سبد خرید 0

عمر پارکت لمینت چقدر است؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 8 بهمن 1399 در ساعت 10 : 21 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

عمر مفید وسایلی که برای خانه می‌خرید، چقدر است؟ این سؤالی است که وقتی در مورد وسایل ارزان‌قیمت پرسیده می‌شود، پاسخ آن چندان اهمیتی ندارد. اما وسایل گران‌تر چطور؟ قطعاً طول عمر وسایل گران‌تر اهمیت بیشتری دارد. مثلاً طول عمر پارکت لمینت منزل شما بسیار مهم است. چراکه هزینه‌ای که برای خرید آن می‌کنید و برنامه‌ریزی برای خرید مجدد آن حائز اهمیت است. در این مقاله، ابتدا عمر پارکت لمینت و عوامل موثر در آن را همراه با راه‌کارهایی را برای افزایش طول عمر موردبررسی قرار می‌دهیم و در اخر نکاتی در رابطه با انتخاب نوع کفپوش در اختیارتان قرار میدهیم تا بهتریم تصمیم گیری را داشته باشید. پس با ادامه‌ی این مطلب با مای دکوری همراه باشید.

امروزه پوشش‌های کف متعددی وجود دارند که هرکدام از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. اما اگر به دنبال حس لطافت و وقار چوب هستید و قصد ندارید به‌اندازه‌ی خرید پارکت چوبی برای منزل خود هزینه کنید، خرید پارکت لمینت تصمیم بسیار مناسبی خواهد بود.

طول عمر پارکت لمینت

عمر مفید لمینت نهایت 10 تا 25 سال است اما کاملاً واضح است که نمی‌توان با گفتن یک عدد مشخص، عمر محصولات مختلف را تعیین کرد چرا که اگر از آن خوب نگهداری کنید، ۴۰ تا ۸۰ سال امکان دارد عمر می‌کند و حتی مادام‌العمر باشد!! همان‌طور که گفتیم عوامل مختلفی در افزایش عمر پارکت لمینت مؤثر هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  •   مقاومت لمینت در برابر سایش (AC) و طول عمر آن

هر چه درجه ی مقاومت سایشی (AC) در لمینت بیشتر باشه، کیفیت و مقاومت لمینت بیشتر میشه. در نتیجه، تاثیر بسزایی در طول عمر آن دارد. مقاومت سایشی پارکت لمینت از طریق درجه‌بندی 5 گانه‌‌ای (AC1 تا AC5) مشخص میشه.

**AC5 مقاوم‌ترین و در نتیجه گران ترین نوع لمینت در هر برندی است. هر چه مقاومت سایشی کمتر باشه قیمت لمینت هم کمتر میشه.**

  • ·         AC1: برای اتاق‌های کم رفت و آمد مناسب است و پایین‌ترین درجه مقاومت را دارد. از آن می‌توان به عنوان کفپوش اتاق یا کمد دیواری استفاده کرد.
  • ·         :AC2 برای اتاق‌ با رفت و آمد کنترل شده مناسب است، مثل نهار خوری یااتاقِ نشیمن.
  • ·         AC3: این درجه از دوام در کفپوش‌ها مناسب اتاق‌های پر رفت و آمد خانه و یا محیط‌های تجاری خلوت است. اتاق‌های هتل‌ها نیز از این نوع کفپوش استفاده می‌کنند.
  • ·         AC4: درجه چهارم به منظور استفاده در ادارات با تردد معمولی ساخته شده‌ است. کافه، رستوران، مغازه‌های لباس فروشی و دیگر دفاتر کار از این درجه کفپوش استفاده می‌کنند.
  • ·         AC5: دیگر مراکز تجاری و ساختمان‌های دولتی از کفپوش AC5 که بیشترین میزان مقاومت در کفپوش‌های تولیدی را دارد، بهره‌مند می‌شوند. بیمارستان، دادگستری و در فروشگاه‌ها با حجم بالای مشتری نیز می‌توان از این درجه AC5 استفاده کرد.

 

همان‌طور که گفته شد انتخاب درست و متناسب مقاومت سایشی پارکت لمینت، طول عمر آن را هم افزایش می‌دهد. مثلاً نمی‌توانید پارکت لمینت AC2 را برای اتاق پذیرایی خود انتخاب کنید و از آن انتظار طول عمر زیادی را داشته باشید.

