سبد خرید 0

کفپوش پلاستیکی بهتر است یا چوبی؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 4 بهمن 1399 در ساعت 15 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

شاید اولین سوالی که در ابتدا قبل از انتخاب مناسب ترین کفپوش برای منزل یا محیط کارمان پیش میباید اینست که کدام یک را انتخاب کنیم؟ پلاستیکی یا چوبی!

در این مقاله قرار است که هردوی کفپوش های چوبی و کفپوش های پلاستیکی را بسنجیم و در مورد تفاوت بین آن ها بحث کنیم.

درک تفاوت بین کفپوش واقعی چوبی و کفپوش پلاستیکی بسیار حائز اهمیت میباشد و همچنین این امر می تواند بسیار گیج کننده باشد. قبل از معرفی کفپوش های پلاستیکی، بسیاری از مصرف کنندگان از کفپوش های چوبی بهره می بردند. کفپوشهای پلاستیکی به نوعی میتوان گفت جایگزین مناسبی برای کفپوش های چوبی گردیدند. یکی عوامل اصلی جایگزین شدن این سری از کفپوش ها بجای کفپوش چوبی در وحله اول قیمت مناسب آن میباشد. مورد مهم بعدی مربوط به نصب و چیدمان سریع آن میباشد. مهمترین و اصلی ترین مورد را نیز میتوان به محدود بودن منابع طبیعی اشاره نمود. برای پی بردن به حقایق بیشتر در رابطه با کفپوش های پلاستیکی و چوبی تا انتهای مطلب با مای دکوری همراه باشید.

 کفپوش چوبی یا پلاستیکی

کفپوش ها انواع مختلفی دارند که باید قبل از انتخاب و خرید آن به مزایا و معایب هر یک از آنها توجه کنید تا بهترین و مناسب ترین کفپوش را برای خانه خود انتخاب کنید. پس بیایید در ابتدا کفپوش های چوبی را به همراه مزایا و معایبشان بهتر بشناسیم:

 

·        کفپوش مهندسی (Engineered Flooring) :

کفپوش های پارکت لمینت مهندسی، از انواع جدید کفپوش های چوبی میباشند که جالب است پیش از آنکه در بازارهای محلی شرکت های سازنده معروف شوند، بدلیل کیفیت بالا، در سطح جهان عنوان شدند. هر تایل این نوع کفپوش های چوبی، از چوب، تخته چند لایه و MDF درست شده اند. دلیل محبوبیت و پرطرفدارتر بودن این نوع کفپوش ها در سالهای اخیر در 2 دلیل خلاصه میشود.

1) کیفیت ساخت بالا که می تواند بر روی هر سطحی نصب و استفاده شود حتی سطوحی که کف آنها دارای نم و رطوبت میباشد. این مسئله برای کسانی که در نواحی مرطوب زندگی میکنند (از جمله شمال ایران) و علاقه مند به استفاده از کفپوش های چوبی هستند، فرصت مناسبی میباشد. قبلا امکان نصب و استفاده از پارکت های چوبی در چنین مناطقی وجود نداشت.

2) کفپوش های مهندسی، برای مکان های مختلف با کاربری های متفاوت بسیار مقرون به صرفه میباشد. نصاب پارکت لمینت می تواند پس از نصب، براحتی راهنمایی های لازم را در زمینه هماهنگ کردن دکور و سایر اجزاء خانه با این کفپوش چوبی به مالک یا مستاجر بدهد.

·        کفپوش Solid Flooring :

این نوع کفپوش های چوبی، در واقع مدلهای قدیمی تر پارکت چوبی بودند که از لحاظ دوام و مقاومت در برابر حرارت، رطوبت، گرما، خش و غیره مقاومت کمتری نسبت به کفپوش مهندسی دارند. قطعات تایل های آنها یکسره برگرفته از چوب درختانی مانند چوب بلوط یا چوب گردو میباشد. تخته های این نوع کفپوش چوبی حداقل صد سالی میشود که در بازارهای جهان خرید و فروش شده و مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می گیرد. البته همانطور که گفتیم با ورود کفپوش چوبی نوع مهندسی دیگر این نوع کفپوش های پارکت لمینت از مد افتاده­اند. با این وجود پرطرفدار بودن این نوع کفپوش ها و خرید پارکت لمینت Solid Flooring توسط مشتریان، عمدتا دلایل زیر را با خود به همراه دارد:

1) مقاومت بالا: به دلیل اینکه برای ساخت تایل های این نوع کفپوش ها، بطور کامل از قطعات اصلی چوب درختان استفاده می شد، اغلب به عنوان یک کفپوش قوی و با دوام شناخته می شدند. برخی از مالکان این نوع کفپوش ها را انتخاب می کردند تا محصولی با دوام تر و با امکان پشتیبانی و تعویض قطعات داشته باشند.

2) انتخابی مطمئن: برای اینکه کفپوشی داشته باشید که برای سالها دوام بیاورد و در برابر گرد و خاک و یا گذاشتن فرش، مبلمان و یا هر وسیله ای بر روی سطح آن مقاوم بوده و دوام مناسبی داشته باشد از این کفپوش  می توان بهره برد. همچنین امکان پولیش زدن و براق سازی آن به احتی بعد از چند سال وجود دارد.

  • لمینیت

لمینیت از انواع کفپوش چوبی میباشد که از جنس الیاف چوب فشرده است و مانند پارکت مستقیماً از چوب درختان ساخته نمی شود. سطح رویه آن روکشی میباشد که تصویر نقش و نگارهای چوب طبیعی بر روی آن چاپ شده است.

