سبد خرید 0

واکس پارکت چیست ؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 20 دی 1400 در ساعت 9 : 38 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کفپوش های چوبی یکی از راه هایی هستند که می توانند ظرافت را به خانه های کلاسیک بیاورند؛ اما وقتی که کثیف می شوند ظاهر چندان جالبی ندارند. خوشبختانه می توان با استفاده از واکس پارکت، آن ها را به راحتی تمیز کرد تا دوباره مثل روز اول بشوند. ممکن است که بپرسید واکس پارکت چیست و چگونه عمل می کند؟ ما در این مقاله به طور کامل در مورد واکس پارکت توضیح داده ایم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

چرا باید از واکس پارکت استفاده کنیم؟

واکس پارکت چیست

واکس پارکت که در سال 1940 معرفی شد، به عنوان یک تمیز کننده رایج مورد استفاده قرار گرفت. این شوینده حالتی مانند موم داشت که یا رنگی بود یا به صورت شفاف ارائه می شد. محتوای واکس پارکت، حلال ها و مقداری موم مصنوعی یا طبیعی مانند موم زنبور بود. در مورد این که واکس پارکت چیست و چگونه استفاده می شود باید گفت که مقداری از این ماده را روی چوب می گذارند و سپس آن را صاف می کنند. همانطور که حلال های موجود در واکس پارکت تبخیر می شوند، پارکت چوبی خانه نیز براق و زیبا می شود.

 

مزایای استفاده از واکس پارکت

واکس پارکت چیست

  • استفاده از واکس پارکت موجب مقاومت بیشتر پارکت های چوبی در برابر لکه می شود.
  • موم موجود در واکس پارکت برای خراش های موجود روی کف پارکت چوبی مفید است و می تواند آثار و خراش های سطحی را از بین ببرد.
  • استفاده از واکس پارکت می تواند لایه های زیرین پارکت را حفظ کند؛ زیرا موم موجود در واکس، یک لایه محافظ در برابر نشتی ها و گرد و غبار و کثیفی ایجاد می کند و از نفوذ آن ها به لایه های زیرین جلوگیری می کند. این کار مقاومت پارکت های چوبی را افزایش می دهد و موجب طولانی تر شدن عمر لایه های زیرین می شود.
  • استفاده از واکس پارکت می تواند به زیبایی بیشتر پارکت های چوبی کمک کند. واکس پارکت می تواند تمیزی و ظاهری براق را برای پارکت های خانه شما به ارمغان بیاورد که حتی با جاروبرقی کشیدن و استفاده از شوینده های دیگر نیز نمی توان به آن تمیزی دست یافت.

 

شرایط استفاده از واکس پارکت

شرایط استفاده از واکس پارکت

در این قسمت می خواهیم به اینکه واکس پارکت چیست و به چه شرایطی برای استفاده نیاز دارد بپردازیم. استفاده از واکس پارکت در کفپوش های چوبی که با درزگیر چوب نافذ، لاک، شلاک و یا روغن کار شده اند، می تواند بهترین نتیجه را داشته باشد؛ زیرا موم موجود در واکس می تواند خواص این نوع پوشش ها را تقویت کند.

البته شرایطی نیز وجود دارند که استفاده از واکس پارکت در آن ها مناسب نیست. برای مثال، به کف های ساخته شده با پلی اورتان و کف هایی که برچسب بدون موم دارند و یا کف های وینیل که شبیه چوب درست شده اند، نمی توان واکس پارکت زد.

واکس پارکت در صورتی می تواند اثر کند که کفپوش های چوبی شما هیچ گونه بریدگی، برآمدگی، تغییر رنگ و یا تاب خوردگی نداشته باشند. سعی کنید پیش از استفاده از واکس پارکت، اگر این مشکلات در پارکت های شما وجود دارند آن ها را برطرف کنید. برای مثال می توانید قسمت های که دچار تغییر رنگ شده است را با سنباده تمیز کنید یا قسمت های خالی را با چوب های مناسب دیگر پر کنید.

 

انواع واکس پارکت

واکس پارکت چیست

شاید از خود بپرسید که واکس پارکت چیست؟ و آیا انواع مختلفی دارد؟

در جواب این سوال باید گفت بله. به طور کلی اگر برند ها را فاکتور بگیریم، دو نوع واکس پارکت وجود دارد. نوع اول، موم خمیر جامد است. همان طور که از اسمش پیداست موم بیشتر و حلال کمتری دارد. این نوع واکس قوام ضخیمی ایجاد می کند که باید با دست یا پارچه آن را روی سطح پارکت پخش کرد و به لایه های کمتری نیاز دارد.

نوع دیگر واکس، موم مایع است که حلال بیشتری دارد؛ اما قوام نازک تری ایجاد می کند. این نوع در تمیز کردن پارکت موفق تر عمل می کند؛ اما برای محافظت از پارکت باید مقدار بیشتری از آن را استفاده کرد.

 

نکات مهم

نکات مهم

برای اینکه بگوییم واکس پارکت چیست و در هنگام استفاده از آن باید چه نکاتی را رعایت کنید، به موارد زیر توجه کنید:

  • استفاده از واکس هایی با برچسب "برای استفاده در کف": از موم هایی که مخصوص استفاده مبلمان هستند استفاده نکنید. دقت داشته باشید که بر روی واکس پارکت عبارت مناسب برای استفاده پارکت نوشته شده باشد؛ زیرا واکس های مخصوص مبلمان یک پوشش نرم ایجاد می کنند که بسیار لغزنده است و برای پارکت های چوبی مناسب نیست.
  • استفاده از واکس های بر پایه حلال: موم هایی که آب یا اکریلیک در ترکیبات خود دارند، برای کف های چوبی مناسب نیستند؛ زیرا اینگونه شوینده ها می توانند چوب های شما را به رنگی سفید مانند، در بیاورند و به آن آسیب برسانند. اینگونه شوینده ها برای استفاده های دیگر مناسب هستند.
  • سعی کنید در هنگام خرید واکس پارکت، به دنبال موم های سنتی باشید؛ زیرا این گونه موم ها پس از استفاده، خودشان، صاف می شوند؛ اما موم های یک مرحله ای که به آن زیاد مناسب نیستند؛ زیرا پس از استفاده به آن گرد و خاک زیادی می چسبد و پارکت های چوبی شما را کثیف می کنند.

جمع بندی

در این مقاله در مورد این که واکس پارکت چیست و چه مزایایی دارد با هم صحبت کردیم. همچنین انواع واکس پارکت را نام بردیم و به مواردی که نیاز است هنگام استفاده به آن ها دقت کنید نیز اشاره کردیم و آن ها را توضیح دادیم.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()