سبد خرید 0

تفاوت لک شدن و کثیف شدن در چیست؟

2 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 23 آبان 1399 در ساعت 11 : 59 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اعتقاد بر این است که لک شدن و کثیفی اغلب اصطلاحاتی قابل جایگزین برای هم هستند. این برداشت غیر منطقی نیست زیرا مگر به هر حال هر دو به معنای تغییر رنگ موکت نیستند؟ زمانی که در هر نمونه از ضمانت نامه های سازنده های موکت بگردید، متوجه خواهید شد که مفاهیم لک شدن و کثیف شدن به طور واضح از یکدیگر جدا شده اند. حتی گاهی اوقات آنها دارای ضمانت های مختلفی هستند. خوب فرقشان چیست؟ در مقاله زیر در خصوص تفاوت لک شدن و کثیف شدن سخن می گوییم.

لک شدن چیست

رایج ترین مفهوم لکه، ایجاد تغییر رنگ روی موکت است. لکه زمانی ایجاد می شود که ماده ای با موکت تماس پیدا کرده و خود را در الیاف قرار دهد. اکثر مردم می فهمند که یک فنجان قهوه داغ که روی موکت ریخته می شود می تواند لکه ای از خود به جای بگذارد.

تفاوت لک شدن و کثیف شدن

انواع لکه ها کدامند

لکه ها با خیس کردن بخش های رنگی خالی الیاف عمل می کنند. این بخش های خالی قسمت هایی در الیاف هستند که هنگام رنگ آمیزی الیاف، ماده رنگی دریافت نمی کنند. این اتفاق تنها برای الیافی رخ می دهد که پس از تولید رنگ شده اند (به عنوان مثال، الیاف ابتدا به صورت خاکستری تولید شده و پس از آن رنگ آمیزی می شود). در الیاف با رنگ محلول، قبل از تولید الیاف یعنی زمانی که الیاف هنوز به شکل مایع است، رنگ اضافه می شود. بنابراین رنگ تمام اجزای الیاف را فرا می گیرد و هیچ محل رنگی به صورت باز برای جذب لکه ها باقی نمی ماند.

انواع خاصی از الیاف بیشتر از سایرین در معرض لک شدن قرار دارند. به عنوان مثال نایلون یکی از الیاف بسیار جاذب است. بنابراین باید از آن با استفاده از یک لکه بر محافظت شود. از طرف دیگر، پلی استر تمایل ندارد که به سرعت نایلون یا با سرعت بالا جذب شود. بنابراین فرصت بیشتری برای تمیز کردن محل نشت قبل از ایجاد لکه فراهم می کند.

جلوگیری از لک شدن

در تفاوت لک شدن و کثیف شدن بهترین راه برای جلوگیری از خیس و لک شدن در اثر نشت این است که پس از وقوع حادثه هرچه سریعتر به موکت خود رسیدگی کنید. همه ماده جامد حاصل از نشت را جمع کنید. تا آنجا که ممکن است با حوله سفید یا حوله کاغذی لکه را بردارید و سپس محل را با یک محصول پاک کننده لکه یا یک محلول تمیز کننده خانگی تهیه شده از یک قطره مایع ظرفشویی و یک  فنجان آب ولرم تمیز کنید.

 کثیف شدن چیست

یک لکه آلوده روی موکت دارای اثری است که لزوماً در نتیجه نشت نیست. کثیف شدن نتیجه باقیماندن لکه یا ماده روغنی روی الیاف موکت است که پس از ایجاد ذرات آلودگی را به خود جذب می کند.

با استفاده از یک محصول لکه بر برای ماده چسبنده ای که به طور کامل از بین نرفته و شستشو داده نشده، می توان ته مانده را جمع کرد. تجمع روغن می تواند به دلیل ریختن یک محصول روغنی (مانند روغن کودک یا روغن پخت و پز) باشد اما اغلب به سادگی نتیجه راه رفتن روی موکت با پای برهنه است. روغن های موجود در پوست ما می توانند با نپوشیدن جوراب یا دمپایی به الیاف موکت منتقل شوند و سپس باعث تجمع ذرات خاک شوند.

همانند رنگ آمیزی اولیه، الیاف منفرد بیشتر از بقیه در معرض آلودگی هستند. به عنوان مثال، الفین به ویژه به محصولات با پایه روغن حساس است و به راحتی توسط آن ها کثیف می شود.

جلوگیری از کثیف شدن

بهترین روش برای جلوگیری از آلودگی، اطمینان از تمیز شدن کامل لکه و همچنین پاک شدن کامل محصولات تمیز کننده روی موکت است. با استفاده از حوله سفید یا حوله های کاغذی تا آنجا که ممکن است موکت را پاک کنید. در ادامه با ریختن مقدار کمی آب ولرم روی محل (تقریباً یک چهارم فنجان؛ می توانید این مقدار را بسته به اندازه لکه تغییر دهید اما مطمئن شوید که موکت را اشباع نکنید - بهتر است این مرحله را چندین بار تکرار کنید تا برای اولین بار موکت بیش از حد خیس نشود) دوباره آن را پاک کنید.

برای بیرون آوردن هرچه بیشتر پاک کننده یا روغن از الیاف موکت، روی آن را با یک حوله سفید ضخیم که چند بار تا شده یا یک دسته حوله کاغذی بپوشانید و چیز سنگینی را روی حوله ها قرار دهید (یک سری کتاب به خوبی عمل می کند) و یک شب در جای خود بگذارید.

همچنین پوشیدن جوراب یا دمپایی روی موکت به جلوگیری از انتقال روغن از ته پاهای شما کمک می کند که همانطور که در بالا ذکر شد، می تواند به آلودگی موکت کمک کند.

تفاوت لک شدن و کثیف شدن

گاهی اوقات پس از پاکسازی یک لکه از روی موکت متوجه می شوید که دوباره آن لکه ظاهر می شود. در مورد لکه ها این اتفاق به عنوان فتیله سازی شناخته می شود: یعنی نشت به پشت موکت یا شاید حتی آغشته شدن پد زیرین که رطوبت به آرامی راه خود را از الیاف به بالای موکت پیدا می کند.

در مورد آلودگی، این اصطلاح فقط به این معنی است که روغن باقی مانده روی موکت، ذرات خاک را یک بار دیگر به دام می اندازد.

در صورت مشاهده مجدد لکه، روش تمیز کردن و شستشوی گفته شده در بالا را تکرار کنید. بسته به ماهیت ماده موجود روی موکت، ممکن است برای از بین رفتن کامل اثرات به چندین روش پاکسازی نیاز باشد.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()