 

مزایا و معایب

لمینیت تنوع زیادی در طرح و رنگ دارد. با توجه به اینکه این کفپوش ها به زمین چسبانده نمی شوند روی هر سطحی (مانند سنگ یا سرامیک) به آسانی نصب می شوند. همچنین در صورت نقل مکان می توانید آن ها را جدا کرده و مجددا در مکانی دیگر نصب کنید. بنابراین لمینیت گزینه ی مناسبی برای خانه های اجاره ای و مستاجرین میباشد.

با وجود اینکه لمینیت نسبت به پارکت مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد، با این حال گزینه ی مناسبی برای فضاهای مرطوب مانند سرویس بهداشتی نیست.

  • پی وی سی (وینیل)

کفپوش های طرح چوب PVC(پلاستیک فشرده) در ضخامت ها و رنگ های مختلف و به صورت تایل و رول در بازار موجود میباشند. برای نصب این کفپوش ها از چسب صنعتی استفاده میگردد که این نوع کفپوش معمولا در آشپزخانه ها و سرویس بهداشتی که کف آن ها بیشتر خیس می شود بسیار کارایی دارد.

چرا باید از این کفپوش استفاده کنیم؟

این کفپوش ها قابل شست وشو میباشند و بر روی هر سطح صافی به راحتی و با سرعت بالا نصب می شوند، علاوه بر این نسبت به پارکت و لمینیت دارای ضخامت کمتری هستند. نگهداری از آن ها راحت است، نیاز به واکس زدن ندارند و به آسانی تمیز می شوند. کفپوش های پی وی سی طول عمر بالایی دارد و بسیار مقرون به صرفه تلقی میشود. بنابراین کفپوش مناسبی برای محیط های مرطوب محسوب میگردد. امروزه تنوع در طرح و رنگ این دسته از کفپوش ها بسیار دیده میشود.

 

میتوان گفت پی وی سی کیفیت ظاهری پارکت یا لمینیت را ندارد. این کفپوش با چسب به زمین چسبانده میشود، بنابراین برای تعمیرات چاره ای جز تعویض آن ندارید.  برخلاف لمینیت قابلیت کندن و نصب مجدد در فضایی دیگر را ندارد. یکی از مشکلات این محصول مقاومت کم آن در برابر سائیدگی و خراش است؛ البته در تولیدات جدید این مساله تا حدی حل شده است.

لینولئوم (مشمع)

لینولئوم از دیگر انواع کفپوش چوبی به حساب میآید که با طرح چوب نیز تولید می شود. این کفپوش از مواد کاملا طبیعی و فرآورده های چوبی ساخته می شود. لینولئوم به صورت رولی و تایلی در بازار موجود میباشد وکفپوش مناسبی برای استفاده در آشپزخانه محسوب میگردد.

دلیل استفاده!

این سری از کفپوش­ها سطح نرم و راحتی را زیر پا ایجاد می کند به به آسانی تمیز می شود. علاوه بر این با دوام است و از طول عمر بالایی برخوردار است. همانطور که گفته شد لینولئوم از مواد طبیعی ساخته شده پس مصالحی سازگار با محیط زیست دارد و هوای داخلی خانه را از طریق تولید گازهای شیمیایی آلوده نمی کند.

معایب

میزان مقاومت و دوام آن در برابر ضربه و خراشیده شدن بستگی به نوع آن دارد و از محصولی به محصول دیگر متفاوت عمل میکند. سطح لینولئوم هر ساله احتیاج به جلا دادن و واکس زدن دارد که میتوان یکی از معایب استفاده از این نوع کفپوش ها دانست. تماس زیاد با رطوبت می تواند به این کفپوش آسیب بزند، به همین دلیل گزینه ی مناسبی برای پوشش کف سرویس بهداشتی و حمام نمیباشد.

بامبو

مزایا

بامبو ظاهری شبیه به چوب دارد اما نسبت به سایر انواع کفپوش چوبی مقرون به صرفه تر است، چرا؟ زیرا این کفپوش مصالحی تجدید پذیر به حساب می آید و استفاده از آن به جای چوب می تواند از قطع درختان جلوگیری کند. بامبو بسیار بادوام و مقاوم میباشد و نسبت به چوب سطح راحت تری زیر پا احساس میشود.

معایب

بامبو نسبت به مصالح دیگر دارای مقاومت کمتری در مقابل رطوبت میباشد و در آب و هوا یا فضاهایی که رطوبت بالایی دارند ممکن است ورم و بیرون زدگی در ان ایجاد شود. همچنین تنوع محدودتری در رنگ ها و طرح های نسبت به چوب دارد. بامبو در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب آسیب پذیر بوده و ممکن است پس از مدتی تغییر رنگ دهد.

امیدواریم که از مطالب گفته شده استفاده کامل را برده و به جواب سوالتان " کفپوش پلاستیکی یا چوبی کدام یک بهتر است" رسیده باشید، شرکت مای دکوری از جمله شر کت هایی میباشد که می توانید با خیال راحت کفپوش خود را از بین طرح و رنگ های متنوعی که ارائه میدهد، بهترین آنها را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید، هم چنین می توانید سوالات خود را از طریق شماره 02133126516 با ما در میان بگذارید تا پاسخ آنها را از متخصصان دریافت کنید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()