سبد خرید 0

شناخت الیاف و پرزهای موکت

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 30 شهریور 1399 در ساعت 12 : 42 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

شناخت الیاف و پرزهای موکت

جذابیت اصلی موکت به عنوان ماده کفپوش، توانایی آن در ایجاد سطحی بالشتک مانند و گرم زیر پا است. دو ویژگی موکت موارد اصلی در هنگام انتخاب آن است: نوع الیاف طبیعی یا مصنوعی استفاده شده در ساخت و ساز و پرزها - نحوه اتصال حلقه های الیاف به پشت موکت. این ویژگی ها، راحتی موکت، احساس آن در زیر پا و ویژگی های سایشی آن را تعیین می کند.

انواع مختلفی از الیاف در موکت استفاده می شود، اما متداول ترین آنها نایلون، پلی استر، پلی پروپیلن، اکریلیک و پشم است. موکت ها با حلقه زدن نخ های این الیاف به مواد پشت کار به روشی مشابه دوخت دکمه روی پیراهن ساخته می شوند. این حلقه های الیاف را می توان دست نخورده باقی گذاشت، یا در زوایا و طول های مختلف برش داد. نحوه اصلاح حلقه های الیاف به عنوان «توده موکت» شناخته می شود.

در اینجا کیفیت الیاف موکت و روش های برش معمول آنها برای بررسی آورده شده است.

1-    نایلون

 الیاف موکت مای دکوری

نایلون بسیار نرم، بادوام و مقاوم در برابر لک و سایش است. این الیاف از نظر میزان استفاده محبوب ترین نوع است - طبق برخی تخمین ها، حدود 90٪ از کل موکت های مناطق مسکونی از نایلون ساخته شده اند. مقاومت خوبی در برابر سایش، کپک زدن و پوسیدگی دارد و رنگ کردنش آسان و رنگ را به خوبی حفظ می کند. معمولاً قیمت آن ارزان است؛ ارزان تر از پشم اما گرانتر از سایر مواد مصنوعی. اگر از این موکت ها به خوبی مراقبت شود، می تواند 12 تا 15 سال دوام بیاورد و باعث ماندگاری بیشتر این الیاف مصنوعی شود. همچنین جاروکشی این موکت ها آسانتر است.

2-    پلی پروپیلن (الفین)

 الیاف موکت مای دکوری

پلی پروپیلن دومین الیاف پرفروش موکت است که تقریباً در80٪ مکان های تجاری و در تعداد زیادی از مکان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا بسیار خوب دوام می آورد و تقریباً به اندازه نایلون نرم است. الیاف پلی پروپیلن که به آن الفین نیز می گویند، مشابه پشم طبیعی است و اغلب به عنوان جایگزین به عنوان پشم مصنوعی استفاده می شود. این الیاف در برابر لکه بسیار مقاوم بوده اما مستعد آلودگی و نگهداشتن روغن ها درونش است که به نوبه خود باعث جمع شدن آلودگی می شود. با این وجود تمیز کردن آن نسبتاً آسان است؛ حتی در بعضی موارد می توان از سفید کننده استفاده کرد. پلی پروپیلن به اندازه نایلون انعطاف پذیر نیست، بنابراین معمولاً برای موکت هایی به سبک حلقه، مانند بربرها استفاده می شود. قیمت پلی پروپیلن نسبت به موکت های نایلونی کمی کمتر است اما از پلی استر و اکریلیک بیشتر است.

3-    پلی استر

 الیاف موکت مای دکوری

پلی استر به دلیل توانایی در حفظ رنگ های زنده و مقاومت در برابر محو شدن آنها، بسیار ارزشمند است. این الیاف همچنین حساسیت زا نیستند. یک نوع موکت پلی استر، معروف به پلی استر/PET، از بطری های پلاستیکی بازیافتی ساخته می شود و آن را دوستدار محیط زیست می کند. اشکال اصلی آن این است که پلی استر مستعد کوبیده شدن در برابر وزن است و این یک انتخاب بد برای مناطق پرتردد است. همچنین می تواند مستعد لکه های روغنی باشد که از بین بردن آن ها از الیاف پلی استر بسیار سخت است.

