سبد خرید 0

ساب و لاک زدن پارکت چوبی چگونه است؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 31 ارديبهشت 1400 در ساعت 20 : 37 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کفپوش پارکت یک پوشش کف چوب سخت است که الگوی هندسی را تشکیل می دهد. کفپوش پارکت دو نوع اصلی دارد. کاشی های چوبی که با چند تخته کوتاه که برای ایجاد هر کاشی و تخته های جداگانه روی هم قرار گرفته اند ، شکل می گیرند. استفاده از یک لایه برتر از مهر و موم لاک و محافظت از کف در برابر نشت و سایر حوادث است. با این حال ، برای اطمینان از حداقل صدمه به لایه بالای لاک و کف زیر ، نگهداری و مراقبت مناسب لازم است.
برای بسیاری از DIY ها ، استفاده از کف پوش برای چوب سخت یکی از مهمترین پروژه ها برای بهبود خانه است. دو گزینه محبوب ، پلی اورتان و لاک ، با وجود اینکه در یک گروه قرار گرفته اند ، از دوام و جذابیت متفاوتی برخوردار هستند.
هر دو گزینه دارای مزایا و معایبی هستند ، بنابراین انتخاب شما در نهایت به طبقه شما و همچنین متغیرهایی مانند ظاهر مورد نظر و مکانهایی که در حال اتمام هستند بستگی دارد.


مواردی که باید در نظر گرفت


قبل از شروع ارزیابی گزینه های خود ، باید نکاتی را درباره پروژه خود بدانید تا بهترین نتیجه را کسب کنید:


ماندگاری:

چه مدت می خواهید کفپوش شما قبل از استفاده از یک لایه دیگر دوام داشته باشد؟ هنگام ارزیابی گزینه های خود ، به خاطر داشته باشید که کفپوش شما در چه مواردی استفاده می شود. در صورت ترافیک شدید و فرسودگی ، پلی اورتان با پایه روغن توصیه می شود. اگر برای اتاق خواب مهمان باشد که بندرت از آن استفاده می کنید ، یک پلی اورتان بر پایه آب به خوبی کار می کند.


سمیت:

به یاد داشته باشید که بعضی از مواد نهایی بسیار قابل اشتعال هستند و مواد شیمیایی بیشتری نسبت به بقیه دارند. در صورت داشتن فرزند یا در حال اتمام كف در یك منطقه با تهویه مناسب ، این مسئله به ویژه مهم است ، در این صورت باید با یك پلی اورتان پایه آب همراه شوید.


رنگ:

آیا رنگ کفپوش خود را دقیقاً همانطور است که دوست دارید  ، یا رنگ و بوی کمی متفاوت یا درخشش بیشتر برایتان مهم است؟ برخی از گزینه ها تاثیری در رنگ کف شما ندارند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است تاثیر داشته باشد.
کاربرد: اگر مبتدی هستید ، احتمالاً مایلید از یک پلی اورتان پایه آب استفاده کنید ، زیرا استفاده از آن از لاک الکل یا پلی پایه روغن آسان تر است. اگر مدتی است که در حال اصلاح خانه هستید و می خواهید یک محصول جسورتر را امتحان کنید ، لاک الکل گزینه مناسبی است.


خشک کردن:

آیا لازم است ظرف 48 ساعت آینده از سطح خود استفاده کنید یا هیچ عجله ای وجود ندارد؟ برای اجرای صحیح برخی از ساب های پایه آب کمتر از یک روز زمان لازم است ، در حالی که لاک تا 7 روز طول می کشد.
هزینه: این احتمالاً بارزترین عامل است. قبل از انتخاب پایانی ، از خود بپرسید که آیا مایلید کمی هزینه اضافی برای یک محصول با کیفیت بالاتر صرف کنید. پلی یورتان با پایه روغن ارزانترین گزینه است و پس از آن پلی اورتان با پایه آب و سپس لاک قرار دارد.


پلی اورتان


پلی اورتان برای استفاده از لاک برای کف های چوب سخت توصیه می شود. وقتی صحبت از پلی اورتان می شود ، شما دو گزینه دارید. اگر می خواهید رنگی غنی و بدون نیاز به استفاده مجدد پلی اورتان ها داشته باشید ، بهترین گزینه برای تهیه روغن پایه است. اگر به دنبال ظاهری طبیعی تر و با بوی کم هستید ، استفاده از پلی اورتان پایه آب تصمیم صحیحی است.
با وجود بو و سمیت بالاتر ، پولی اورتان های پایه روغن کمی دوام بیشتری دارند و محافظت بسیار بهتری در برابر گرما دارند. پولی اورتان های پایه آب گران ترند ، اما به سرعت خشک می شوند و بر رنگ چوب تأثیر نمی گذارند.
اگر می خواهید برای منطقه ای پایان کاری داشته باشید که بازدید زیادی داشته باشد ، به دلیل مقاومت در برابر گرما و رطوبت ، معمولاً پلی اورتان بر پایه روغن ترجیح داده می شود. اگر به دنبال یک سطح خشک سریع هستید که بتواند بدون آسیب رساندن به رنگ طبیعی کف ، دوباره در آن جا باز شود ، پولی اورتان های پایه آب توصیه می شود.