به‌طورکلی با توجه به کیفیت محصولاتی که در کشورمان تولید و عرضه می‌شود، استاندارد AC4 بهترین و به‌صرفه‌ترین انتخاب برای مصارف خانگی است و می‌تواند عمر پارکت لمینت شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشته باشیم اینست که برای افزایش عمر پارکت لمینت، محصولی را انتخاب کنید که استاندارد سایشی آن، با محیط مورد استفاده همخوانی داشته باشد. فراموش نکنید استاندارد AC5 برای مکان‌های تجاری استفاده می‌شود؛ پس از آن‌ها در محیط‌های مسکونی استفاده نکنید.

  •    ضخامت

ضخامت پارکت لمینت‌ها از 6 تا 14 میلی‌متر (6، 8، 10، 12 و 14 میلی‌متر) متفاوت است. اندازه‌ی ضخامت کفپوش لمینت، تاحدودی قیمت و عمر آن را هم تعیین می‌کند. گونه‌های ضخیم‌تر این محصول ماندگاری بالاتر، نصب راحت‌تر و قیمت بالاتری دارند. بااین‌حال شما برای مصارف خانگی نیازی به خرید کفپوش لمینت بسیار ضخیم نخواهید داشت و انواع نازک‌تر این محصول برای مصارف خانگی مناسب خواهند بود.

مقاومت پارکت لمینت در برابر آب

خوشبختانه در سالهای اخیر با ورود پارکت لمینت هایی که بسیار نسبت به آب و رطوبت مقاوم هستند، حتی می توان از آنها در حمام و آشپزخانه هم استفاده کرد. از این رو انتخاب پارکت لمینت ضد آب کمک بزرگی به طراحی داخلی این بخشهای خانه می کند و هم اینکه با داشتن قابلیت ضد آب بودن می تواند برای چنین محیط هایی مناسب باشد.

عمر پارکت لمینت

به همین جهت خرید پارکت لمینت می تواند برای استفاده در خانه ها بسیار مناسب و به صرف باشد و در تمام بخش های خانه نصب شود. اما به طور کلی زمانی که راجع به پارکت لمینت‌ها صحبت می‌کنیم باید رطوبت را دشمن شماره‌ی یک آن‌ها در نظر بگیریم. چراکه بیشتر پارکت لمینت‌ها در تماس با آب آسیب‌پذیر هستند.

اما سؤال اینجاست که اگر آب بر روی پارکت لمینت بریزد، پارکت خراب می‌شود؟ پاسخ این سؤال خیر است. تمامِ کاری که پس از ریختن آب بر روی پارکت لمینت باید انجام دهید این است که آب را با یک دستمال خشک جمع کنید.

به‌عبارت‌دیگر چیزی که باعث کاهش طول عمر پارکت لمینت می‌شود ریختن آب بر روی سطح آن نیست، بلکه باقی ماندن آب بر روی سطح و نفوذ به داخل آن است. فراموش نکنید اگر آب بر روی سطح کفپوش لمینت باقی بماند و به داخل آن نفوذ کند موجب خمیدگی و تاب برداشتن پارکت خواهد شد.

نگهداری

وقتی راجع به عوامل مؤثر در افزایش عمر پارکت لمینت صحبت می‌کنیم، نباید نقش نگهداری صحیح از آن را نادیده بگیریم. کفپوش‌های لمینت نیز مانند سایر پوشش‌های کف به مراقبت و نگهداری مستمر نیاز دارند. نگهداری اصولی از پارکت لمینت، خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

نقش نظافت در افزایش عمر پارکت

بعضی از پاک‌کننده‌های شیمیایی می‌توانند به کفپوش لمینت شما آسیب بزنند. برای پاک کردن لکه‌ها و چربی‌ها از روی سطح پارکت از پاک‌کننده‌هایی مثل صابون و محصولات حاوی کلر و آمونیاک استفاده نکنید.

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، پارکت لمینت به‌راحتی و با استفاده از یک دستمال و یا تِی مرطوب تمیز می‌شود. امّا اگر لکه و چربی زیادی بر روی سطح پارکت وجود نداشته باشد، برای تمیز کردن آن می‌توانید از جاروبرقی هم استفاده کنید.

مراقبت پارکت لمینت از سائیدگی و اشیا نوک تیز

همان‌طور که در مقالات مختلف اشاره کردیم پارکت لمینت‌ها توسط پوشش محافظی به نام لایه‌ی اُوِرلِی (overlay) در برابر خط و خش محافظت می‌شود. به همین دلیل پارکت لمینت‌های استاندارد در برابر خط و خش مقاوم هستند.

