سبد خرید 0

سابقه ایران در تولید موکت

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 23 اسفند 1399 در ساعت 11 : 55 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پیش از انکه به مبحث سابقه ایران در تولید موکت به عنوان یک کفپوش بپردازیم باید متذکر شویم که در وهله اول به صورت اجمالی اطلاعاتی درباره صنعت نساجی و بافندگی نیاز دارید بنابراین با مای دکوری تا انتهای مطلب همراه باشید.

منظور از منسوجات چیست؟

به چه چیزی منسوج میگویند و چرا موکت را یک بافتنی در نظر میگیریم. دو نوع بافت در صنعت نساجی یعنی با بافت و بی بافت میتوان نام برد که به راحتی میتوان متوجه نحوه تولید موکت توسط تکنولوژی بکار رفته در ان شد که در این بین ۴۰ تا ۱۰۰ مرحله می توان برای تبدیل الیاف پشم به پارچه پشمی در نظر گرفته شود. در حدود سال ۱۷۱۰ میلادی اولین ماشین بافندگی در بروکسل ، پایتخت بلژیک اختراع شد .

سپس فرانسوی‌ها وارد این حوزه شده که در سال ۱۷۴۹ انگلیسی‌ها توانستند یک دستگاه ماشین بافندگی به انگلیس قاچاق کنند و وارد صنعت بافندگی شوند که با گذشت زمان ماشین‌های بافندگی‌ ساخته شدند که یک مرحله از بافت فرش را حذف و مستقیم الیاف را به کفپوش تبدیل می‌کردند که با بهره بردن از این تکنولوژی هزینه تولید این منسوجات به شدت کاهش یافت که در ادامه هم به پرداخته ایم.

موکت‌ها به عنوان کالا های کم ارزش شناخته میشدند بطوری که از این موکت‌ها به عنوان پتوی سواره نظام ارتش انگلستان استفاده می‌شد. اما لازم به ذکر است که امروزه تکنولوژي موکت‌ها به جایی رسیده است که درحال عرضه یکی از بهترین کفپوش ها میباشد. درتکنولوژی ساخت کفپوش نساجی یک وجه تمایزی را بایستی برای کفپوش موکت قائل بشویم که آیا این کفپوش از نخ تولید شده است یا مرحله تولید نخ حذف شده و مستقیم از الیاف به کفپوش رسیده است به عبارت دیگر زمانی که الیاف به صورت مستقیم به موکت تبدیل شود به این معناست که مرحله ریسندگی نخ در تولید کفپوش موکت حذف شده است و به آن موکت بی بافت میگوییم در غیر اینصورت الیاف به نخ و در نهایت نخ به کفپوش تبدیل شده که ما آن را به به عنوان موکت بافته شده در نظر میگیریم. با حذف خط تولید الیاف به نخ به طبع بسیاری از هزینه ها کاهش داده میشود و بسیاری از محدودیا ها برداشته میشود. همچنین لازم است بدانید 80% قیمت موکت به الیاف آن برمیگردد، نحوه منسوج شدن موکت یکی از نکات حائز اهمیت در خرید این کفپوش میباشد.

موکت بی بافت:

در این بخش وارد شاخه ای از نساجی می به نام موکت های بی بافت میشویم که روایت بخصوصی از آن در زیر میتوانیم مشاهده کنیم.

تولید موکت بی بافت:

در سال ۱۸۷۵ شخصی به نام ولیام بای وتر نقشه یک ماشین تولید منسوجات بی بافت را از ایالت اونتاریوی کانادا به سرقت می برد ،‌در شمال انگلیس دراطراف شهر لیند، دهکده ای به نام کلک هیتنت یک کارخانه تولید ماشین آلات بی بافت به خصوص ماشین سوزنی یا Niddle loom را شروع می کند . کارخانه ویلیام بای وتر تا حدود ۱۵ سال پیش همچنان مشغول به کار بوده اما بعد این کارخانه از هم پاشید.

