موکت های ساکسونی می رسیم. موکت های ساکسونی گونه ای از موکت های کات پایل هستند. در این موکت ها انتهای الیاف مورد استفاده تا حد امکان یکنواخت بریده می شود. در موکت های ساکسونی، الیاف به طور محکم در کنار هم قرار می گیرند. این کار باعث می شود تا ظاهری صاف و تمیز داشته باشد. ارتفاع الیاف موکت نیز حداکثر به نیم اینچ می رسد. این موکت بسیار نرم و لطیف است. البته نرم و لطیف بودن آن باعث شده است تا بسیار آسیب پذیر باشد. بنابراین لازم است تا در استفاده از آن بسیار مراقب باشید.

موکت های کات پایل

موکت های بافت دار

موکت های بافت دار یکی دیگر از موکت های کات پایل هستند. در این مدل نخ های موکت ابتدا پیچ خورده و سپس بریده می شوند. این کار باعث می شود تا موکت بسیار نرم باشد و در عین حال بتواند ظاهر ساده و شیکی داشته باشد. در این موکت پیچ های آن به اندازه کافی محکم هستند که بتوانند در برابر کثیفی مقاومت کنند. این باعث می شود تا تمیز کردن موکت نیز راحت تر باشد.

 جمع بندی

در این مقاله با هم در مورد این که چند نوع موکت داریم صحبت کردیم و متوجه شدیم که موکت ها به دو دسته کات پایل و لوپ پایل تقسیم می شوند. موکت های لوپ پایل بافت و حلقه های بلندی دارند و در موکت های کات پایل نخ آن ها بریده می شود. برای هرکدام از این موکت ها چند مدل را نام بردیم که می توانید بسته به نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()