سبد خرید 0

مقایسه موکت پلی آمید و پلی استر

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 30 فروردین 1400 در ساعت 14 : 31 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 موکت ها یکی از رایج ترین پوشش های کف خانه ها می باشد. موکت هم دوام بالایی دارد و هم قیمتی مناسب. مسلما موکت ها در انواع مختلفی تهیه می شوندو به بازار عرضه می شوند. مهم ترین چیزی که روی کیفیت موکت تاثیر می گذارد، الیاف انهاست. الیاف گوناگونی برای ساخت موکت استفاده می شود. دو تا از پرکاربردترین الیافی که برای ساخت موکت استفاده می شود، پلی آمید و پلی استر است. در این مقاله به مقایسه  موکت پلی آمید و پلی استر پرداخته شده است.

موکت پلی آمید

پلی امید نوعی پلیمر است که از به هم پیوستن واحدهای آمید تشکیل می شود. الیاف این پلیمر در صنعت موکت سازی کاربرد فراونی دارند و خیلی ها ان را با نام الیاف نایلون می شناسند. این موکت دارای مزیت های زیادی است که مهم ترین ان مقاومت بالا و دوام مناسب است.

از جمله مزیت های این موکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوام بالا :

از آنجا که این موکت از پلیمر ساخته شده است پس دوام بالایی دارد و عمر زیادی دارد. شما می توانید تا مدتی طولانی از موکت های پلی آمیدی استفاده کنید بدون ان که نگران از دست رفتن کیفیت آن باشید.

مقاومت عالی در برابر سایش و ضربه :

از دیگر مزایای مهم این موکت این است که در برابر ساییده شدن و ضربات بسیارمقاوم است. این موکت علاوه بر محکم بودن، خاصیت ارتجاعی هم دارد بنابراین به راحتی بر اثر ضربه آسیب نمی بینندو نیز به آسانی ساییده نمی شود. برای همین است که از این موکت در ادارات و جاهای پرتردد زیاد استفاده می شود. این موکت به خاطر این خصوصیتش برای اماکن شلوغ بسیار مناسب است.

راحت شسته شدن:

در صورت کثیف شدن به راحتی می توان این موکت ها را شست و تمیز کرد. این موکت ها به راحتی تمیز می شوند و بنابراین نظافت آنها کار راحتی است و این خود یک مزیت محسوب می شود.

دیر لکه شدن:

این موکت به خاطر نوع الیافش، دیر دچار لکه می شود. این خود مزیت بسیار خوبی است که یک موکت دیر کثیف شو چون دیگر نیاز نخواهید داشت که آن ا زود به زود بشویید.

داشتن رنگ ثابت:

این موکت هر چقدر که هم در معرض نور آفتاب قرار بگیرد باز هم تغییر رنگ خاصی نخواهد داشت. این موضوع اهمیت زیادی دارد چون در برخی حااها موکت ها به مدتی طولانی در معرض آفتاب هستند و بنابراین رنگشان کم می شود. موکت های پلی آمید اما این گونه نیستند و به راحتی رنگ و زیبایی خود را از دست نمی دهند.

موکت های پلی آمید از انجایی که هم مقاومت بالایی دارند، هم دیر کثیف می شوند و هم به خاطر جنسشان به راحتی آتش نمی گیرند برای مکان های زیادی مناسب هستند. برای مثال این موکت ها را می توان در هتل ها، مساجد یا  سالن ها به خوبی مورد استفاده قرار داد.

موکت پلی استر

پلی استر هم مانند پلی امید نوعی پلیمر است . این پلیمر از واحدهای استری تشکیل شده است. تولید الیاف پلی استر بیش از 70 سال پیش آغاز شد و به سرعت جای خود را پیدا کرد و توانست مصارف گوناگونی داشته باشد.

این الیاف به خاطر ویژگی هایی که دارند در ساخت موکت هم مورد استفاده قرار می گیرند. موکت های پلی استری دارای مزیت های متعددی هستند که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

مقاومت و دوام مناسب:

مانند موکت پلی امیدی، موکت پلی استری هم داری مقاومت و دوام مناسبی است. البته باید دقت داشت که این موکت مانند موکت پلی آمیدی در مقابل ضربه و سایش مقاوم نیست و به همین دلیل بهتر است از ان در مکان های شلوغ و پررفت و امد استفاده نشود. این موکت بر اثر ساییده شدن و ضربه خوردن ، درخشندگی و زیبایی خود را از دست خواهد داد و مانند موکت پلی امید مقاومت بالا ندارد که از ان بتوان در جاهای شلوغ استفاده کرد.

داشتن رنگ و شفافیت زیبا:

موکت های پلی استر دارای رنگ و ظاهر زیبا و شفافیت بالا هستند. از این لحاظ در مقایسه با موکت های پلی امیدی می توان گفت زیباتر و شفاف تر هستند. رنگ های موکت های پلی استری روشن تر هستند و ظاهر درخشان تری دارند. بنابراین از این لحاظ بیشتر از موکت های پلی آمیدی می توانند رضایت شما را جلب کنند.