 بااین‌وجود کشیدن اشیاء سنگین و وسایل نوک تیز بر روی کف می‌تواند روی سطح بعضی از پارکت لمینت‌ها را خط بیندازد و درنتیجه طول عمر پارکت را کاهش دهد. پیشنهاد می‌شود برای اطمینان بیشتر، از محافظ‌های پلاستیکی در زیر پایه‌ی وسایل منزل مثل مبل استفاده کنید.

ضمنا اگر تمایل داشته باشید می توانید از فرش و قالی هم استفاده کرده و با پهن کردن آنها بر روی سطح پارکت لمینت، ترکیب زیبایی را ایجاد کنید و باعث بانی افزایش طول عمر کفپوش منزل یا محیط کارتان شوید.

خرید پارکت لمینت قطعا به نفع شماست. قیمت پارکت لمینت های موجود در بازارهای کشورمان بسیار مناسب بوده و پس از نصب می توانید سالها از آنها براحتی استفاده کنید و از داشتن یک کفپوش زیبا در منزل تان لذت ببرید.

نکاتی در انتخاب کفپوش

کف منزل یا محل کار شما بیشترین فشار را از رفت‌وآمد روزانه متحمل می‌شود. بنابراین هنگامی‌ که یک پوشش کف را انتخاب می‌کنید بهتر است علاوه بر زیبایی، ماندگاری بالایی هم داشته باشد. پارکت لمینت به دلیل مزایای فراوانی که دارد، در سال‌های اخیر توانسته است جایگاه مناسبی را در بازار فروشِ متریالِ دکوراسیون داخلی برای خود دست‌وپا کند. پس به‌عنوان یک محصول پرفروش و زیبا، با طول عمر رضایت بخش محصول بسیار مناسبی به عنوان کفپوش منزل و محیط کارتان میباشد.

بودجه:

قبل از شروع باید ببینید چقدر بودجه دارید و چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید؟ به خاطر داشته باشید که نیازی به صرف کل بودجه‌تان ندارید اما این را هم بدانید که ممکن است هزینه کار از بودجه شما بالاتر باشد و مجبور شوید که بخشی از کار را اکنون انجام دهید و بقیه کار را به بعد موکول کنید یا انتخاب‌تان در نوع چوب محدود شود.

**توصیه می‌کنیم که گزینه اول را انتخاب کنید و کار را در چند مرحله انجام دهید نه این‌که سلیقه‌تان را قربانی و انتخاب‌تان را محدود کنید**

همیشه هزینه‌های اضافی را در نظر بگیرید. وقتی در اینترنت  یا در مغازه هزینه کفپوش را می بینید، در ابتدا به‌نظرتان ارزان می‌آید. دلیلش این است که شما فقط قیمت محصول را در نظر گرفته‌اید و هزینه‌های اضافی که شامل نصب، دستمزد کارگر، حمل و نقل، برداشتن کفپوش قبلی، قالب‌گیری و … است را مدنظر قرار نداده‌اید.

کیفیت:

کیفیت محصولی که می‌خرید تا حد زیادی عمر آن را هم تعیین می‌کند. پارکت لمینت‌ها هم مثل هر محصول دیگری در کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. هرچه کیفیت محصول بیشتر باشد، طول عمر آن هم بیشتر خواهد بود.

 

برای محصولات ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تر احتمال لایه‌لایه شدن و از بین رفتن پارکت، حتی در کمتر از ده سال هم وجود دارد. بنابراین حتماً در زمان خرید کفپوش لمینت به قیمت و کیفیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

خوشبختانه برند‌هایی که در ایران وجود دارند، از کیفیت فوق العاده‌ای برخوردار می‌باشند، بعضی از این پارکت لمینت‌ها با تکنولوژی و دستگاه‌های پیشرفته‌ی کشور‌های خارجی ساخته می‌شود که از نگرانی شما در تهیه و انتخاب کفپوش می کاهد.

مای دکوری

امیدواریم که از مطالب گفته شده استفاده کامل را برده باشید، شرکت مای دکوری از جمله شر کت هایی میباشد که می توانید با خیال راحت کفپوش خود را از بین طرح و رنگ های متنوعی که ارائه میدهد، بهترین آنها را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید، هم چنین می توانید سوالات خود را از طریق شماره 02133126516 با ما در میان بگذارید تا پاسخ آنها را از متخصصان دریافت کنید.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()