 

سابقه ایران در تولید موکت:

تاریخچه ورود موکت بی بافت در ایران اینگونه است که  در سال ۱۹۶۸ میلادی آقای دکتر مهدی ذره بینی ازدانشگاه لیندز با درجه دکترا فارغ التحصیل شده و برای جشن فارغ التحصیلی خودش از پدر و عمویش دعوت میکند . آنها درآن زمان به تجارت آهن درتهران و اصفهان می پرداختند که وی پدر و عمویش را به بازدید برخی از کارخانجاتی که درطول تحصیل در آنها کارتحقیقاتی انجام داده از جمله همین کارخانه بای وتر می برد. بنابراین انها تصمیم میگیرند وارد ایران که شدند دوباره وارد اولین حوزه کاری خودشان یعنی قالیبافی بشوند با این تفاوت که قالی تولید نکنند بلکه بیایند در کفپوش موکت فعال داشته باشند. پس از فارغ التحصیلی دکتر مهدی، پدر و عمویش و دکتر مهدی ذره بینی به ایران برگشته و پس از گذراندن دوره آموزش نظامی دراداره صنایع اصفهان به عنوان کارشناس اداره نساجی به عنوان یک نساج تحصیل کرده از انگلیس وارد عمل می شود.

پدر و عمویش و آقای پرواس سرمایه لازم را بوجود میآورند و اولین واحد تولید منسوج نبافته حتی جلوتر از اسرائیل درکل خاورمیانه در اصفهان افتتاح میگردد و زمستان ۱۳۵۲ تولید موکت به بهره برداری می رسد . هرچند که در آن روز های کشورمان اطلاعی از چگونگی به بکارگیری این محصول وجود نداشته. پدر وی دو مرتبه به علت شناختی که مدت زمان مدیدی در صنعت چرم و کفش بوده از ایران داشته به سراغ عاملین فروشش رفت و تمام کفش فروش هایی را که با آنها ارتباط داشته را به موکت فروشی تبدیل میکند. این کار تا سال۱۳۵۷ ادامه پیدا می کند و کارخانه انها فوق العاده توسعه پیدا میکند . سال ۱۳۵۷ با رخداد انقلاب و مسائل و شرایط صنعت تغییر داده می شود و برادر وی در سال ۱۹۶۰ به واسطه اینکه همسرش انگلیسی بوده مهاجرت میکند به انگلیس و در انگلیس شروع به کار تولیدی می کند و برای مدت ۱۰ تا ۱۵ سال بزرگترین تولیدکننده الیاف در اروپا بوده و ماشین آلات تولید الیاف را هم ایشان درکنار کار تولید الیاف ساخت و از آمریکا تا چین و حتی داخل خود ایران هم ماشین آلاتی از ساخت او وجود دارد که امروزه در حال بهره بردای هستند .۱۰ سال پیش از انگلیس به آفریقای جنوبی رفته و در آنجا به تولیدموکت و فرش درسطح فوق العاده وسیعی پرداخت و در سال ۱۳۶۶ برادر او نیز به ایران آمده و و با یکدیگر این کارخانه را توسعه دادند. از اوایل سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۰ کارخانجات متعدد و بزرگ تولید با بافت و بی بافت موکت درایران تأسیس شده اند که با بسیاری از آنها مثل پالاز موکت، ظریف مصور، موکت پارس و غیره آشنا هستید ( این تاریخچه تولید موکت در ایران است ). از بزرگترین واحدهای تولیدکننده این محصول در کشور می‌توان به واحدهای گروه تولیدی پارس، پالاز موکت، موکت نگین مشهد، آرتا موکت، سپاهان موکت، موکت فیروزه یزد، ظریف مصور، رز موکت، تهران موکت، امین موکت، موکت مریم، موکت شیراز و... اشاره کرد.

در این میان شرکت مای دکوری بعنوان نماینده ی انحصاری محصولات تولید موکت در ایران فعالیت خود را از سال 1382 همگام با بالاترین کیفیت خدمات در ایران آغاز کرده است. ما بر این باور هستیم که انتخاب و خرید موکت، محصول یا خدمت نیازمند حصول اطمینان از رعایت استانداردهای لازم در آن زمینه میباشد؛ از این رو همواره تلاش کرده ایم با ارائه خدمات بهتر در این راه پیشرو بوده و بیش از یک دهه است که بصورت علمی و تخصصی در تحقق بخشیدن به این اصل همت گماشته ایم. شرکت مای دکوری به پشتوانه بزرگترین موجودی موکت در ایران بالغ بر صد ها هزاران متر مربع، مجموعه ای از متنوع ترین مدل ها را در خود جای داده که چشم انداز رویت شده در محصولات به خلق فضا های مدرن کمک بسیاری میکند. فضاهایی که منجر به راحتی و لذت بصری بیشتری میشود ؛ نه محیط هایی که به دور از جنبه زیبایی شناسی طراحی می شوند. ما سعی بر این داریم به تصمیم های شجاعانه در انتخاب رنگ و مدل محصولات جامه عمل بپوشانیم.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()