4-    اکریلیک

اکریلیک گاهی اوقات به عنوان «پشم مصنوعی» به بازار عرضه می شود زیرا احساس و ظاهر پشم را با کسری از قیمت ارائه می دهد. مقاومت خوبی در برابر الکتریسیته ساکن، رطوبت، کپک زدگی، محو شدن رنگش و لکه ها دارد. اما این ماده چندان بادوام نیست و در مناطقی که دارای ترافیک بالا هستند از مقاومت خوبی برخوردار نیست. گاهی اوقات با پشم مخلوط می شود. اکریلیک ها در صورت آغشته شدن به برخی مواد شیمیایی قلیایی، مانند آنهایی که در محصولات پاک کننده وجود دارد، گاهیاً می توانند قهوه ای رنگ شوند.

5-    پشم

 الیاف موکت مای دکوری

پشم، یک ماده طبیعی، لوکس، ماندگار و نرمترین الیاف موکتی است که می توانید پیدا کنید. متأسفانه، پشم با درجه پایین، حساسیت بیشتری نسبت به لکه ها دارد و این در حالی است که پشم با درجه بالا بسیار گران است. برخی از تولیدکنندگان پشم را با الیاف مصنوعی ترکیب می کنند و یک موکت با مزایای هر دو ماده ایجاد می کنند. به خصوص مخلوط های پشم/اکریلیک متداول است. این موکت ها انتخاب مناسبی برای موکت اتاق کودکان نیز هستند.

موکت پشمی خالص بدون مواد شیمیایی و افزودنی نیز ساخته شده است که این گزینه را برای کسانی که آلرژی یا حساسیت به مواد شیمیایی دارد انتخابی بسیار عالی خواهد کرد. اما به عنوان یک ماده طبیعی، پشم می تواند مستعد آسیب کپک هایی باشد که از مواد آلی تغذیه می کند. بنابراین پشم برای مناطقی که رطوبت زیاد وجود دارد گزینه مناسبی نیست. نحوه ترمیم موکت ها نیز قابل مطالعه می باشد.

6-    پرزهای حلقه شده

 الیاف موکت مای دکوری

این مدل همچنین به عنوان «توده بریده نشده» یا «تخته بربر» (نامگذاری شده برای نوع خاصی از توده گره دار که در آفریقای شمالی استفاده می شود) شناخته می شود. توده حلقه باعث می شود که کل حلقه نخ در سطح موکت سالم بماند. این موکت ها دوام بسیار بالایی دارند و تمیز کردن آنها آسان و مقاوم در برابر لکه ها هستند. این خصوصیات آنها را برای اماکن تجاری پر رفت و آمد و یا مناطق خانوادگی پرتردد، مانند اتاق های بازی مناسب می کند. موکت های توری- حلقه ای تورفتگی ناشی از رد پا و علائم ناشی از کشیدن جاروبرقی را نیز نشان نمی دهند.

این نوع موکت دارای انواع گوناگونی است. مانند حلقه مسطح، که حلقه های الیاف همه طول یکسان دارند و حلقه های طرح دار، که حلقه ها دارای ارتفاع مختلف هستند. همچنین ممکن است یک موکت دارای ساختار برش و حلقه باشد، به این شکل که در قسمت هایی برخی از الیاف بریده می شوند و برخی دیگر حلقه می شوند.

نوع خاصی از موکت های تاج حلقه، موکت سیزل است که در آن حلقه هایی از رنگ های مختلف و گاهی اوقات با ارتفاعات مختلف به صورت ردیفی مرتب می شوند تا یک سطح طرح دار تولید شود.

    احتیاط: به دلیل اینکه حلقه های این مدل موکت از نرمی و الیاف کمتری نسبت به الیاف برش خورده برخوردار است، می تواند به ویژه برای کودکان خردسال خطر آفرین باشد.

7-    پرزهای بریده شده

 الیاف موکت مای دکوری

این مدل نوعی موکت است که در آن الیاف در معرض دید بریده می شوند. این کار معمولاً موکت هایی نرم، جذاب و تمیز شونده تولید می کند. با تغییر زاویه برشی که الیاف را برش می زند، یا با استفاده از عملیات اصلاحی مختلف روی نخ قبل و بعد از قرار دادن آن در پشت کار، می توان سبک های مختلفی ایجاد کرد. این مدل موکت در طول و ضخامت های مختلفی وجود دارد و هنگام موکت کردن کل یک خانه عملکرد خوبی کار دارد زیرا از اتاقی به اتاق دیگر به خوبی فیکس می شود.

از طرفی عیب آن این است که مشاهده رد پا و مسیرهای جاروکشی را آسان تر می کند. این مشکل می تواند با پیچش الیاف کاهش یابد. الیاف مجزا دارای تابیدگی به گونه ای هستند که به موکت کمک می کند تا در برابر له شدن و خرد شدن مقاومت کند. هرچه پیچ و تاب بیشتری داشته باشد، مقاومتش در برابر له شدن نیز بیشتر خواهد بود. پیچش سنگین همچنین به ایجاد بافتی کمک می کند که سایش و کثیفی را پنهان کند.

