سبد خرید 0

علت زرد شدن کاغذ دیواری و روش های پیشگیری از آن

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 19 مهر 1400 در ساعت 16 : 46 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نصب کاغذ دیواری یکی از مهمترین مسائل در طراحی دکوراسیون و دیزاین داخلی منازل به شمار می رود. در زمان های قدیم، مردم برای پوشش دیوارهای منزل خود، عمدتا آن ها را رنگ آمیزی می کردند. اما در سال های اخیر، مواد و متریال های مختلفی برای پوشش دیوارها وارد بازار شده است که یکی از آن ها کاغذدیواری است.
کاغذ دیواری ها دارای تنوع رنگ و طرح زیادی هستند و افراد بنا به سلیقه خود می توانند کاغذ دیواری مد نظر خود را انتخاب کنند.
در ادامه این مقاله به علت زرد شدن کاغذ دیواری و روش های پیشگیری از آن می پردازیم.

علت زرد شدن کاغذ دیواری چیست؟

کاغذ دیواری از چوب ساخته شده است. اگر به طور دقیق تر به کاغذ دیواری نگاه کنیم، می بینیم که از دو ماده سلولز و لیگنین تشکیل شده است. لیگنین، یک ماده سیاه رنگ است. هر چقدر میزان لیگنین در کاغذ دیواری بیشتر باشد، آن کاغذ با گذشت زمان زرد رنگ می شود. همچنین لیگنین به مرور زمان و در معرض اکسیژن و نور خورشید اکسیده شده و رنگ آن تیره می ‌شود.

با دقت در انواع مختلف کاغذ دیواری می بینیم که برخی از کاغذ‌ها زودتر از برخی دیگر تغییر رنگ داده و زرد می ‌شوند، علت آن وجود مقدار متفاوت ماده لیگنین در آن ها می‌ باشد. هر چه مقدار این ماده کمتر باشد، کاغذ دیواری مرغوب تر است و هر چه مقدار لیگنین کاغذ دیواری بیشتر باشد، این نوع کاغذ دیواری نامرغوب تر است و زودتر زرد می‌ شود.

برخی از تولید کننده ها با استفاده از فیلترهای خاصی میزان لیگنین کاغذ دیواری را به حداقل میزان کاهش می ‌دهند اما باز هم این مقدار به صفر نمی ‌رسد، به همین دلیل است که کاغذ دیواری ها به مرور زمان زرد خواهند شد. بنابراین در هنگام خرید باید به این نکته توجه کنید که بهترین و مرغوب ترین جنس کاغذ دیواری را خریداری کنید تا به مرور زمان تغییر رنگ ندهند و زرد رنگ نشوند.

برای خرید دیوارپوش با کارشناسان ما در مای دکوری تماس بگیرید.

 

روش های پیشگیری از زرد شدن کاغذ دیواری

از روش های پیشگیری از زرد شدن کاغذ دیواری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• زیر سازی کاغذ دیواری در زمان نصب، باید با دقت انجام شود.
• باید از مرطوب نبودن دیوار پشت کاغذ دیواری اطمینان حاصل شود.
• ابتدا باید دیوار را اندازه گرفت و بعد کاغذ دیواری را برش زد.
• باید از چسب پشت کاغذ دیواری به اندازه و دقیق استفاده کرد.
• باید دقت کرد که در زمان نصب، کاغذ دیواری چروک نشود.
• محل اتصال نوارهای کاغذ دیواری باید محکم باشد.
• باید دقت کرد که نوارهای کاغذ دیواری کثیف نشوند.
• ممکن است دست ها در زمان چسب زدن نوارها، کثیف شوند، به همین دلیل به هیچ عنوان در این زمان نباید به کاغذ دیواری ها دست زد.
• محیط کار باید تمیز و به دور از گرد و غبار باشد. به ویژه در مورد انواع کاغذ دیواری رنگ روشن، تمیز بودن محیط و روش نصب کاغذ دیواری بسیار مهم تر خواهد بود.

برای خرید سقف کاذب کشسان با کارشناسان ما در مای دکوری تماس بگیرید.