احساس راحتی :

با موکت های پلی استری شما احساس راحتی و آسایش خواهید داشت چون جنس این موکت ها نرم و راحت است و شما هنگام استفاده از آن، این موضوع را حس می کنید.

مناسب برای محیط زیست:

یکی دیگر از مزیت های  موکت پلی استری این است که با محیط زیست سازگاری زیادی دارد. بخشی از الیاف موکت های پلی استری از بطری های یکبار مصرف ساخته شده است و این خود یک مزیت عالی و خوب برای این موکت ها محسوب می شود.

مقایسه موکت پلی آمید و پلی استر

اگر بخواهیم این دو موکت را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که به طور کلی موکت پلی آمید از دو لحاظ از موکت پلی استر بهتر است: مقاومت و لکه پذیری.

مقاومت موکت های پلی آمید از موکت های پلی استر بسیار بالاتر است و برای همین است که از این موکت ها می توان  در جاهای شلوغ استفاده کرد. موکت پلی آمید بر اثر ضربه و سایش و دیگر مسائل دچار مشکلی خاصی نمی شود اما موکت پلی استر آسیب می بیند چون مقاومت چندانی ندارد . برای همین است که بهتر است از این موکت ها در جاهای خلوت مثل خانه ها استفاده کرد تا دچار آسیب نشوند.

دیگر مزیت موکت پلی امید بر پلی استر این است که دیرتر کثیف می شود و لکه به خود می گیرد. موکت های پلی استر نیز به خاطر ساختار مولکولی خود دیر لکه می گیرند و کثیف می شوند اما در برابر لکه های چربی سریع کثیف می شوند و این یکی از مشکل های انهاست. از این موکت ها نباید در آشپزخانه ها استفاده کرد اما استفاده از موکت های پلی آمید در آشپزخانه ها هیچ مانعی ندارد.

مزیت  موکت پلی استر بر موکت پلی آمید اما زیبایی ظاهری بیشتر آن است. موکت های پلی استر زیباتر و شفاف تر از موکت های پلی آمید هستند و از این رو برای زیبایی بخشیدن به خانه ها در اولویت هستند.

نتیجه گیری

موکت ها در بسیاری از خانه ها استفاده می شوند و از الیاف گوناگونی ساخته می شوند. دو موکت رایج ، موکت های پلی آمیدی و پلی استری هستند. هم پلی آمید و هم پلی استر نوعی پلیمر هستند. الیاف این پلیمرها باعث تشکیل موکت می شود و در نتیجه شما موکت های پلی آمید و پلی استر را خواهید داشت.

هر کدام از این موکت ها مزیت های خودشان را دارند. به طور کلی اما اگر بخواهیم این دو موکت را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که موکت های پلی آمید برای جاهای شلوغ و پرتردد بسیار مناسب تر هستند و موکت های پلی استر برای جاهای کم تردد و خلوت.

موکت های پلی آمید دارای مقاومت بالاتری هستند و در نتیجه بر اثر ضربه  و سایش دیرتر دچار آسیب می شوند. موکت های پلی استر اما در بر اثر ضربه و سایش زودتر آسیب می بینند. هم چنین موکت های پلی آمید در برابر لکه شدن مقاوم تر هستند . موکت های پلی استری در برابر چربی مقاومت کمی دارندو زود کثیف می شوند.

موکت های پلی استری اما دارای شفافیت بیشتر و ظاهر زیباتری از موکت های پلی آمیدی هستندو از این لحاظ می توانند مورد انتخاب افراد باشند.

مای دکوری

اگر دنبال جایی هستید که از آن موکت های مناسب با قیمت مناسبی را خریداری کنید پس می توانید به مای دکوری مراجعه کنید. مای دکوری ، فروشگاهی است که در آن فروش انواع ادوات دکوراسیون داخلی انجام می شود.

شما می توانید بهترین موکت ها را با بهترین قیمت در این فروشگاه پیدا کنید و در صورت تمایل سفارش دهید. شما می توانید از تخفیف های فوق العاده فروشگاه مای دکوری بهره بگیرید و از این طریق خریدی عالی را داشته باشید.

مای دکوری انواع موکت ها در طرح ها و رنگ های مختلف را عرضه می کند بنابراین شما به راحتی می توانید موکت دلخواه خود را پیدا کنید و آن را خریداری کنید. مای دکوری خدمات پس از فروش بسیار خوبی را نیز به شما عرضه می کند و از این لحاظ خیال شما راحت است. اگر مشکلی برای محصول پس از خرید پیش بیاید مای دکوری حتما آن را رفع خواهد کرد.

کافی است که موکت خود را از طریق سایت سفارش دهید تا محصول ظرف دو سه روز کاری به دست شما برسد. مای دکوری بهترین موکت ها را در جلوی چشمان شما قرار داده است و شما می توانید با خرید موکت مناسب از این فروشگاه ، خانه خود را زیبا کنید و در عین حال هزینه مناسبی را پرداخت کنید. به ما اعتماد کنید .

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()