سبد خرید 0

چگونه سفید کننده را از روی پارکت از بین ببریم

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 5 خرداد 1400 در ساعت 16 : 21 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

شاید در ذهن شما سوال ایجاد شود که پارکت چیست؟ پارکت یک صفحه ی نازک چوبی به همراه لایه های مسطح است که برای پوشاندن سطح زمین به کار می رود. پارکت ها کف ساختمان ها منازل فروشگاه ها و مکان های تجاری را می پوشاند. برای ساختن پارکت از چوب درختان مختلفی نظیر افرا بلوط کاج بامبو و زبان گنجشک استفاده می شود پارکت هارا نصاب ها بر روی کف زمین می چسبانند. پارکت ها چون ظاهر زیبایی دارند به همین دلیل در بین افراد خیلی زود محبوب شده اند.


تاریخچه ی پارکت


در اواخر قرن هفدهم ، هنگامی که کف های معمولی از بتن و خانه های معمولی از سنگ مرمر ساخته می شدند ، نوع جدیدی از کفپوش در ورسای فرانسه معرفی شد. در ابتدا این نوع روسازی برای مقاومت در برابر سرما ساخته می شد که به عنوان یک عایق عمل می کرد. اشکال پارکت در ابتدا مربع ، مستطیل ، لوزی و مثلثی بوده و از رد پای ستاره ها و خورشید نیز در قطعات بهره گرفته می شد. استفاده از این نوع پارکت در آن زمان فقط برای افراد ثروتمند بود. اولین کارخانه پارکت در سال 1339 در سوئیس افتتاح شد. این کارخانه با استفاده از درختان جنگل های گرگان و گنبد ایران بهترین محصولات را به بازار عرضه کرد.


سفید کننده چیست؟


سفید کننده یا هیپوکلریت سدیم که به سفید کننده یا وایتکس نیز معروف است ، در تولید سفید کننده و همچنین در صنایع بهداشتی ، کاغذ ، مقوا و منسوجات استفاده می شود. سفید کننده  یک ماده معدنی با خاصیت بازیگوشی است. این محلول توسط برتوله کشف شد و از آنجا که برای اولین بار در منطقه ژول پاریس تولید شد ، به آب ژاول معروف شد.


کاربرد سفید کننده چیست؟


از سفید کننده برای ضدعفونی و از بین بردن بوها استفاده می شود. این در خانه برای شستن سبزیجات و سفید سازی لباس در صنعت به عنوان سفید کننده پارچه و کاغذ استفاده می شود. هیپوکلریت سدیم ماده اولیه اکثر سفید کننده هایی بود که قبلا سفید کننده نامیده می شدند. سفید کننده برای از بین بردن کپک ، خون ، قهوه ، توتون ، آب میوه و بسیاری از لکه های دیگر مناسب است. برای از بین بردن بسیاری از لکه ها ، کافی است یک قاشق غذاخوری سفید کننده را روی آنها بمالید تا لکه به سرعت از بین برود.


لکه های سفید روی پارکت


علائم رنگ روشن معمولاً در کف پارکت به صورت حلقه های سفید دیده می شود. علت اصلی آن آب سرد متراکم یا گرم (بخار) است. وقتی در کف پارکت سخت خود علامت های سفید دارید ، برای خلاص شدن از شر آنها چه کاری می توانید انجام دهید؟ برای از بین بردن لکه های سفید کننده در کف پارکت ، محل آسیب دیده  را با یک سنباده ریز ریز بکشید تا لکه پاک شود و سپس با روغن چوب دوباره آن را تمیز کنید. در روش دیگر ، محلول آب را با محلول ضعیف پراکسید هیدروژن یا جوش شیرین سفید کنید. اگر آسیب زیاد باشد ممکن است لازم باشد که چوب را با پارکت جدید جایگزین کنید. اطمینان حاصل کنید که از ابزار مناسب استفاده کرده اید و هیچگونه مواد باقیمانده سفید کننده و تمیز کننده روی زمین باقی نمانده است.


چه عواملی باعث ایجاد لکه های سفید در کف پارکت می شود؟


نشت مایعات راکد (داروها ، عطرها ، الکل و آب میوه) وقتی به موقع پاک نشوند ، در انتها به دام افتاده و باعث ایجاد لکه های سفید یا مایل به خاکستری در کف پارکت سخت شما می شوند. همچنین ممکن است به دلیل اشتباه بودن روش تمیز کردن، رگه ها یا لکه های سفید ایجاد شود. قرار دادن وسایل گرم مانند جعبه های آهنی ، جعبه های پیتزا و قابلمه های گرم می تواند باعث ایجاد علائم سفید در کف پارکت شما شود. بسیاری از صاحبان خانه ها برای افزایش مقاومت در برابر آسیب به لکه ، روی کف چوبی خود یک پوشش پلی اورتان می زنند. پلی یورتان مستعد ساییدگی و پارگی لایه نازک فوقانی است و آنها را در معرض آسیب لک قرار می دهد. وقتی از قبل این مشکل را داشتید ، برای از بین بردن جای سفید می توانید چه کاری انجام دهید؟ چند روش برای رفع علائم سفید روی پارکت و همچنین روش هایی برای جلوگیری و محافظت از سطح چوب در برابر لکه ها وجود دارد. در اینجا روشهایی است که می توانید برای بازگرداندن چوب پارکت بدون آسیب استفاده کنید:


چگونه چوب های آسیب دیده ی  پارکت را به روز اول برگردانیم؟


می توانید حلقه های سفید را با استفاده از پراکسید هیدروژن ، سس مایونز و مواد معدنی روی چوب حل کنید. از بین بردن لکه سفید از بلوط و سایر چوب ها باعث می شود کف به خوبی جوان شود. علامت های سفید و عمیق روی چوب سخت با پاک کردن نشتی که روی سطح چوب وجود دارد بلافاصله در صورت وقوع پاک می شوند. لکه های تازه ساخته شده به ندرت عمیق می شوند و اگر زود به داد آن ها برسید به راحتی پاک می شوند و از سطح چوب  از دست آن ها خلاص می شود. لکه های قدیمی معمولاً در قسمت های بسیار عمیق چوب قرار می گیرند ، مانند رگه های آب تیره و لکه ادرار حیوانات خانگی ، خلاص شدن از شر آنها بسیار دشوار یا تقریباً غیرممکن است. خوشبختانه در اینجا چند روش برای خلاص شدن از لکه های سفید در کف پارکت های سخت وجود دارد.
لکه ها را با یک کاغذ سنباده خوب پاک کنید. لکه ها معمولاً بر اثر تغییر رنگ سطح مشخص هستند که شما فقط با یک خراشیدن سبک یا مالش دادن با پد ساینده یا کاغذ سنباده خوب ، نمی توانید از شر آنها خلاص شوید. همیشه قبل از اینکه به دنبال راه حل های جدی برای تمیز کردن با محصولات پاک کننده ای که ممکن است برای بچه ها و حیوانات خانگی خطرناک باشد ، این مرحله را انجام دهید. علائم را با پراکسید هیدروژن تمیز کنید. پراکسید هیدروژن ماده پاک کننده خوبی برای لکه های سفید و سیاه در کف پارکت چوبی است. در اینجا نحوه از بین بردن رگه های سفید سرسخت در کف خود با پراکسید هیدروژن آمده است:
مقدار کمی پراکسید هیدروژن را اندازه گیری کرده و در ظرف پلاستیکی یا لگن تمیز بریزید. یک تکه پشم یا پنبه برش دهید یا از میکروفیبر نرم استفاده کنید. آن را در پراکسید هیدروژن خیس کنید. پارچه یا پشم پنبه خیس شده را روی علامت های سفید قرار دهید و اجازه دهید تا در چوب خیس بخورد تا لکه کاملاً سفید شود. پس از حدود 4-6 دقیقه پارچه آغشته شده را برداشته و پراکسید هیدروژن را با یک پارچه تمیز خشک پاک کنید. آن را خشک کنید یا اجازه دهید تا در هوا خشک شود.
با این حال ، آیا پراکسید هیدروژن به کف پارکت چوب های سخت آسیب می رساند؟ پراکسید هیدروژن یک محصول تمیز کننده بسیار کارآمد است ، در صورت استفاده صحیح برای کودکان ، حیوانات خانگی و سطح چوب بی خطر است و باعث می شود سطح چوب شما با خاصیت ضد باکتری ، ضد ویروس و ضد قارچ بسیار خوب تمیز شود. اثر سفید کنندگی پراکسید هیدروژن باعث از بین رفتن آلودگی های سطح و همچنین آلودگی های لکه دار حیوان خانگی و ادرار و گل و لای می شود. بنابراین ، می تواند ظاهر پارکت چوبی را بازگرداند. با این حال ، فرمول پراکسید هیدروژن غیرضروری قوی ممکن است سطح تاریک کف شما را سفید کند.


جمع بندی:


بهترین راه برای جلوگیری از لکه های سفید کف شما پاک کردن فوری است. هرگونه نشت مایعات در حالی که هنوز مرطوب است زود پاک می شود. نظافت و نگهداری منظم روزانه بهترین رازی است که می توانید همیشه بخاطر بسپارید. جلوگیری از خرابکاری حیوانات اهلی خانگی ممکن است امری سخت باشد این یک عامل اصلی لکه های سفید و سیاه است. قبل از نفوذ به عمق کف ، فوراً حذف آن آسان خواهد بود. برای از بین بردن لکه های کهنه ی سفید بر روی پارکت، بسته به میزان نفوذ آنها در کف ، به تلاش و هزینه زیادی نیاز دارید. لکه های سفید که حلقه های آن در اطراف است به سختی پاک می شوند زیرا معمولاً حتی روی چوب های زیرین نیز تأثیر می گذارند. تمیز کردن منظم با ابزار مناسب ، خشکشویی و بخارشو کردن نیز ممکن است در کاهش هزینه از بین بردن لکه های ریخته شده در کف موثر باشد. برای پاک کردن گرد و غبار و از بین رفتن ذراتی که ممکن است بر پارکت شما نشسته باشد ، جارو کردن یا جاروبرقی روزانه را در نظر بگیرید. چون از پاک کردن با دستمال خیس یا جمع شدن آب روی سطح چوب جلوگیری می کنید .

 

مای دکوری :


مای دکوری فعالیت تخصصی در زمینه ی دکوراسیون منزل محل کار و...دارد و ارایه دهنده ی به روز ترین پرده ها موکت ها و چمن مصنوعی و... با توجه به فضای مورد نظر شما است پس برای زیبا و لوکس به نظر رسیدن فضای مورد نظر خود فقط کافی است که محل کار یا منزل خود را به مای دکوری با خیال راحت بسپارید.

 

ارسال نظر

شیرین :
0 0
سلام برای از بین بردن لکه جای دست یا چربی بر روی کابینت پلی اورتان چیکار کنیم با هیچ چیز تمیز نمیشه حتی با سرکه و جوش شیرین
مدیریت :
0 0
سلام وقت بخیر فقط از محصولات نانو برای تمیز کردن استفاده کنید.
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()