موکت های توری حلقه ای بسیار محبوب ترند زیرا موکت های با پرز بریده شده دوام چندانی ندارند و باید بیشتر تعویض شوند. آنها در انواع مختلفی وجود دارند. از جمله موکت شگ (درهم و برهم)، اصطلاحی که به موکتی با طول بیش از حد (1/2 اینچ یا بیشتر) اشاره دارد که اکنون نسبتاً نادر است. اما سایر اشکال برش خورده مخصوص (که در زیر توضیح داده شده است) کاملاً مشهور بوده و برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

8-    برش ساکسونی

 الیاف موکت مای دکوری

اصطلاح برش ساکسونی به نوع خاصی از موکت های برش خورده و دارای الیاف بسیار نرم و متراکم گفته می شود. الیاف نسبتاً کوتاه این مدل مستقیم و بالا می ایستند تا سطحی پرپشت و خوابدار را ایجاد کنند. اشکال این سبک این است که این رشته ها به راحتی توسط پا و جاروبرقی خرد می شوند و در سطح آن به راحتی اثراتی ایجاد می شود. همچنین به ساییدگی و همچنین لک شدن حساس است و باعث می شود موکت های ساکسونی به عنوان یک کفپوش مناسب برای استفاده در مناطق کم رفت و آمد، مانند اتاق های نشیمن رسمی یا مکان های خلوت مناسب باشد. آنها همچنین تا حدودی گران تر از موکت های سنتی برش خورده هستند.

9-    پرزهای خواب دار

 الیاف موکت مای دکوری

این سبک که گاهی اوقات پرز مخملی نیز نامیده می شود، نوعی پرز برش خورده است که در آن الیاف حتی کوتاهتر از برش ساکسونی و به صورت بسته بندی بسیار متراکم هستند که یک موکت با سطحی پرپشت و لوکس ایجاد می کند. توده موکت مخملی مستعد ساییدن، کشیدن و نشان دادن رد پا است و فقط باید در اماکن لوکس و کم تردد استفاده شود.

10-     منسوج برش خورده

اصطلاح پرز برش خورده بافتی به شکلی از موکت گفته می شود که در آن الیاف دارای طول های ناهموار هستند. همچنین در آنها با استفاده از دادن بخار مخصوصی، رشته های مارپیچی پیچ خورده و رشته های مجزا را فر می دهد تا گره خورده باقی بمانند. به این سبک «بدون ردیابی» نیز گفته می شود زیرا مانند سایر مدل ها مانند برش ساکسونی، رد پا و علائم دیگری را در سطح خود نشان نمی دهد. رشته های مارپیچی به اندازه رشته های مستقیم نور را منعکس نمی کنند، بنابراین مارپیچ ها هنگام خرد شدن به اندازه زیادی قابل توجه نخواهند بود. این مدل برای مناطق با ترافیک متوسط ​​تا بالا مناسب است.

11-  پرز برش خورده و سرمادیده

 الیاف موکت مای دکوری

اصطلاح پرز برش خورده و سرما دیده به موکتی گفته می شود که در آن الیاف برش خورده نسبتاً طولانی به هم تابیده و پیچ خورده و باعث می شوند تا در سطح موکت به صورت نامنظم حلقه ایجاد شود. (این سبک گاهی اوقات با نام shag California نیز شناخته می شود.) این سبک بسیار بادوام باعث پنهان شدن کثیفی و ساییدگی می شود و برای اماکن تجاری و پربازدید مناسب است.

12- پرز نقش دار شده

یک موکت با پرز نقش دار شده دارای هر دو الیاف حلقه دار و برش خورده است که باعث ایجاد تغییرات ارتفاع و بافت در سطح موکت می شود. این موکت ها گاهی به عنوان موکت های برش خورده یا طرح دار شناخته می شوند. برش های مختلف الیاف گاهی اوقات با الگوهای هندسی مرتب می شوند و به بافت موکت یک بافت سه بعدی می دهند. برش های مختلف الیاف می توانند هم طول باشند (برش و حلقه سطح) و یا می توانند در ارتفاع های مختلف باشند (برش و حلقه بافت).

 

فروشگاه مای دکوری عرضه کننده انواع متنوعی از موکت های با کیفیت و برندهای معتبر نظیر پالاز موکت ، موکت ظریف مصور و موکت پارس برای ارسال به سراسر ایران می باشد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()