لاک الکل زدن


برخلاف پلی اورتان ، لاک برای پروژه های فضای باز طراحی شده است و به طور معمول برای سطوح داخلی مانند کف چوب سخت استفاده نمی شود. در حالی که پلی اورتان رزینی پلاستیکی با پایه آب یا روغن است ، لاک قدیمی است و از رزین ، روغن و حلال ساخته می شود. به دلیل نسبت بالاتر جامدات ، لاک الکل کمتر در معرض آسیب نور ماورا بنفش است. این محافظت باعث می شود که لاک الکل انتخاب عالی برای پروژه هایی مانند عرشه های بیرون و مبلمان خارجی باشد.
این رنگ هنگام استفاده رنگ ملایم تری به خود می دهد و به پوشش بیشتری نسبت به پلی اورتان نیاز دارد. اگرچه از محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش بهتر است و نسبت به پلی یورتان سمی نیست ، اما فرایند استفاده از لاک باعث مشکل می شود زیرا در معرض ترک خوردگی ، پوست انداختن و ایجاد حباب است که باعث آسیب بیشتر چوب در برابر آب می شود.
با استفاده صحیح از لاک ، از آسیب دیدن محصول نهایی خود جلوگیری کنید. این محصول از آسیب رسیدن به کفپوش شما جلوگیری می کند. از حلال های صحیح برای نازک شدن استفاده کنید و به اندازه کافی به خشک کننده بین لایه ها اجازه دهید تا از شکننده شدن لاک جلوگیری کند. مواد تشکیل دهنده پوشش را کاملاً مخلوط کنید تا اطمینان حاصل شود که استحکام آن مقاومت خود را در برابر عناصر (گرما ، رطوبت و غیره) حفظ می کند.


نحوه ی استفاده از کف اکرلیک


با استفاده از جارو ، پاک کننده یا جاروبرقی همه آلودگی ها و گرد و غبار را تمیز کنید._ برای از بین بردن پوشش قدیمی ، محلول پیشنهاد شده توسط سازنده کف خود را خریداری کنید. در صورت وجود ، محلول را طبق دستورالعمل سازنده رقیق کنید. محلول را روی قسمت کوچکی از کف بریزید. محلول را با استفاده از پد اسکراب در کف قدیمی کار کنید. به مدت زمان توصیه شده توسط سازنده توجه کنیدو اجازه دهید محلول بنشیند._ محلول  را با استفاده از اسکاج و ظرف مخصوص گرد و غبار از کف جدا کنید. با استفاده از ماشین برقی ، استریپر ، خاک و گرد و غبار قدیمی را در تمیز کنید. خاک و کف قدیمی را در یک سطل بریزید. این کار را تکرار کنید ، در قسمت های کوچک کار کنید ، تا زمانی که کل کف از بین برود._ کف را با آب تمیز بشویید. با استفاده از یک دستمال مرطوب ، میکروفایبر یا یک اسفنج ، تمام گرد مانده را از کف خارج کنید. اجازه دهید کف کاملا خشک شود._ با استفاده از یك پد میكروفایبر تمیز یا یك اسفنج شوی تمیز ، یك پوشش نازك و ناخوشایند از پوشش اکریلیك را روی زمین قرار دهید. به مدت زمان توصیه شده توسط سازنده اجازه دهید تا خشک شود. لایه دوم را به زمین بمالید. برای تعیین تعداد پوشش لازم به دستورالعمل های سازنده مراجعه کنید. کف های بدون درز ممکن است به چند لایه نیاز داشته باشند. قبل از تعویض مبلمان اجازه دهید تا پایان کار  کف خشک شود. به مدت زمان توصیه شده توسط سازنده دقت کنید.


جمع بندی:


به طور کلی ، از پلی یورتان به طور کلی برای پروژه های خانگی داخلی مانند قفسه های کتاب و میز استفاده می شود ، در حالی که لاک الکل برای سطوح بیرونی مانند یک عرشه محبوب است. هر دو دوام ، گزینه های متنوع رنگ و محافظت در برابر عناصر را ارائه می دهند. با این حال ، هنگام استفاده از کف پوش داخلی چوب سخت ، پلی اورتان گزینه بهتر است.
در حالی که لاک الکل در محافظت از خود در برابر اشعه ماورا بنفش و دوام طبیعی ارزش زیادی را ایجاد می کند ، اما به طور خاص برای سطوح بیرونی طراحی شده است. از طرف دیگر ، پلی یورتان دوام و انعطاف پذیری را برای پروژه های داخلی فراهم می کند.
هنگام انتخاب یک پلی اورتان برای کف چوب سخت ، هدف و ظاهر سطح آن را در نظر بگیرید. اگر کف شما تحت ترافیک سنگین قرار گیرد و پر تردد است ، یک پلی روغن پایه با دوام تر است. اگر می خواهید جلوه طبیعی چوب را حفظ کنید و مایلید با گزینه ای با دوام کمتری استفاده کنید ، پلی پایه آب همان چیزی است که به دنبال آن هستید.

 

مای دکوری :


مای دکوری فعالیت تخصصی در زمینه ی دکوراسیون منزل محل کار و...دارد و ارایه دهنده ی به روز ترین پرده ها، موکت ها و چمن مصنوعی و... با توجه به فضای مورد نظر شما است پس برای زیبا و لوکس به نظر رسیدن فضای مورد نظر خود فقط کافی است که محل کار یا منزل خود را به مای دکوری با خیال راحت بسپارید.


منابع:


https://homeguides.sfgate.com/varnish-care-parquet-floors-44204.html
https://nydreeflooring.com/blog/polyurethane-varnish-use-hardwoods

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()