 

رفع زردی کاغذ دیواری

برخی از لکه های زرد رنگ روی کاغذ دیواری ها در واقع ناشی از پاشیده شدن آب نیستند، بلکه در اثر رطوبت بر روی دیوار در پشت کاغذ دیواری هستند. اغلب این لکه های زرد رنگ با کمی سفید کننده مخلوط با آب مقطر از بین می ‌روند.
اگر دیوارهای شما زرد و کثیف شده است، با کمی مخلوط آب و صابون به آرامی دیوارها را تمیز کنید. در این موقع باید حتما مایع اضافی را از روی پارچه بگیرید تا لکه های بیشتری ایجاد نشود. همچنین سعی کنید بیش از اندازه از مخلوط آب و صابون استفاده نکنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری

یک نکته اساسی در مورد تمیز کردن کاغذهای دیواری این است که هیچوقت فراموش نکنید که لکه‌ ها باید در اسرع وقت از روی کاغذ دیواری پاک شوند. چون ممکن است هر چه زمان بیشتر بگذرد، لکه پایدارتر شده و تمیز کردن و از بین بردن آن سخت ‌تر شود.

همچنین تمیز نکردن گرد و غبار و خاکی که روی لکه کاغذ دیواری مانده است، ممکن است آن را بد رنگ کرده و به مرور زمان جلای آن را از بین ببرد.

برای خرید قرنیز MDF با کارشناسان ما در مای دکوری تماس بگیرید.

 

تمیز کردن کاغذ دیواری ها را باید از بالا به پایین شروع کنید. برای کاغذ دیواری های نازک باید از آب گرم و بدون صابون استفاده کنید و برای کاغذ دیواری های قابل شست و شو از محلول رقیق آب و صابون استفاده کنید.

معمولا لکه های روی کاغذ دیواری با آب ولرم و صابون ملایم از بین می ‌روند و بعد باید آن را با آب پاکیزه، تمیز کرد و با یک حوله آبگیر، خشک کرد. بهتر است برای لکه هایی که عمیق ‌تر شده است، از پاک کننده ‌های قوی ‌تری استفاده کنید.
باید پاک کردن لکه روی کاغذ دیواری را تا آنجا ادامه دهید که آب به پشت کاغذ نفوذ نکرده و موجب بلند شدن کاغذ از روی دیوار نشود. در این خصوص باید در محل اتصال رول ‌های کاغذ دیواری، دقت بیشتری داشته باشید زیرا در این نقاط احتمال نفوذ آب بیشتر خواهد بود.

هرگز از سیم ‌های فلزی و اسکاج ‌های زبر و یا حلال‌ های قوی مانند استون، برای تمیز کردن کاغذ دیواری ها استفاده نکنید، چرا که این کار به کاغذ دیواری صدمه وارد می کند.

برای خرید قرنیز PVC با کارشناسان ما در مای دکوری تماس بگیرید.

 

سخن آخر:

کاغذ دیواری ها دارای تنوع رنگ و طرح زیادی هستند و افراد بنا به سلیقه خود می توانند کاغذ دیواری مد نظر خود را انتخاب کنند.
کاغذ دیواری از سلولز و لیگنین تشکیل شده است. هر چقدر میزان لیگنین در کاغذ دیواری بیشتر باشد، آن کاغذ با گذشت زمان زرد رنگ می شود.
با دقت در انواع مختلف کاغذ دیواری می بینیم که برخی از کاغذ‌ها زودتر از برخی دیگر تغییر رنگ داده و زرد می ‌شوند. هر چه مقدار لینگنین کمتر باشد، کاغذ دیواری مرغوب تر است و هر چه مقدار لیگنین کاغذ دیواری بیشتر باشد، این نوع کاغذ دیواری نامرغوب تر است و زودتر زرد می‌ شود.

در هنگام خرید باید به این نکته توجه کنید که بهترین و مرغوب ترین جنس کاغذ دیواری را خریداری کنید تا به مرور زمان تغییر رنگ ندهند و زرد رنگ نشوند. 
همچنین هر چقدر که نصب کاغذ دیواری تمیز و عالی انجام شود، در نهایت دکوراسیون داخلی ساختمان زیباتر خواهد بود.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()